Andy78 skrev:
bra vitsord som vem som helst kan skriva in.
Jag tror du missförstått min poäng.
Håller med Nimajneb tror du missförstår lite. Jag är som sagt en av de säljare som aldrig blåst någon men skriver TYDLIGT att jag inte accepterar något annat än hämtning eller förskottsbetalning. Accepterar inte internetgirot för att det finns IDIOTER till köpare som klagar bara för att de inte läst information. Visst kan de skicka tillbaka och man står där med att sälja en pryl till.

För mig är det inte superviktigt att bli av med en vara till just dig så jag behöver inte acceptera alla möjliga betalsätt då den största skaran på nätet (mig inberäknat) ser till omdömen, trovärdighet mm och till slut chansar på att man någon gång blir blåst.

Jag är jurist och nitisk på alla de sätt men inte ens jag lider av sådan paranoia att jag inte kan tänka mig att förskottsbetala. Men visst drar man öronen åt sig om något är för bra

PS är du en av dem som inte vågar handla ifrån andra länder heller för man kan bli lurad?

/Lorant
 
Jag tycker att det fungerar bra på tradera, finns det oärliga säljare så syns det ju oftast på deras omdömen. ( så länge dom inte är nyreggade ).
Tex om jag skulle råka ut för någon som bluffar så lämnar jag ju neg omböme och då ser ju andra det.
Visst kan man åka på en blåsning men det kan man ju även när man köper prylar "vanligt".
 
Andy78 skrev:
Fina grafer, vad är det jag inte förstår man köper en produkt och och ger sitt omdöme.

och?
Exakt visst kan rigga några försäljningar med släktingar men har en säljare 100+ positiva omdömen så är det aningens tveksamt att alla bara ska vara fake då det finns en förmedlingsavgift på försäljningarna.

Men visst är det någon nyreggad som har positiva omdömen på en massa enstaka vykort för 2kr/st och sen helt plötsligt säljer dyra grejer vid samma tid så kanske man funderar :)

/L
 
kinglolle skrev:
Håller med Nimajneb tror du missförstår lite. Jag är som sagt en av de säljare som aldrig blåst någon men skriver TYDLIGT att jag inte accepterar något annat än hämtning eller förskottsbetalning. Accepterar inte internetgirot för att det finns IDIOTER till köpare som klagar bara för att de inte läst information. Visst kan de skicka tillbaka och man står där med att sälja en pryl till.

För mig är det inte superviktigt att bli av med en vara till just dig så jag behöver inte acceptera alla möjliga betalsätt då den största skaran på nätet (mig inberäknat) ser till omdömen, trovärdighet mm och till slut chansar på att man någon gång blir blåst.

Jag är jurist och nitisk på alla de sätt men inte ens jag lider av sådan paranoia att jag inte kan tänka mig att förskottsbetala. Men visst drar man öronen åt sig om något är för bra

PS är du en av dem som inte vågar handla ifrån andra länder heller för man kan bli lurad?

/Lorant

Kändes det bra att få tala om att du är jurist?

Jag gjår inte så mycket på bedömmningen jag handlar om jag vill, om det känns bra.
Har handlat en hel del från kina av samma person flera ggr, visste det var en chansning i början, men de tar han om mig som en stjärnkund till skillnad från här.

så det där argumentet går inte jag är ledsen.

Jag menar jag tar det som en varningsklocka om en säljare säljer något extremt billigt och inte accepterar internetgirot utan vill ha en 500 direkt på kontot då kvittar det hur billigt det är.

Man görs som man vill men varför ska en säljare som har 100 fina bedömmningar på en site nekad en metod som är säkrare för båda parter än att ena parten ska betala in allt på ett kontot.

Då får det vara.


Men det är klart du vet väl bäst du är ju Jurist....
 
Andy78 skrev:
Skulle du göra affärer med någon som endast accepterar förskottsbetalning till sitt konto?
Ja, utan tvekan om säljaren har fått bra feedback i tidigare affärer.
Är det en ny säljare med färre än 10 omdömen kan man ju alltid ta kontakt med säljaren, kanske slå en signal och lyssna av läget.
Kolla att säljaren finns på den adress han utger sig för att göra osv.

Jag ännu inte själv köpt nåt på Tradera, men har sålt 7 grejer, mot förskottsbetalning, jag har hela tiden strävat efter att vara snabb och tydlig i mailkommunikationen.
Två av köparna ringde mig, en för att kolla av lite innan han pengarna sattes över, och den andra för att han missat mitt mail med kolli-id, hans paket hade ankommit till hans serviceställe någon timme tidigare.
 
Oj, trampade vi på en öm tå så att det är värt att bli hånfull nu bara för att folk inte håller med dig Andy?

Vem har pratat om att köpa av någon som säljer extrembilligt och vill ha betalning på konto direkt? Motsäger du inte lite de argument vi hela tiden påtalat?

När du dessutom pratar om att du handlat i Kina så blir jag lite undrande. Hitills har de kontakter jag har via Kina alltid krävt förskottsbetalning oavsett om vi har handlat en container eller om det har varit enstaka varor. Har du då förskottsbetalat till ett annat land men menar att du absolut inte vågar det inom landet för då blir du blåst?

Sedan vad jag nämnde tolkade du lite väl frispråkigt, jag menade att jag i mitt yrke är van att vara nitisk och negativ men ändå tycker jag att det är värt chansningen det faktiskt är att handla på nätet ibland. Man får göra egna bedömningar av trovärdigheten i affären

MVH Lorant
 
Andy78 skrev:
Jag menar jag tar det som en varningsklocka om en säljare säljer något extremt billigt och inte accepterar internetgirot utan vill ha en 500 direkt på kontot då kvittar det hur billigt det är.

