En "egentagen" bild är ärligare.
 
Ergo skrev:
Är det någon mer än jag som tycker illa om att man lånar en bild från Internet istället för att ta egna bilder på varan man säljer? Jag tycker att det gör det svårt för köparen (även mig själv som köpare) att veta vad man kan förvänta sig, både vad det gäller skick på varan och andra förhoppningar som kanske inte stämmer med verkligheten.

Notera att jag inte är ute efter att rikta någon särskild kritik mot bjoli.
Säljaren får sitt straff för detta tämligen omedelbart då slutpriset i allmänhet blir lägre...
 
Ergo skrev:
Är det någon mer än jag som tycker illa om att man lånar en bild från Internet istället för att ta egna bilder på varan man säljer? Jag tycker att det gör det svårt för köparen (även mig själv som köpare) att veta vad man kan förvänta sig, både vad det gäller skick på varan och andra förhoppningar som kanske inte stämmer med verkligheten.

Notera att jag inte är ute efter att rikta någon särskild kritik mot bjoli.
Säljer man en nyvara tycker jag det är OK att använda sig av officiella produktbilder som tillverkaren använder sig av. Säljer man begagnat skall det vara en riktig bild på objektet
 
Ergo skrev:
Är det någon mer än jag som tycker illa om att man lånar en bild från Internet istället för att ta egna bilder på varan man säljer? Jag tycker att det gör det svårt för köparen (även mig själv som köpare) att veta vad man kan förvänta sig, både vad det gäller skick på varan och andra förhoppningar som kanske inte stämmer med verkligheten.
Jag skulle då aldrig bjuda på en begagnad vara med en "lånad" bild från Internet. Det känns oärligt när en begagnad vara säljs med en bild på en ny vara.

Är det en ny vara kan det vara ok. Men även då känns det ärligare med en egen bild, om man nu inte är ett företag som säljer nya prylar på Tradera. Då kan man inte förväntas ta bilder på allt man säljer.
 
Redigerat:
Ergo skrev:
Är det någon mer än jag som tycker illa om att man lånar en bild från Internet istället för att ta egna bilder på varan man säljer? Jag tycker att det gör det svårt för köparen (även mig själv som köpare) att veta vad man kan förvänta sig, både vad det gäller skick på varan och andra förhoppningar som kanske inte stämmer med verkligheten.

Notera att jag inte är ute efter att rikta någon särskild kritik mot bjoli.
Jag håller med och jag tar det inte alls som kritik då jag ju hade en egentagen bild på klingan jag sålde. Sen hade jag lånat en bild på en gcm8 som fanns med för info men det var ju som ni sett i diskussionen ovan inte den som skulle säljas (äger inte ens en sån kap/ger såg).

Nu är iallafall klingan såld till sist för det något rimligare priset 254kr (även om jag hade hoppats att priset skulle krypa över 300)
 
Kom att tänka på en sak angående att ha som krav att de ska ha 100 positiva omdömen.
Det måste ju vara väldigt lätt och kan vara billigt att fxa om man tänker blåsa någon.
Antingen att man är två stycken eller att man köper en drös billiga saker och sköter sig.
 
Ronnyh skrev:
Kom att tänka på en sak angående att ha som krav att de ska ha 100 positiva omdömen.
Det måste ju vara väldigt lätt och kan vara billigt att fxa om man tänker blåsa någon.
Antingen att man är två stycken eller att man köper en drös billiga saker och sköter sig.
Fast för att få 100 i omdömespoäng måste man ha 100 unika köpare/säljare, du får bara 1 pinne från varje person oavsett hur många affärer man gör tillsammans, vilket gör det lite jobbigare om man ska komma upp i 100 genom att fejk-köpa och -sälja till sig själv eller en bulvan. Men visst, det går och som du säjer är det ju inte så svårt att köpa 100 skitbilliga struntsaker för att bygga upp ett gott rykte, men även det kan ju genomskådas om man har som vana att faktiskt kolla igenom omdömena och inte bara kolla på siffran.
 
bjoli skrev:
Nu är iallafall klingan såld till sist för det något rimligare priset 254kr (även om jag hade hoppats att priset skulle krypa över 300)
Jag hade faktiskt tänkt att lägga ett bud på klingan men hade inte riktigt koll på tiden, så när jag skulle bjuda hade auktionen avslutats för 2 minuter sedan...:blushing:
 
Ah, visste inte att det var unika köpare, då blev det ju bättre.
 
