R Robert-san01 skrev:
Tror du något brev biter på honom om det inte är presenterat en konsekvens?
Det verkar somom han är en person som bara reagerar på "köra in i väggen" eller myndighetsbrev. Då samhällsbyggnadskontoret ringde upp dem bet det i några månader.

Konsekvens tror jag är nödvändigt.

Mina egna brev fungerar inte. Han liksom provar sin lycka... så långt det går.

Om han förstår att han inte har några chanser få rätt i att ta bort det (fysiska) hinder jag väljer - tror jag han låter det vara kvar.
 
tommib
A arst skrev:
Jag skulle behöva be KFM att verkställa genom att sätta upp ett hinder.
Ja, just det. Jag glömde svara på detta. KFM sätter inte upp något hinder men de kan däremot, via just särskild handräckning, tvinga grannen att låta bli ett hinder du sätter upp (=din egendom).
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Jag skulle ha skrivit ett brev. -Då han inte slutat använda din väg tvingas du stätta upp en bom.
 
  • Gilla
Uffi och 2 till
  • Laddar…
Surt med sådana grannar. Jag har haft liknande problem. Enklast är att fysiskt hindra grannen från att använda vägen. Allt annat kommer inte att resultera i något, egentligen. Som många andra här brukar säga. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

Jag menar att en sådan person som din granne verkar vara så kommer problemen fortgå, oavsett om du får handräckning eller inte. Gränser kommer testas och förflyttas etc. Till slut har du samma situation igen. Bom, staket, taggtråd, minfält. Välj ditt vapen och meddela grannen resolut att det är din väg och dina regler gäller.
 
  • Gilla
U i CAR och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, just det. Jag glömde svara på detta. KFM sätter inte upp något hinder men de kan däremot, via just särskild handräckning, tvinga grannen att låta bli ett hinder du sätter upp (=din egendom).
Jag fick den här tanken nu, med två olika handräckningar (eller jag vet inte om två olika krav kan finnas i en handräckning):

1 - Boende på fastighet X är förbjudna att använda servitutväg till fastighet Y för att komma till/från nytt bostadshus.
2 - Fastighet X är förbjudna att ändra servitutvägens konstruktion (inkl ta bort hinder).

1 bör ju vara resonligt, fastboende måste ju ha servitut eller annat avtal för att använda någon annans väg som tillfart.
2 borde ju oxå vara OK - man får ju inte utan tillstånd börja bygga om andras egendom.

Så med 1 får de ej använda väg och med 2 får de ej ta bort hinder från den.

Kan det va nåt?
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Ingen aning om hur långt det är för dig ut till där vägen grenar sig, men parkera på vägen ett par gånger och gå sista biten.
Det bästa som kan hända är väl att grannen redan är hemma och får det lite knepigt när han ska till jobbet.
En enkel grej för att testa vattnet innan du eskalerar in i en konflikt.
Du får ju en aning om hur ilsk din granne kommer att bli om du återställer diket och om det är värt det.
 
A arst skrev:
Jag fick den här tanken nu, med två olika handräckningar (eller jag vet inte om två olika krav kan finnas i en handräckning):

1 - Boende på fastighet X är förbjudna att använda servitutväg till fastighet Y för att komma till/från nytt bostadshus.
2 - Fastighet X är förbjudna att ändra servitutvägens konstruktion (inkl ta bort hinder).

1 bör ju vara resonligt, fastboende måste ju ha servitut eller annat avtal för att använda någon annans väg som tillfart.
2 borde ju oxå vara OK - man får ju inte utan tillstånd börja bygga om andras egendom.

Så med 1 får de ej använda väg och med 2 får de ej ta bort hinder från den.

Kan det va nåt?
Tror du verkligen han kommer att bry sig? Hyr du inte in ett vaktbolag eller sätter dig själv på pass kommer han garanterat att fortsätta använda vägen.

KFM kommer inte att bevaka vägen åt dig och polisen har viktigaste saker att göra.
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad ett sådant "förbudsbeslut" du funderar på skulle göra för skillnad. Det är redan klart att grannen inte har rätt att nyttja vägen och det vet han om. Men gör ändå. Det kommer han väl fortsätta med oavsett om det kommer fler ord på papper som inte gör någon praktisk skillnad mer än sager att han inte får?

