mha0221 skrev:
Någon som vet om det här är äkta dewaltklingor? [länk]

Hittar ingen information om dettta paket på nätet?
DT4205
3 st 165 mm EXTREME
sänksågklingor för
laminat, allmän samt
snabb sågning
Levereras i praktisk
förvaringsask
Passar till DWS520

http://www.dewalt.se/DWbrochureStorage/Onsite/2009/Q2/8/ebrochure.pdf sidan 10
 
För att väcka upp denna tråd igen... :)

Jag kom plötsligt att tänka på en extremt oseriös säljare jag sett på tradera för 1-2 år sedan och bestämde mig för att göra en sökning. Det visade sig att han fortfarande är aktiv. Det är en tjomme som lurar på folk gamla skruttiga hårddiskar.

Jag tänkte jag måste varna för denna säljare. Det lustiga är att han endast har 3% negativa. När man tittar på hans säljbedömningar ser man flera som säger i princip "oj jag trodde det var GB, med det var MB, mitt eget fel".

Jag har tidigare anmält honom till Tradera för att han uppenbart försöker lura folk, men det har inte hänt något.

Han säljer alltså en massa gamla hårddiskar han kanske fått gratis nånstans. Med tanke på storlekarna är dom säkert minst 10 år gamla.


Några exempel på aktuella annonser:

http://www.tradera.com/IBM-3540-500...s-objektbeskrivning--auktion_301838_116764951
500 MB hårddisk. Alltså 0.5 GB! Utropspris 299 kr. Verkligt värde: 0 kr om man inte är skrotsamlare. Dessutom är bilden inte på hårddisken i fråga utan en butiksbild.

http://www.tradera.com/WESTERN-DIGI...MB-3-5-IDE-HARDDISK--auktion_301838_116906861
2000 MB hårddisk = 2 GB. Ingångsbud 499 kr. Detta är uppenbart vilseledande. Han erbjuder även "köp nu" för 999 kr. Vilket kap! Inte! Idag kan du köpa en 2 TB disk ( = 2000 GB = 2000000 MB) för dryga tusenlappen.

http://www.tradera.com/WESTERN-DIGITAL-CAVIAR-2540-500MB-3-5-IDE-HARDDISK--auktion_301838_117029574
0.5 GB disk för 299 kr. Oj oj vilket kap.

http://www.tradera.com/SEAGATE-MARA...LAPTOP-IDE-HARDDISK--auktion_301838_116765241
0.3 GB disk... Hittat i skrotlådan?

http://www.tradera.com/IBM-2160-2000MB-3-5-IDE-HARDDISK--auktion_301838_116906636
En till 2 GB disk.. Lika mycket skrot som allt annat.

http://www.tradera.com/SAMSUNG-WN31...K-FUNKTIONS-GARANTI--auktion_301838_116906420
Slutligen en 1.6 GB disk.


När man tittar på dessa annonser är det så uppenbart lurendrejeri, men samtidigt skriver han ju MB i annonsen och "samlar du på hårddiskar är detta ett fynd". Troligtvis hänvisar han bara till detta och säger att "det står ju i annonsen".

Förstår inte varför Tradera tillåter sådant, eller att inte fler lämnar negativt efter att ha blivit lurade. Jag antar att många känner sig dumma och tycker att det var deras eget fel. Dock är det ju så uppenbart med tanke på upplägg, bild och prissättning att det är en bluffmakare i farten.
 
Redigerat:
Gick in och anmälde honom igen. Blev så arg på att han får hålla på och lura folk.
 
Greger77 skrev:
Gick in och anmälde honom igen. Blev så arg på att han får hålla på och lura folk.
Det är väl fri prissättning, och läser inte folk så..
Sen är det väl föga troligt att han får nåt sålt?
 
Det dumma är att han verkar lyckas sälja trasiga hårddiskar. Några exempel från kommentarer av hans köpare:

"Ja läs beskrivningen noga , flera är samlarhårddiskar som ej fungera, ovanligt"
"Tyvärr objektbeskrivnig var korrect jag köpte skrot"
"
Något missvisande text, trodde det var 80 Gb såklart ;) men men, mitt fel..."
"
jätte tråkigt hårddisk, inga skruv på chassis, bara skräp hårddisk"
"
H[rddisken gick inte att lesa"
"
Okej om du är ute efter en trasig eller en MB obs ! MB _ disk"
"
läs objektbeskrivingen LÄS LÄSLÄS, annars kommer han att läsa den för er!"
"
Tänker inte betala det priset för en trasig disk, snyggt försök. Ta egna bilder!"

Vet inte riktigt vad för andra saker han köper och säljer, men det är lite märkligt att det bland de jättenegativa omdömena även finns positivare omdömen.
 