Jag som tittar en del på tradera stöter ibland på annonser av säljare som jag inte tycker är seriösa. Saker som "betala inom 3 dagar annars lämnar jag negativt" och liknande tycker jag är ett väldigt oseriöst och barnsligt beteende. Se följande annons för ett sånt exempel:

http://www.tradera.com/fyra-gammla-hyvlar-i-tra-auktion_301889_115171150

7 dagar efter avslutad auktion lämnar han negativt om man inte betalt än. Jag skulle ALDRIG bjuda på en sådan auktion. Tänk om man är sjuk när auktionen tar slut. Dessutom känns det väldigt arrogant. Två mail sen lämnar han negativt. Mail kan komma bort eller fastna i skräpfilter. Dessutom kan folk vara bortresta eller ha problem med internet, osv.

När jag säljer gör jag alltid ett antal kontaktförsök innan jag konstaterar att det är någon som inte vill bli kontaktad. Brukar ringa om man inte hört av dem inom ett par veckor, men det är sällan det behövs om man ger dem lite tid.

Tittar man sen på säljbedömningen ser man att han har två negativa. Det är i sig inte alltid nåt att haka upp sig på, men när man ser att båda negativa är för att folk varit bortresta och inte hunnit (eller kunnat) kontakta honom inom hans tidsfrist på 7 dagar. Dessutom väldigt otrevliga kommentarer av honom om man tittar i omdömena. Omdömena verkar ha lämnats den 7:e dagen, så man får uppfattningen att han sitter där i sin vrå med stoppuret i handen och tänker "hehehe nu ska jag få lämna negativt".

Man kan alltså se mycket i omdömena. Det kan hända att det fungerar alldeles utmärkt att köpa av honom, men jag gillar inte attityden han har.
 
Redigerat:
Jag håller faktiskt inte med dig. Visst är tre dagar lite hårt men har man inte hört ett jota eller fått betalning inom sju dagar så tycker jag det är helt rätt att lämna negativt om man varit tydlig med att så kommer ske redan innan köparen bjudit. Det finns så mycket strulpellar bland både köpare och säljare. Det är dessutom säljaren som sätter villkoren, passar det inte så står det vem som fritt att låta bli att bjuda.

Ursäkter som att man är bortrest duger inte tycker jag. Kan man inte följa köpvillkoren får man låta bli att bjuda. Sedan är det ju givetvis så att man inte rår över alla omständigheter, men kända resor är inte en sådan tycker jag.
 
Det lustiga med tradera är att det är tänkt vara svenska Ebay.
I alla fall är det byggt enligt samma princip.
Tar man däremot en närmare titt på Ebay i USA/UK eller på
kontinenten upplever jag dessa som helt igenom mera seriöst
proffsigare och allvarligare. Här liknar det mera en lekplats för
individer som inte har uppfostring nog att bete sig som seriösa
vuxna människor på webben.

Att lägga in en sån annons och kalla andra för idiot är nog ett
tydligt tecken på att han som säljer hyvlarna lyckades sälja sin
hjärna för länge sen.
http://www.tradera.com/fyra-gammla-h...1889_115171150

Ingen jag upprepar INGEN skulle göra affär med en sån på
Ebay.com / Ebay.uk eller Ebay.de

MvH
Hobbit
 
I Traderas information för säljare står följande att läsa:

Råd vid utebliven kontakt
Vanligtvis finns en naturlig förklaring till varför köparen inte hört av sig. Du kan själv ta kontakt med köparen - kontaktuppgifter följer med i Traderas vinnarmail och du hittar även uppgifterna i Mitt Tradera. Får du inte kontakt via e-post, prova att ringa.

Om du trots allt inte får kontakt med köparen
Om du, trots att du försökt på alla sätt, inte får tag på köparen inom rimlig tid (ca 10-14 dagar efter annonsens slut, kan du bortse från affären. Du kan då ansöka om kreditering av dina avgifter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.