GlennB GlennB skrev:
Fast bankerna verkar ju ha väldigt dålig koll på det.

När jag band min ränta på 1,65% precis innan räntestegringen kunde jag binda den 8 eller 10 med samma ränta, det tyder ju på att banken har rätt dålig koll framåt.

..såhär i efterhand borde jag gjort det, men jag valde 5 år av andra skäl..
Nja, banken tjänar alltid pengar när de lånar ut oberoende om räntan rör sig mycket åt det ena eller andra hållet. De spekulerar inte i ränteförändringar.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Bank och försäkringsbolag.
Jag har valt det bolag där jag när som helst kan gå in till vederbörandes kontor och fysiskt möta den person som direkt handlägger mitt ärende.
Vid ett försäkring/bankärende kan jag då ha en summa pengar på mitt konto redan när jag säger hejdå och tack till den person som jag mött öga mot öga.
I min värld är detta mycket värt
 
Såg denna artikel idag, kan det påverka?
Artikelrubrik lyder "Gift dig och få lägre boränta". Texten antyder att gifta par får lägre ränta på lån jämfört med sambos, singlar eller skilda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Såg denna artikel idag, kan det påverk?
[bild]
Finns mycket sådana orättvisor. En av de värsta som inte riktigt är trådens ämne i och för sig är högre försäkringspremier för de med skyddad identitet. Så jävla lågt.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag hatar banker! De lovar utan att hålla! Vi hade en checkräkningskredit i firman. Räntan var Stibor plus x. När jag kollade ett halvår senare, hade banken "slirat" på x och ökat x-et! När jag ringde och klagade bad de om ursäkt och föreslog en lunch. Tror ni att banken bjöd på lunchen? Nää!!!
Det var Handelsbanken.
Varje år ringer någon från svenskt kvalitetsindex och frågar mig om banker. Jag hatar banker blir svaret. Usch!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Ec1 och 2 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
Tror ni att banken bjöd på lunchen? Nää!!!
När man tror man hört allt… Overkligt! 😱
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
C
Kikar man i BH:s bolånejämförelse ser man en och annan som till synes betalar mer än aktuell listränta.
Antar dock att "mörkertalet" är stort då de som sitter och matar in sina räntor där troligen tillhör de som är åtminstone lite om sig och kring sig med sina lånevillkor.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
Grejen är att det inte går att jämföra ensidigt bundna fasträntelån med långa löptider, som är vanligt i andra länder, med de ömsesidigt bundna lån med relativt korta löptider som förekommer här i Sverige. Det är två olika typer av avtal, där räntemarginalen är avsevärt högre på fasträntelån. T.ex. säger det ju sig själv att det aldrig skulle hända att den bundna räntan understiger den rörliga.
Bytte till bundet för ett av mina lån nyligen.
Rörligt som jag hade innan hade 3,54%, det bundna har 2,14%. (1 år.)
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rörligt som jag hade innan hade 3,54%, det bundna har 2,14%. (1 år.)
Skrev lite knasigt, menade förstås att den fasta räntan på de uppsägningsbara fasträntelån som är vanliga utomlands aldrig skulle ha en ränta (vid teckningstillfället) som understiger den rörliga. Med de svenska bundna lånen är det inte ovanligt sedan några år tillbaka.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, banken tjänar alltid pengar när de lånar ut oberoende om räntan rör sig mycket åt det ena eller andra hållet. De spekulerar inte i ränteförändringar.
Med den logiken skulle dom erbjuda mej samma ränta idag också menar du ?
 
Musseh Musseh skrev:
Handelsbanken är för övrigt en skitbank. De ska tex ha betalt för att ha en stående överföring till annan bank.
Fler banker som gör. Att kalla en bank för skitbank för en sån sak är väl lite att ta i.
Handelsbanken lånade inte pengar av staten när det krisade, det är väl tecken på att det är en trygg bank. Handelsbanken är rankad som en av dem bästa i världen, det är väl inte så tokigt. Men visst finns det en del att önska, som iofs finns att önska hos fler banker.
 
C
GlennB GlennB skrev:
Med den logiken skulle dom erbjuda mej samma ränta idag också menar du ?
Det @Jonatan79 menar är att bankerna "försäkrar" sig mot ränterisken genom (i princip) inlåning med matchande löptider. Med andra ord är bankens totalkostnad för t.ex. en tvåårigt lån känd redan när du tecknar lånet och kommer inte att förändra sig när dagsräntan varierar under löptiden.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns mycket sådana orättvisor. En av de värsta som inte riktigt är trådens ämne i och för sig är högre försäkringspremier för de med skyddad identitet. Så jävla lågt.
Som sagt Off Topic (ursäkta), men ännu värre är att försäkringsbolag tar hänsyn till föräldrars utbildningsnivå när man ger invaliditetsersättning till barn. Ett barn till en högutbildad kommer statistikt sett ha högre sannolikhet att bli höginkomsttagare, och får därmed i vissa fall högre invailiditetsersättning, om en skada/sjukdom hindrar dennes framtida arbete. Det var så för typ 10 år sedan, osäker på om det gäller fortfarande.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns mycket sådana orättvisor. En av de värsta som inte riktigt är trådens ämne i och för sig är högre försäkringspremier för de med skyddad identitet. Så jävla lågt.
Hur vet du att det är en orättvisa? Skulle ju kunna vara så att gifta statistiskt sett är bättre kunder av flera anledningar. Jag hävdar inte att det är så, men ser inte att det är så osannolikt att det inte är på sin plats med någon källa åtminstone :).

Är skyddad identitet alltid en faktor som ökar priset på försäkringar? Alltså oavsett om det är bilen, huset eller något annat? Var kan man läsa mer om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.