C
Själv blev jag utslängd från tradera, eftersom jag tydligen hade ett stort antal konton registrerade på min IP-adress. På nåt sätt skulle dom helt plötsligt börja lite på mig igen om jag skickade in ett personbevis. Det räckte inte att maila pdf-filen man får av skatteverket, jag skulle skriva ut den och skicka den med vanlig post, annars kunde jag förfalska den, menade dom.

Då gav jag upp, ett företag som har så dålig koll på hur tekniken fungerar tänker inte jag beblanda mig med.
 
Hur många tradera-konton har du registrerade på din IP-adress då?
Och framförallt, varför klarar du dig inte med ett konto?
 
Skriver man så illa som de omdömena du visar som exempel, så läser man säkert minst lika illa före köpet.:rolleyes:

Greger77 skrev:
Det dumma är att han verkar lyckas sälja trasiga hårddiskar. Några exempel från kommentarer av hans köpare:

"Ja läs beskrivningen noga , flera är samlarhårddiskar som ej fungera, ovanligt"
"Tyvärr objektbeskrivnig var korrect jag köpte skrot"
"Något missvisande text, trodde det var 80 Gb såklart ;) men men, mitt fel..."
"jätte tråkigt hårddisk, inga skruv på chassis, bara skräp hårddisk"
"H[rddisken gick inte att lesa"
"Okej om du är ute efter en trasig eller en MB obs ! MB _ disk"
"läs objektbeskrivingen LÄS LÄSLÄS, annars kommer han att läsa den för er!"
"Tänker inte betala det priset för en trasig disk, snyggt försök. Ta egna bilder!"
 
Greger77 skrev:
För att väcka upp denna tråd igen... :)

Jag kom plötsligt att tänka på en extremt oseriös säljare jag sett på tradera för 1-2 år sedan och bestämde mig för att göra en sökning. Det visade sig att han fortfarande är aktiv. Det är en tjomme som lurar på folk gamla skruttiga hårddiskar.

Jag tänkte jag måste varna för denna säljare. Det lustiga är att han endast har 3% negativa. När man tittar på hans säljbedömningar ser man flera som säger i princip "oj jag trodde det var GB, med det var MB, mitt eget fel".

Jag har tidigare anmält honom till Tradera för att han uppenbart försöker lura folk, men det har inte hänt något.

Han säljer alltså en massa gamla hårddiskar han kanske fått gratis nånstans. Med tanke på storlekarna är dom säkert minst 10 år gamla.


Några exempel på aktuella annonser:

[länk]
500 MB hårddisk. Alltså 0.5 GB! Utropspris 299 kr. Verkligt värde: 0 kr om man inte är skrotsamlare. Dessutom är bilden inte på hårddisken i fråga utan en butiksbild.

[länk]
2000 MB hårddisk = 2 GB. Ingångsbud 499 kr. Detta är uppenbart vilseledande. Han erbjuder även "köp nu" för 999 kr. Vilket kap! Inte! Idag kan du köpa en 2 TB disk ( = 2000 GB = 2000000 MB) för dryga tusenlappen.

[länk]
0.5 GB disk för 299 kr. Oj oj vilket kap.

[länk]
0.3 GB disk... Hittat i skrotlådan?

[länk]
En till 2 GB disk.. Lika mycket skrot som allt annat.

[länk]
Slutligen en 1.6 GB disk.


När man tittar på dessa annonser är det så uppenbart lurendrejeri, men samtidigt skriver han ju MB i annonsen och "samlar du på hårddiskar är detta ett fynd". Troligtvis hänvisar han bara till detta och säger att "det står ju i annonsen".


Förstår inte varför Tradera tillåter sådant, eller att inte fler lämnar negativt efter att ha blivit lurade. Jag antar att många känner sig dumma och tycker att det var deras eget fel. Dock är det ju så uppenbart med tanke på upplägg, bild och prissättning att det är en bluffmakare i farten.
Klart trist säljare. Många av hans kunder lär väl kunna skriva under på följande talesätt:
"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.!
 
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt problemet. Han säljer skräp och skriver i beskrivningen att det är skräp. Det konstiga är att någon bjuder på möget. Han behöver ju inte ens luras!
 
Jag tycker nog att Tradera är lite slö ibland. Jag anmälde en kille som sålde militärmateriel som var stulet men ingen reaktion från Traderas sida.... Dåligt tycker jag....

Och hur vet jag att det var stulet, jo det var materiel som används inom FM fortfarande och är relativt nytt och därmed inte finns ute på den privata marknaden....
 
Micke_vb skrev:
Jag tycker nog att Tradera är lite slö ibland. Jag anmälde en kille som sålde militärmateriel som var stulet men ingen reaktion från Traderas sida.... Dåligt tycker jag....

Och hur vet jag att det var stulet, jo det var materiel som används inom FM fortfarande och är relativt nytt och därmed inte finns ute på den privata marknaden....
Visst är det så. men en del nya saker finns redan som överskott dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.