Andy78 skrev:
Jag tror det snarare är du som inte fattar hur paypal funkar.
Du verkar ju tro att man mailar in pengarna till ett hotmailkonto, men det funkar inte så.

Det enda du säger är du förstår inte si och så , jag är ledsen jag kan inte sitta å förklara för dig hur varje tjänst fungerar.

Jag vet mycket väl hur paypal fungerar, det är ju därför jag använder den, och jag tycker det fungerar bra.

Eller du kankse kan berätta för mig hur jag tror att det fungerar?
Sorry, orkar inte med detta längre. Tråkigt att en eg så intressant tråd ska trasas sönder på detta sättet. Någon annan gång kan jag även tipsa om fördelar och nackdelar med att tex jobba med PayPal konton i olika valutor och på olika kontinenter.
Som köpare så är nyckeln till att handla med PayPal att säljar kontot är verifierat. Är det inte det så kan man bli blåst iaf upp till en viss gräns.

Jag har både köpt och sålt på tradera. Jag har i drygt 99 fall av 100 använt förskottsbetalning både då jag köpt och sålt. En enda gång har jag använt paypal (då jag sålt på Tradera), och det är då jag sålde till en tjej i Tyskland. Jag bjöd på kostnaden för paypal, men använder man paypal i större omfattning kan det bli en betydande kostnad. Plus att det är lite jobb att få pengarna utbetalade till sitt konto.

Sedan vet jag att säljare blivit blåsta av de som betalat med paypal. Det går nämligen att klaga hos paypal så dras betalningen tillbaka. Detta efter att omdömen är lämnade, och så är man blåst på både pengar och varan.

För mig som säljare känns det mycket säkrare med förskottsbetalning. Många köpare är nyregistrerade och har inga, eller få, omdömen. Att skicka först och vänta på betalning i efterhand känns vanskligt.

En köpare med massor av goda omdömen kan jag ibland skicka till innan jag fått betalning, ifall de behöver varan snabbt. Men till någon med få omdömen väntar jag först på pengarna.

Som köpare kan man välja att inte buda ifall någon har dåligt eller få omdömen, men som säljare kan man inte välja bort dem med få omdömen.

Redigerat:
Finns det några andra bra betaltjänster som man kan använda?

Andy78 skrev:
Finns det några andra bra betaltjänster som man kan använda?
På Tradera menar du?

Välj hur du vill få betalt
Gör det enkelt för dina köpare genom att välja vilka betalsätt du accepterar.

Överföring till mitt bankkonto
PlusGiro / Bankgiro
Mot postförskott
Kontant vid avhämtning
Nätbetalning med itemLogoPayPalSmall2.png
Nätbetalning med garanti itemLogoPaysonLockSmall.png
Nätbetalning med itemLogoPaysonSmall.png

Paypal erbjuder säkra nätbetalningar via kreditkort/betalkort till Paypal konto. Efter genomförd betalning markeras objektet automatiskt som betalt.

Payson erbjuder säkra nätbetalningar via kreditkort/betalkort eller direktbetalning via internetbank direkt till Payson konto. Efter genomförd betalning markeras objektet automatiskt som betalt.

Payson Garanti är en leveransgaranti som innebär att Payson håller pengarna för ett köpt tills både köpare och säljare är nöjda. Efter genomförd betalning markeras objektet automatiskt som betalt.

Redigerat:
Jag har aldrig provat Payson är det en bättre tjänst än paypal?

Någon som provat.

Om du läser så ser du att det funkar på samma sätt som Internetgirot. :)

Jo men jag vill höra från nån som prövat tjänsten, som kan jämföra.

P
Andy78 skrev:
Jag har aldrig provat Payson är det en bättre tjänst än paypal?

Någon som provat.
Payson = paypal, dvs lika bra eller illa. Jag tycker båda är fruktansvärt bökiga jämfört med att betala till ett bankkonto, men de fungerar. Jag föredrar paypal framför payson, mest för att paypal fungerar internationellt när man handlar på ebay eller så.

// Patrik

Stefan N skrev:
På tal om Tradera, det gäller nog att läsa vad man köper. Denna klingan kostar väl ca 500:- i affären. Skulle tro att nån som sett bilden och väntar på en hel såg. [länk]
Lycklig säljare med tanke på att han själv i annonsen tom skriver ut nypris ca 550 kr :)

/Lorant

Stefan N skrev:
På tal om Tradera, det gäller nog att läsa vad man köper. Denna klingan kostar väl ca 500:- i affären. Skulle tro att nån som sett bilden och väntar på en hel såg. [länk]
Det är i alla fall en som gör en bra affär...d^_^b

Skönt att inte kunna bli anklagad för mygel iaf :)
Stackars köpare...

Men herregud... en klinga för 1200spänn??? Stackare!

Ja det sorgliga är att stackaren har ju inte ens en såg att montera klingan i ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.