Som säljare är Payson skit. Det finns köpare som vägrar acceptera varan och bara vill jävlas. Tyvärr är det mycket svårt för säljaren att få behålla pengarna ifall köparen inte vill acceptera varan.
 
Använd vanlig sund förnuft så går det handla.

Kostar ett usbminne 4000 i affären och 250 kronor på Tradera så tänk efter en extra gång.

Har säljaren få omdömmen? kika bland hans auktioner, säjer han en massa dyra saker på samma gång? Tänk efter
 
Stefan N skrev:
På tal om Tradera, det gäller nog att läsa vad man köper. Denna klingan kostar väl ca 500:- i affären. Skulle tro att nån som sett bilden och väntar på en hel såg. [länk]
Kollar man budhistoriken över 500 kr så är det åtminstånde sju personer som inte kan läsa...

Kanske kan tipsa tv 4 om detta gäng - typ Hemmapulare i en annan del av Köping....:)
 
Stefan N skrev:
På tal om Tradera, det gäller nog att läsa vad man köper. Denna klingan kostar väl ca 500:- i affären. Skulle tro att nån som sett bilden och väntar på en hel såg. [länk]

Det är jag som säljer denna på tradera. Skönt att se att ni inte tycker min annons är heltokig iallafall. Förutom killen som vann så är det ytterligare 5 budgivare som budat mer än nypris på klingan så det är tydligen många som inte läser annonserna utan bara kollar på bilderna.

Jag har mailat vinnaren och erbjudit han att köpa klingan för 425kr alternativt får han betala min tradera avgift på 55kr. Han har inte hört av sig än, vem vet han kanske inte kan läsa ;)

Har inte samvete till att kräva full betalning av denna köpare även om jag kan tycka att man får skylla sig själv om man inte läser vad man budar på.
 
Redigerat:
Jag tror att du kan meddela tradera att det blev knas och så blir det en ny auktion - skulle isf satsa på en "bättre" bild... ;)
 
bjoli skrev:
Det är jag som säljer denna på tradera. Skönt att se att ni inte tycker min annons är heltokig iallafall. Förutom killen som vann så är det ytterligare 5 budgivare som budat mer än nypris på klingan så det är tydligen många som inte läser annonserna utan bara kollar på bilderna.

Jag har mailat vinnaren och erbjudit han att köpa klingan för 425kr alternativt får han betala min tradera avgift på 55kr. Han har inte hört av sig än, vem vet han kanske inte kan läsa ;)

Har inte samvete till att kräva full betalning av denna köpare även om jag kan tycka att man får skylla sig själv om man inte läser vad man budar på.
Jag tyckte namnet såg lite bekant ut :)
Ärligt av dig att erbjuda säljaren köpa den 425:- heder åt sånt.
 
Jag förstår inte hur vissa saker kan säljas så dyrt på tradera.
Jag sålde min 1 år gamla hitachi skruvdragare där, och slutpriset blev ju inte särskilt långt ifrån vad en ny kostar nu.

Även om jag är glad för det så förstår jag inte att folk betalar så mycket för en begagnad batterimaskin ( i det här fallet i väldigt bra skick, men ändå ).
 
Det är samma fenomen på andra auktioner ute i/på landet. Elektriska/batteridrivna handverktyg säljs till fantasipriser. Trots att det inte ens finns garantier på grejorna.:wow:
 
Folk är helt förblindande på Tradera - i många fall handlar det nog mer om att vinna auktionen än att göra ett bra köp. Eller så gör folk ingen som helst research, bra för säljaren oavsett... Ibland kan man dock hitta fynd, men det kräver så mycket tid att jag inte orkar leta längre.
 
bjoli skrev:
Har inte samvete till att kräva full betalning av denna köpare även om jag kan tycka att man får skylla sig själv om man inte läser vad man budar på.
Jag kan förstå hur de kan missuppfatta annonsen. Jag vet personer som konsekvent kallar handcirkelsågen för "klingan". Det är inte förvirrade amatörer utan yrkesmän. Så jag misstänker att "klinga" kan vara liktydigt med "såg" i vissa dialekter.
 
andersmc skrev:
Jag kan förstå hur de kan missuppfatta annonsen. Jag vet personer som konsekvent kallar handcirkelsågen för "klingan". Det är inte förvirrade amatörer utan yrkesmän. Så jag misstänker att "klinga" kan vara liktydigt med "såg" i vissa dialekter.
"Helt ny Bosch sågklinga, art.nr. 2 608 640 641. Denna klinga sitter orginal monterad i kap gersågen Bosch GCM8.Klingan passar troligtvis också dewalt sågarna DW707, 770 och 777.
Nypris på denna klinga är ca 550kr."


Då måste yrkesmännen haft riktigt bråttom att läsa då det i alla rader påpekar att det är en "sågklinga", "klingan passar troligtvis.....", "nypris 550kr"
 
Jag sa inte att det var fel på annonsen, jag sa att jag förstod hur den kunde missuppfattas. Det är inte samma sak.
Naturligtvis måste man läsa slarvigt, och det är det många som gör.
 
Mina gyllene regler när jag handlar på tradera, Ebay eller va´det nu heter :

- Köp aldrig från säljare med mindre än 100 positiva recension
- Bestämm ett maxpris och sen bjuder du inget mer - det dycker snart
upp ett nytt tillfälle
- Jämför nypris och begagnadpris och gör dig en uppfattning av vad det
du lägger bud på kan vara värd
- Ska du köpa nytt till fastpris på tradera försök att pruta ändå (funkar förvånansvärt ofta på Ebay)
- Sök efter auktion som slutar ovanlig tidig eller sen på dagen
- Sök efter stavfel
 
Jag shoppar på precis samma sätt som Hobbit. Håller man sig till de mentala reglerna brukar man kunna fynda på åtminstone Ebay. Möjligheterna till fynd på vanliga prylar (inte en-jätteudda-tryckluftskoppling etc) på Tradera ser jag som små. Vet inte om Sverige är ett för litet land, folk bjuder ju vad som helst för saker på Tradera.

Hobbit skrev:
- Jämför nypris och begagnadpris och gör dig en uppfattning av vad det du lägger bud på kan vara värd
Precis! Tyvärr innebär det ofta att man kan direkt kan skippa auktionen på Tradera då folk bjuder vansinnigt högt på mycket prylar. Detta gäller åtminstone maskiner, verktyg, datorprylar och hemelektronik. Kolla exempelvis killen som sålt en dröse Festool städset -- de har gått för minst en hundring, ofta fler, över rekommenderat Festoolpris! Helt galet när man dessutom oftast måste lägga på frakt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.