Man görs som man vill men varför ska en säljare som har 100 fina bedömmningar på en site nekad en metod som är säkrare för båda parter än att ena parten ska betala in allt på ett kontot.

Då får det vara.
Jag tycker inte du ska det på det viset då det vanligtvis är det så det funkar.
Betalalternativen står tydligt angivna, varför ska en säljare inte få bestämma hur han vill ha betalt, om du vill handla hans saker?
 
Andy78 skrev:
Man görs som man vill men varför ska en säljare som har 100 fina bedömmningar på en site nekad en metod som är säkrare för båda parter än att ena parten ska betala in allt på ett kontot.
För att det är klyddigt att hålla på med något annat än överföringar till sitt vanliga bankkonto! Bara för att det är säkrare betyder det ju inte att det är smidigare. Just smidighetsfaktorn väger jag in när jag köper och säljer saker. Framför allt när jag säljer billigare saker tycker jag inte det är värt att hålla på med alternativa betalningsmetoder. Om en potentiell köpare blir avskräckt och tror att jag pysslar med skumraskaffärer så bjuder jag på det.
 
kinglolle skrev:
Oj, trampade vi på en öm tå så att det är värt att bli hånfull nu bara för att folk inte håller med dig Andy?

Vem har pratat om att köpa av någon som säljer extrembilligt och vill ha betalning på konto direkt? Motsäger du inte lite de argument vi hela tiden påtalat?

När du dessutom pratar om att du handlat i Kina så blir jag lite undrande. Hitills har de kontakter jag har via Kina alltid krävt förskottsbetalning oavsett om vi har handlat en container eller om det har varit enstaka varor. Har du då förskottsbetalat till ett annat land men menar att du absolut inte vågar det inom landet för då blir du blåst?

När skrev jag att jag inte absolut vågar?
Du verkar hitta på det ena och det andra, jag tror du får läsa igen.



Sedan vad jag nämnde tolkade du lite väl frispråkigt, jag menade att jag i mitt yrke är van att vara nitisk och negativ men ändå tycker jag att det är värt chansningen det faktiskt är att handla på nätet ibland. Man får göra egna bedömningar av trovärdigheten i affären

MVH Lorant


Ja jag förskottsbetalde vi paypal, sorry men jag skulle inte betala direkt till en persons konto i china som har hotmailadress, du får väl kalla mig rädd.

Kanske tog i angående ditt yrke, men alltid lika kul när folk ska dra upp sina titlar.
 
phl skrev:
För att det är klyddigt att hålla på med något annat än överföringar till sitt vanliga bankkonto! Bara för att det är säkrare betyder det ju inte att det är smidigare. Just smidighetsfaktorn väger jag in när jag köper och säljer saker. Framför allt när jag säljer billigare saker tycker jag inte det är värt att hålla på med alternativa betalningsmetoder. Om en potentiell köpare blir avskräckt och tror att jag pysslar med skumraskaffärer så bjuder jag på det.

Vad är svårt? du får ett konto som du betalar till och sedan klickar på en länk.
Att betala in och posta paket går ju till som vanligt.

Har du nånsin provat tjänsten?
 
Som nämts tidigare i tråden. om ett konto är nykapat av en stjärnsäljare så är man ganska tokrökt.
 
Andy78 skrev:
Ja jag förskottsbetalde vi paypal, sorry men jag skulle inte betala direkt till en persons konto i china som har hotmailadress, du får väl kalla mig rädd.

Kanske tog i angående ditt yrke, men alltid lika kul när folk ska dra upp sina titlar.
Men paypal bygger ju i princip på att du har en hotmailadress som du skickar pengar till... Skulle ALDRIG göra det till China om det inte vore ett verifierad PayPal konto hos en Ebay säljare med mycket goda vitsord.
Det vore ju fullständigt vansinnigt att göra något sådant, speciellt i ett land där du knappast kan spåra individen mha hans tagna anglosaxiska namn.

Du vet inte heller riktigt hur PayPal funkar heller märker jag.. det finns liknande hjälpsidor hos Ebay o PayPal som jag länkade till tidigare.

Förstår inte varför du får hybris över när folk förklarar sitt beteende genom att tala om vad dom jobbar med.....
 
Jag tror det snarare är du som inte fattar hur paypal funkar.
Du verkar ju tro att man mailar in pengarna till ett hotmailkonto, men det funkar inte så.

Det enda du säger är du förstår inte si och så , jag är ledsen jag kan inte sitta å förklara för dig hur varje tjänst fungerar.

Jag vet mycket väl hur paypal fungerar, det är ju därför jag använder den, och jag tycker det fungerar bra.

Eller du kankse kan berätta för mig hur jag tror att det fungerar?
 
Redigerat:
Vilken otrevlig ton det har blivit i denna tråd. Diskutera gärna för- och nackdelar med olika sätt att handla och betala på, men glöm för den sakens skulle inte bort att forumreglerna fortfarande kräver att visar respekt mot den person man diskuterar med.

//Mod
 
Suhagg skrev:
Nu är jag van med Ebay men jag hittar inga omdömen på denna användare som säljer laddaren på Tradera. Det gör i alla fall att jag inte sätter in pengar på några konton innan jag har laddaren i handen.



Se ovan
Det är därför jag använder internetgirot där jag har en chans att godkänna varan eller skicka tillbaka den, innan mina pengar betalas ut.

Har även använt det när jag sålt så jag gav säljaren detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.