214 324 läst · 425 svar
214k läst
425 svar
Handräckning - granne försöker använda min privata väg
Har TS redan gjort, vilket förkastades av grannen. Står i inlägg #1.Johannes Carlsson skrev:
Hempularen tar ju upp en (antar jag) viktig sak här ovan. Vad får TS göra på del av vägen som inte är egen mark? Antar att det beror på hur servitutet ser ut? Att fråga ägaren till marken vägen ligger på om TS får göra något utöver det (stenkonstverk, bom, suggor...) kanske kan vara lite känsligt? Markägaren kan mycket väl säga nej till hindrande åtgärder för att denne inte vill hamna i mitten av en konflikt...
Hur som helst borde återställande av diket vara en sak som går att göra utan större problem antar jag?
Tror tyvärr som andra att grannen kommer fortsätta utnyttja vägen oavsett vem som säger att han inte får. Fysiska hinder eller polisanmälan är nog det enda som biter. Och av de alternativen är nog fysiska hinder det enda som kommer leda någonvart. Däremot kan jag tänka mig att bevis för att grannen undanröjer fysiska hinder kan vara värt att lämna till polis, till slut kommer anmälningarna bli så många att polisen MÅSTE göra något...
Trist situation, lider med dig arst. Kul början på en grannrelation liksom...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Enklast kanske ändå är att bygga ett staket. Om det är TS mark är det ju fritt fram
Men det är inte TS mark om man läser första inlägget. Låst bom vid infart är nog enklast så länge markägaren är OK med det.Johannes Carlsson skrev:
Om grannen kör in på sin tomt via den aktuella vägen, kan han komma ut via sin egen väg? Tänkte på om de två infarterna är förbundna på hans tomt?
Det är ju två delar på det:R Robert-san01 skrev:
1 - Han måste godta svart på vitt att han ej får köra på vägen (bestrider han KFM beslut måste det upp i tingsrätt).
2 - Svart på vitt att han ej har rätt ta bort hinder (eller modifiera väg på annat sätt).
Sen sätter jag upp hinder, så att de ej kan komma till sitt hus längs min väg.
Jag var öppen för det tidigare och föreslog, men han avslog ju. Till slut åker jag ju på en jobbig indrivningsprocess av pengar då.Johannes Carlsson skrev:
Nu vill jag ej ha honom på vägen, Om han/de inte (mot all förmodan, tyvärr) genuint börjar agera mer konstruktivt.
Om han bara använder vägen inne på sin tomt (andra sidan hans hus), så är allt med bil, parkering utom synhåll från mig (en liten sluttning). Då blir det lättare leva med, lite separerat.
Som andra skrev, vägen går på tredje parts mark, där den svänger in på min tomt. Därför får jag bara göra något som har med vägen att göra. (Servitutet är ju "rätt att bygga väg på annans mark" - inbegriper underhåll).Cancerman_777 skrev:Ingen, absolut INGEN, kan hindra dig från att på din egen mark uppföra ett vackert stenkonstverk precis lagom för att hindra grannen från att nå sin tomt.
Det där igengeävda diket; om det är på din mark så är dessvärre du ansvarig för det, och har du inte bevis på att det är grannen som fyllt igen diket, så är det du som åker på det.
Bygg ett stenkonstverk, sätt upp en billig utomhuskamera om det går, och njut av överraskningen när grannen antingen krockar med stenarna eller får vända om/backa ut för att komma till sin fastighet.
Jag funderar lite på små gropar som jag fyller betong i och sedan ställa stenar på höjden. Runt 1 meter mellan är bra, för att hålla bil och fyrhjulingar borta.ZNK skrev:
Markägaren och grannen som bygger hänger med varandra, sen några årtionden. Så han har hittills tagit byggarens parti.T ToRy skrev:Har TS redan gjort, vilket förkastades av grannen. Står i inlägg #1.
Hempularen tar ju upp en (antar jag) viktig sak här ovan. Vad får TS göra på del av vägen som inte är egen mark? Antar att det beror på hur servitutet ser ut? Att fråga ägaren till marken vägen ligger på om TS får göra något utöver det (stenkonstverk, bom, suggor...) kanske kan vara lite känsligt? Markägaren kan mycket väl säga nej till hindrande åtgärder för att denne inte vill hamna i mitten av en konflikt...
Markägaren har dock lite mer "konsekvenstänkande" - han kommer inte ge sig in i någon tvist (eller handling) där det finns stora chanser att förlora.
Grannen som bygger... har ej riktigt den sinnesnärvaron. Han gör grova misstag (på olika områden). Vid en viss punkt tror jag inte markägaren kan stödja honom längre. (Och markägaren vill inte göra något uppenbart olagligt. Grannen som bygger har inte den spärren).
Egentligen inte. För mig (utan grävmaskin) är stenar/staket enklare att få dit.Hur som helst borde återställande av diket vara en sak som går att göra utan större problem antar jag?
Tror tyvärr som andra att grannen kommer fortsätta utnyttja vägen oavsett vem som säger att han inte får. Fysiska hinder eller polisanmälan är nog det enda som biter. Och av de alternativen är nog fysiska hinder det enda som kommer leda någonvart.
Tack. Hela denna historia har inte varit det jag helst lägger 500 timmar på.
Med ett sådant förfarande, kan du inte då fakturera honom på nämnda summa och om han inte betalar sälja fakturorna vidare till något inkassobolag, alternativt be kronofogden om ett betalningsföreläggande?A arst skrev:
Säljer du fakturorna till ett inkassobolag så slipper du ju själv arbeta med att driva in skulden..
Det här är komplicerat, och jag misstänker att en skaplig andel av förslagen här är juridiskt tveksamma.
Jag tycker att du ska ta kontakt med en advokat och titta på vilka möjligheter du har. Det är inte speciellt dyrt, och om du jämför med kostnaden att gå till rätten om det så är det en baggis. Ta reda på exakt hur mycket du får göra, tex fysiska hinder. Kanske kan advokaten skriva ett bestämt brev till grannen, eller hjälpa till med hur du surfar andra myndigheters byråkrati.
Jag tycker att du ska ta kontakt med en advokat och titta på vilka möjligheter du har. Det är inte speciellt dyrt, och om du jämför med kostnaden att gå till rätten om det så är det en baggis. Ta reda på exakt hur mycket du får göra, tex fysiska hinder. Kanske kan advokaten skriva ett bestämt brev till grannen, eller hjälpa till med hur du surfar andra myndigheters byråkrati.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Vad händer om du bara struntar i det hela då? Det kanske enklare att komma överens om nåt om man är sams och inte kastar paj på varann......Visst är det surt att ha bekostat en väg för stora pengar som nån annan sen använder men livet är ju inte alltid rättvist och inte blir det bättre av att man drar det till sin spets heller.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Detta att markägaren för servitutstomten och den här strulande grannen är kompisar, försvårar ju läget rejält. Jag skulle nog ha gett upp för länge sedan. Att ha EN strulande granne, kan man nog på något sätt hantera. Men om även markägaren för tomten med vägen är emot en, så tror jag inte detta går att vinna.