214 524 läst · 425 svar
215k läst
425 svar
Handräckning - granne försöker använda min privata väg
Lägg en stor stenbumling i slutet på din väg, det bör få dom att förstå!A arst skrev:Jag har testat kedja över vägen och skylt tidigare - det gick både bra och dåligt (och var ganska opraktiskt).
Vad jag är ute efter är att mer få hem poängen "det är faktiskt ej tillåtet" och kan få konsekvenser.
Det som är bra med handräckningen är att om de ej accepterar blir det rättssak. Som jag sedan ej kan se att de kan vinna. Där någonstans kanske de tänker efter.
Vad jag oxå kan göra om om/då de accepeterar skrivningen är att dika upp (eller sätta räcke) mot deras tomt. Så att det blir mycket svårt komma in längs min väg - till just dem. (De har i nuläget lagt parkering direkt mot min väg som de kör in på).
Pröv rita upp hur vägen går till era tomter för en klar bild.
Är vägen så viktig för honom, och han så envis. Skulle jag föreslå en "en gångsumma" för att han skall få använda den. Du vet ju vad vägen kostar, och hur många procent av vägen han använder. Där får du en summa vad han skulle behöva betala för att få använda, med hjälp till underhåll av vägen.
Du kommer att se grannen i hur många år som helst, varje dag. Att forsätta bråka kommer trolitvis tära mera på energin än vad det smakar.
Har grannen gett förslag till lösning för att få båda nöjd?
Om inget släng nått tung "prydnad" före hans infart till att börja med.
Är vägen så viktig för honom, och han så envis. Skulle jag föreslå en "en gångsumma" för att han skall få använda den. Du vet ju vad vägen kostar, och hur många procent av vägen han använder. Där får du en summa vad han skulle behöva betala för att få använda, med hjälp till underhåll av vägen.
Du kommer att se grannen i hur många år som helst, varje dag. Att forsätta bråka kommer trolitvis tära mera på energin än vad det smakar.
Har grannen gett förslag till lösning för att få båda nöjd?
Om inget släng nått tung "prydnad" före hans infart till att börja med.
Vägen går i gränsen mellan två andra tomter. Den mynnar ut (med en sväng till vänster) på min tomt. Till höger på detta ställe har han byggt parkering och bostadshus. En smal markstrimma (5 meter) löper därefter mellan våra tomter (traktorstig till skogsskifte).K kettu skrev:
Den är inte så viktig för honom - han har en egen väg (vinsten är att de sparar 30 sekunder och har anlagt grusad parkering på min sida huset).
Han måste själv på egen hand vilja komma till dialog - då hade jag varit öppen för ett rimligt avtal.
Det som inte fungerar är attityden "jag använder din egendom så mycket jag vill - vad du säger lyssnar jag ej på". Den attityden är inte lätt att samarbeta med.
Just nu är det mest bekvämlighet och kanske lite prestige. Jag tror inte de tycker är värt gå till tingsrätt på de grunder de har.
Nej, de har aldrig en enda gång under de tre år det här projektet pågått inlett samtal om någon enda sak. Jag har inlett varje försök till dialog. [/QUOTE]
För de som vill veta hela historien:
- Första tråden om vägen (mars 2017) https://www.byggahus.se/forum/threads/betalat-privat-vaeg-avstyckning-av-tomter-bredvid.293049/
- Andra tråden om vägen (september 2017) https://www.byggahus.se/forum/threa...er-min-privata-vaeg-till-sitt-nybygge.302326/
- Första tråden om vägen (mars 2017) https://www.byggahus.se/forum/threads/betalat-privat-vaeg-avstyckning-av-tomter-bredvid.293049/
- Andra tråden om vägen (september 2017) https://www.byggahus.se/forum/threa...er-min-privata-vaeg-till-sitt-nybygge.302326/
Tyckte väl det kändes bekant...
Då skulle jag nog fortfarande vilja förespråka det jag skrev i inlägg 328 i den "andra tråden" som harry länkar till ovan, åtminstone de delarna som handlar om granne 1 (den ursprunglige markägaren alltså...)
Då skulle jag nog fortfarande vilja förespråka det jag skrev i inlägg 328 i den "andra tråden" som harry länkar till ovan, åtminstone de delarna som handlar om granne 1 (den ursprunglige markägaren alltså...)
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Alla ni som anser att man vid tjafs med människor som agerar över sina mandat, så att säga. Ni är medvetna om att sådant "lägga si på ryggen och blotta buken"-beteende bara göder ytterligare övertramp, fortsatt utnyttjande och annat oönskvärt, va?
Har haft samtal med jurist hos kronofogd idag. Det som verkar framkomligt är att yrka på (särskild handräckning) att de återställer diket som de täckt över. Isåfall kan de inte köra in via min väg till sin parkering.
Jag vill genom det här att de får en tankeställare så att jag inte behöver gå vidare med ärendet (tingsrätt). Där är jag rädd för att de inte har mycket att hämta - och kostnader skulle då hamna på dem.
Jag vill genom det här att de får en tankeställare så att jag inte behöver gå vidare med ärendet (tingsrätt). Där är jag rädd för att de inte har mycket att hämta - och kostnader skulle då hamna på dem.
Plantera ngt och/eller bygg något i vägen. Om grannen på något sätt färdas över din mark, äga, plantering osv kan denne dömmas till böter/fängelse för tagande av olovlig väg (Brottsbalken 12 kap 4 paragraf). Iom att brottet har fängelse i straffskalan är det gripbart av vem som än ser det begås på bar gärning eller flyende fot (rättegångsbalken 24:7).
Sedan skulle det, som redan påpekats, kunna vara någon form av egenmäktigt förfarande (BrB 8:8) men där är det lurigare med uppsåtet osv.
Att övervaka området i bevissyfte går ju också. Sätt upp rörelsevakt, belysning och kamera med inspelning så bör nog grannen tänka till.
Enligt nya bestämmelser i kamerabevakningslagen måste inte privata intressen inhämta tillstånd utan bara kunna motivera varför bevakningsbehovet överväger integritetsintressen. Alltså övervaka egen tomt/mark torde aldrig bli svårt att motivera om syftet är att avvärja/bevisa/beivra brott.
Att få till ett formellt beslut är nog bara av vikt för eventuellt bevisvärde vid begäran om ersättning för eventuella skador framöver. Grannen förefaller ju annars vara väl medveten om sitt oönskade beteende.
Sedan skulle det, som redan påpekats, kunna vara någon form av egenmäktigt förfarande (BrB 8:8) men där är det lurigare med uppsåtet osv.
Att övervaka området i bevissyfte går ju också. Sätt upp rörelsevakt, belysning och kamera med inspelning så bör nog grannen tänka till.
Enligt nya bestämmelser i kamerabevakningslagen måste inte privata intressen inhämta tillstånd utan bara kunna motivera varför bevakningsbehovet överväger integritetsintressen. Alltså övervaka egen tomt/mark torde aldrig bli svårt att motivera om syftet är att avvärja/bevisa/beivra brott.
Att få till ett formellt beslut är nog bara av vikt för eventuellt bevisvärde vid begäran om ersättning för eventuella skador framöver. Grannen förefaller ju annars vara väl medveten om sitt oönskade beteende.