kinglolle skrev:
Då hade du aldrig handlat något av mig iaf såvida du inte hämtar det själv... :)

Jag själv har tyvärr tvärtom erfarenheten av oseriösa köpare som aldrig hämtar ut vara skickad med postförskott. Även med internetgirot riskerar du diskussionen att köparen påstår att vara aldrig kommit.

Säljer jag så är det hämtas på plats helst eller om det är mindre saker förskottsbetalning. Visst finns det de som blir blåsta på tradera och överallt annars precis som man kan bli blåst live men den risken har man väl lite halvt accepterat när man handlar där

MVH Lorant
Är åxå övertygad om att det finns fler oseriösa köpare än säljare
 
Andy78 skrev:
en ringklocka är om säljaren endast accepterar förskotssbetalning och inte accepterar internetgirot så se jag det som att säljaren är en bluff.
Vilkoren brukar ju vara solklara i Traderaannonserna, duger inte dom kan man ju använda Blocket - där jag heller inte skickar nåt innan det är betalt. d^_^b
 
Dom allra flesta av oss är ju hederliga människor, som vill göra rätt för oss både som köpare och säljare. När man lyssnar på vissa så skulle det ju aldrig gå att köpa eller sälja något, dom skickar inget förens pengarna är insatta på kontot men samtidigt skulle dom aldrig köpa något mot förskottsbetalning...

Är priset för bra, konstiga villkor eller bara en allmän olustkänsla, låt bli att köpa eller sälja.
 
Det värsta med Tradera är köpare som tror att man är ute efter att lura personen när man som säljare har råkat begå ett misstag. Jag har aldrig begått något sådant misstag själv som säljare, men jag försöker alltid vara resonabel som köpare när jag märker att ett misstag kan ha inträffat.
 
Jag har gjort över 35 traderaköp i år och blivit blåst en gång. Det var en nyreggad säljare som luktade för-bra-för-att-vara-sann lång väg men jag tog ändå risken. Hade jag vetat om http://www.bankplatser.nu/ innan hade jag dock inte betalat, där kan man se var ett clearingnummer hör hemma och stämmer inte det med uppgiven adress... Säljaren har dock torskat hos polisen, även om polisen la ned min anmälan då beloppet var så litet. Vet iofs. inte om de fortfarande driver min del av det hela, det var många småaffärer som hann gå i lås innan det hela uppenbarades och flera polisanmälde.

Oavsett handlar jag glatt vidare på Tradera.
 
Internetgirot vs Payson då?
Vilka ger bäst garantier om jag inte får varan eller upptäcker att det är en piratprodukt?
 
Skyddar nåt av det mot om det är en piratprodukt tro?
 
FredrikR skrev:
Skyddar nåt av det mot om det är en piratprodukt tro?
Kan bara svara för Payson garanti, men antagligen är Internetgirot lika.

Ja det skyddar om du upptäcker det innan du går in och bekräftar att köpet är OK.
 
Säljaren i detta fall verkar ju bara ta

Betalningsalternativ
Överföring till bankkonto
Inget jag skulle våga mig på.
 
Suhagg skrev:
Säljaren i detta fall verkar ju bara ta

Inget jag skulle våga mig på.
??? vaför inte????

det är ju trovärdigheten hos säljaren som är det viktiga.. om han vill ha betalt som alla andra kan ju inte diska honom
 
Suhagg skrev:
Inget jag skulle våga mig på.
:O Då skulle du inte våga handla av mig heller. :S

Kolla omdömena istället, där får du en fingervisning om vilken slags säljare det är. Ett enstaka negativt är inget att fästa sig vid, om övriga är OK.
 
Men är inte alla dessa betalningsförmedlingstjänster också lite osäkra? Om mottagaren hämtar ut varan men hävdar att något är tokigt och sen inte skickar tillbaks objektet i fråga. Kan ju skylla på att posten slarvat bort paketet och kräva pengarna tillbaka. Då har säljaren blivit av med produkten och pengarna ligger och skvalpar någonstans. Jag kan inte se att det ger så mycket mer säkerhet än att i första hand försöka avhämta saker personligen och i andra hand lita på andras omdöme. I tredje hand om det rör sig om småsummor - chansa.
 
Men hallå kom igen nu!
Är ha inte nöjd så måste han skicka tillbaka varan och visa det med ett kollinummer, innan pengarna betalas ut.
Och har han skickat det korrekt så är det med kollinummer och går att spåra och är dessut försäkrat, har han bara gjort som många tokar gör bara lägger det på lådan, då får han tyvärr inte igen sina pengar.

Att följa rekommendationerna på tradera är lite som att klicka på referenser på en tillverkares hemsida.

Man vet inte hur trovärdiga de är.

Varför ska en säljare neka tex internetgirot om han ändå måste skicka varan, vad är problemet?
 
Angående omdömena på Tradera vill jag lyfta ett varningens finger. Den mest sålda bedrägeriprylen är nog USB minne 128gb Kingston. Snacka om pirat.

Lite OT kanske men läser man omdömena på sålda minnen så är alla jättenöjda. Det var jag oxå.....ett tag tills jag upptäckte att det inte fungerade korrekt. Men då har jag redan givit betyget "kanon".:blushing:

Pirattillverkaren har dolt bluffen väldigt bra. Kör man en surface test så verkar det fungera korrekt. Datorn läser det som 128 gb. Det tog 2 veckor för mig att genomskåda bluffen.

Så här funkar bluffen:
Istället för utlovade 128gb så finns det bara 2gb. Som 2gb minne fungerar det korrekt. Problemet kommer när man lägger in mer än 2gb. Allt över 2gb blir korrupt. Lägger man in mycket över 2gb blir även de första 2gb korrupta.

Att den klarar surface test är att testet mellan 2-128gb skrivs in i minnet 0-2gb.
Säljs som Kingston i orginalförpackning. Nu har försäljandet av minnet dock drastigt minskat på tradera.
 
Varför köper man sånt på tradera, är det inte bara att trava i till en datorbutik och handla där?

Tag en bild på minnet så jag får se hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.