Alt. 1 Särskild handräckning för att ta bort den igenfyllnad som grannen olovligt gjort av ditt dike.

Alt. 2 Sätt ett stängsel/staket e.dyl. som hindrar grannen att köra. (som du själv var inne på) Fota det och polisanmäl varje förstörelse av det som sker. Återställ, fota och polisanmäl om det sker igen. Osv.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 8 till
  • Laddar…
A arst skrev:
Jag fick den här tanken nu, med två olika handräckningar (eller jag vet inte om två olika krav kan finnas i en handräckning):

1 - Boende på fastighet X är förbjudna att använda servitutväg till fastighet Y för att komma till/från nytt bostadshus.
2 - Fastighet X är förbjudna att ändra servitutvägens konstruktion (inkl ta bort hinder).

1 bör ju vara resonligt, fastboende måste ju ha servitut eller annat avtal för att använda någon annans väg som tillfart.
2 borde ju oxå vara OK - man får ju inte utan tillstånd börja bygga om andras egendom.

Så med 1 får de ej använda väg och med 2 får de ej ta bort hinder från den.

Kan det va nåt?
Om du har detta på papper och sen tar och gör ett dike när grannen inte är hemma, och han sen kommer och kör hem på din väg och inte ser att du gjort ett dike och kraschar ner i diket med sin bil. :surprised: Så tror jag han inte kommer att köra mer på din väg.
Så ju mer papper och bevis du har, desto bättre.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte meddela grannen att nyttjande av vägen kostar X per år. Användande av vägen anses som att kostnaden accepteras?
 
  • Gilla
BlackDragon och 17 till
  • Laddar…
Ingen, absolut INGEN, kan hindra dig från att på din egen mark uppföra ett vackert stenkonstverk precis lagom för att hindra grannen från att nå sin tomt.

Det där igengeävda diket; om det är på din mark så är dessvärre du ansvarig för det, och har du inte bevis på att det är grannen som fyllt igen diket, så är det du som åker på det.

Bygg ett stenkonstverk, sätt upp en billig utomhuskamera om det går, och njut av överraskningen när grannen antingen krockar med stenarna eller får vända om/backa ut för att komma till sin fastighet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Enkelt förslag:

Måla vita lagom stora stenar en sträcka efter vägen där grannen genar till sin tomt 1 meters mellanrum

Det avståndet gör det uppenbart om någon flyttas. Polisanmäl för egenmäktigt förfarande om något rubbas.

Ju större sten ju bättre.
 
  • Gilla
Ensam kvinna kan och 3 till
  • Laddar…
ZNK ZNK skrev:
Polisanmäl för egenmäktigt förfarande om något rubbas.
Varför polisanmäla någon för att ha flyttat en sten?

I allra allra bästa fall så kommer det ut en målad bil med en konstapel som tar en pratstund med grannen. Och det är högst osannolikt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjutit en stor plint mitt i vägen. På ren jävelskap.

Se Molins Midvinterduell för inspiration.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 14 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ingen, absolut INGEN, kan hindra dig från att på din egen mark uppföra ett vackert stenkonstverk precis lagom för att hindra grannen från att nå sin tomt.

Det där igengeävda diket; om det är på din mark så är dessvärre du ansvarig för det, och har du inte bevis på att det är grannen som fyllt igen diket, så är det du som åker på det.

Bygg ett stenkonstverk, sätt upp en billig utomhuskamera om det går, och njut av överraskningen när grannen antingen krockar med stenarna eller får vända om/backa ut för att komma till sin fastighet.
Fast om jag tolkar rätt så är inte problemet på TS mark. Det är en väg han har servitut för över en 3e tomt. Vägen går utefter den strulande grannens tomt. Så staket och andra hinder måste byggas på mark som hör till denna 3e fastighet.

Då kan man inte bygga vad som helst på mark man bara har tillgång till via servitut.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.