Hobbit skrev:
Mina gyllene regler när jag handlar på tradera, Ebay eller va´det nu heter :

- Köp aldrig från säljare med mindre än 100 positiva recension
- Bestämm ett maxpris och sen bjuder du inget mer - det dycker snart
upp ett nytt tillfälle
- Jämför nypris och begagnadpris och gör dig en uppfattning av vad det
du lägger bud på kan vara värd
- Ska du köpa nytt till fastpris på tradera försök att pruta ändå (funkar förvånansvärt ofta på Ebay)
- Sök efter auktion som slutar ovanlig tidig eller sen på dagen
- Sök efter stavfel
Jag har handlat av de som inte haft 100% positiva recensioner. Man får helt enkelt läsa omdömen, i många fall har det varit en oseriös köparen som strulat till och sedan av ren ilska gett negativt omdöme till säljaren. Jag vet också några tillfällen där det varit posten/dhl eller vad det nu var som strulade till och paketet försvann varpå säljaren fick negativt omdöme trots typ 1000 positiva tidigare. Därför är det klokt att begära rek.brev/paket.
 
@ Binesh

läs noga : Jag skrev 100 positiva recension inte 100% positiva
att det kan va´rena hämnd när man ger negativ omdöme
är jag mycket medveten om. Tycker däremot fortfarande
att det känns mera tryggt att handla från en säljare med
100 och mera recensioner än en "nybörjare" som säljer
världens klipp och inte ha mer an 5 recension ;)
MvH
Hobbit
 
Det är inte helt ovanligt att välrenommerade säljares konton blir kapade... En riktigt bra sida är http://www.bankplatser.nu/ där man kan se att clearingnummer och säljare i vart fall finns på någorlunda samma ort.

Hade jag känt till den hade jag inte satt in pengar till ett Göteborgskonto när det stod Öland som adress. Nu var det bara 160,- i mitt fall men andra blev mer lurade. Bedragaren har fällts men jag har inte fått tillbaka mina pengar, ärenden under 1.000,- skiter rättsväsendet (med rätta) i.
 
Hobbit skrev:
@ Binesh

läs noga : Jag skrev 100 positiva recension inte 100% positiva
att det kan va´rena hämnd när man ger negativ omdöme
är jag mycket medveten om. Tycker däremot fortfarande
att det känns mera tryggt att handla från en säljare med
100 och mera recensioner än en "nybörjare" som säljer
världens klipp och inte ha mer an 5 recension ;)
MvH
Hobbit
Jo så skulle nog jag också känna, kanske..
Men som 'nykomling' på Tradera lär man ju börja nånstans också. :)
 
Hobbit skrev:
@ Binesh

läs noga : Jag skrev 100 positiva recension inte 100% positiva
att det kan va´rena hämnd när man ger negativ omdöme
är jag mycket medveten om. Tycker däremot fortfarande
att det känns mera tryggt att handla från en säljare med
100 och mera recensioner än en "nybörjare" som säljer
världens klipp och inte ha mer an 5 recension ;)
MvH
Hobbit
Ah my bad, var inte riktigt vaken då =)
 
Hobbit skrev:
Mina gyllene regler när jag handlar på tradera, Ebay eller va´det nu heter :

- Köp aldrig från säljare med mindre än 100 positiva recension
- Bestämm ett maxpris och sen bjuder du inget mer - det dycker snart
upp ett nytt tillfälle
- Jämför nypris och begagnadpris och gör dig en uppfattning av vad det
du lägger bud på kan vara värd
- Ska du köpa nytt till fastpris på tradera försök att pruta ändå (funkar förvånansvärt ofta på Ebay)
- Sök efter auktion som slutar ovanlig tidig eller sen på dagen
- Sök efter stavfel
Tappat bort adressen nu men det finns en hemsida som letar reda på felstavningar på ebay. Kan vara nyttigt om man letar efter felstavningar
 
@ binesh - jag är inte vaken ännu heller - (sabbla liv med ett småbarn och sömnbrist)

@ Lite
http://www.baysearch.de/
men då ska man veta vad det heter på engelska eller tyska
fram med ordboken alltså och lycka till

@FredrikR
Mina första 50 recension fick jag som köpare.
Idag (läs 8 år senare) har jag 139 recension varav 8 eller 10
som säljare.
Som nykomling kan man ju börja med att vara köpare - kanske
 
Hobbit skrev:
@ Binesh

läs noga : Jag skrev 100 positiva recension inte 100% positiva
att det kan va´rena hämnd när man ger negativ omdöme
är jag mycket medveten om. Tycker däremot fortfarande
att det känns mera tryggt att handla från en säljare med
100 och mera recensioner än en "nybörjare" som säljer
världens klipp och inte ha mer an 5 recension ;)
MvH
Hobbit
Jag vart blåst av en säljare med 300 positiva omdömen och medlem i fyra år. Helt plötsligt började han blåsa folk. Nu börjar jag nog tröttna på Tradera och köper importerat själv istället.
 
Hobbit skrev:
@ binesh - jag är inte vaken ännu heller - (sabbla liv med ett småbarn och sömnbrist)

@ Lite
[länk]
men då ska man veta vad det heter på engelska eller tyska
fram med ordboken alltså och lycka till

@FredrikR
Mina första 50 recension fick jag som köpare.
Idag (läs 8 år senare) har jag 139 recension varav 8 eller 10
som säljare.
Som nykomling kan man ju börja med att vara köpare - kanske
Jo det kan ju vara ett alternativ, problemet är om man inte behöver nåt, eller köper nya saker billigare från firmor/utlandet. :)
Känns lite dumt att handla saker 'bara' för att få upp betyget och sedan kunna sälja. ;)
Men visst jag förstår skepsismen mot en nyreggad säljare osv.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Det är inte helt ovanligt att välrenommerade säljares konton blir kapade... En riktigt bra sida är [länk] där man kan se att clearingnummer och säljare i vart fall finns på någorlunda samma ort.
Det där kräver ju att säljaren öppnar ett nytt konto varje gång han flyttar något längre än till "någorlunda samma ort"... Vi lever i ett ganska rörligt samhälle, folk flyttar för att studera jobba osv.. Tur för mig är de få som kollar, har aldrig fått några frågor varför mitt mobilnummer och clearingnummer bor 60 mil ifrån varandra..
 
Milkshaken
Vi gör affärer på tradera. Har hittils inte blivit blåsta nån ggn. Men jag var riktigt upprörd av den näst senaste vi handlade av. 2 st Hilti borr.
Jag betalade såklart direkt när jag hade vunnit auktionen, men fel nummer ett han gjorde var att han la på dubbla frakten (Ok för att det var 2 auktioner) men han sampostade det. Så istället för 24 kr, blev det 48.. fast det hade klarat sig med 24. Sen hävdade han att han hade skickat det. jag väntade och väntade, kom inget, jag tog i kontakt med honom via mail, ja men jag har skickat det sa han. Måste ha kommit bort i posten. (Just såna paket man skickar med frimärke går inte att spåra) ok jag väntar lite till, (Här tycker jag att han engagerat sig lite och frågat efter några dagar om paketet hade kommit fram,men icke) Efter ytterligare någon vecka i väntan skrev jag igen,,, Jag har ännu inte fått paketet från dig, väntar på åtgärd av dig..
Han svarar... Ja det kom i retur här, klantarna på postinlämningen hade satt frimärkena fel, dom hade satt det över erat namn, så det kom till avsändaren... (Herregud tänkte jag, vilken lögn) Men jag lägger på det direkt ... Tog ytterligare en vecka innan det kom, och inte fan var det felfrankerat. jag tror ju inte att han löste frimärken för 48 spänn och satt dit det igen liksom.. han ligger på min minneslista över vilka jag inte ska göra affärer med...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Folk är helt förblindande på Tradera - i många fall handlar det nog mer om att vinna auktionen än att göra ett bra köp. Eller så gör folk ingen som helst research, bra för säljaren oavsett... Ibland kan man dock hitta fynd, men det kräver så mycket tid att jag inte orkar leta längre.
Jag som både köpt och sålt på både tradera och ebay har sett detta fenomen många gånger. :)

T.ex. köpte jag några CD-skivor på ebay för något år sedan. Vissa av dem var svåra att få tag i nya och jag fick dem för kanske 50 kr / st, vilket jag tyckte var ett bra pris. Sedan blir det plötsligt bud på en CD som på amazon.co.uk fanns att köpa för ca en hundring. Slutpriset blev drygt 200 kr + frakt, för en begagnad CD. Dubbelt mot nypris!

När jag själv ska bjuda på något så kollar jag alltid upp vad nypris för varan (eller en likvärdig vara) är. Sedan bestämmer jag mig för vad jag kan tänka mig att betala. Har jag t.ex. bestämt mig för 500 kr så är det mitt maxbud. Jag räknar också in frakten.

Jag tycker att fraktkostnaden är en viktig del i auktionen, och den borde alla skriva ut. Många gör det idag, men vissa skriver in fantasipriser på frakten och säger att dom kollar upp fraktpriset efter auktionen.

Jag gillar inte när säljare gör på det sättet. Är fraktpriset inte angivet mailar jag alltid och kollar. Inget svar = inget bud.

Förutom att det är svårare att beräkna slutpriset (och maxbudet) om man inte vet vad frakten kostar, så är det faktiskt så att säljaren kan sätta valfritt fraktpris om man inte kollat upp det. Åtminstone har jag råkat ut för det på ebay. Då frågade jag aldrig om priset och råkade ut för en säljare som (efter att jag vunnit en pocketbok för 99 pence) satte "International Shipping = £7". Dvs jag betalade nästan nypris för boken. Dessutom visste jag ungefär vad frakten borde kosta då jag köpte en del utomlands på den tiden. Det bekräftades när jag fick boken. På paketet såg jag att han betalat £1.22 eller liknande för frakten. Vet inte hur vanligt det är att sånt händer på tradera, men jag kollade upp ebays policy, och där är det upp till säljaren att bestämma fraktpris i efterhand ifall det inte stod angivet och köparen inte frågat.

För att föregå med gott exempel sätter jag alltid in fraktpriser på saker jag säljer. Skulle jag ha vägt fel och frakten blir dyrare än jag angivit så står jag alltid för merkostnaden. Det tycker jag är ärligt mot köparen.
 
Micke_vb skrev:
Funkar en gång till [länk]
Fantastiskt Roligt *Skrattar Högt*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.