C
F FRS05 skrev:
Som flera varit inne på. Att ha företag ses som en riskfaktor. Inget positivt så tillvida det inte går riktigt bra där.
Det håller jag inte med om. Finns det en historik, ser siffrorna bra ut och man inte är verksam inom en riskbransch är det snarast ett plus som kan få banken att lätta rejält på lönekravet. Det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej, det tycker jag inte. Det förekommer i alla länder jag känner till. Detta med bankerna gör inte det.
Grejen är att det inte går att jämföra ensidigt bundna fasträntelån med långa löptider, som är vanligt i andra länder, med de ömsesidigt bundna lån med relativt korta löptider som förekommer här i Sverige. Det är två olika typer av avtal, där räntemarginalen är avsevärt högre på fasträntelån. T.ex. säger det ju sig själv att det aldrig skulle hända att den bundna räntan understiger den rörliga.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Excel
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Du menar väl 15% rabatt på dina försäkringar?
Nej 25%
 
K Knalle10 skrev:
Tycker ditt resonemang låter totalt idiotiskt .
Du och din vän har naturligtvis olika fastigheter olika arbeten olika familjer olika inkomster mm mm mm.
Klart som fan att ni inte får exakt samma erbjudande.
Tror du att alla som lämnar sin bil på reparation får exakt samma pris eller att alla lägenheter som är lika stora har exakt samma månadshyra?
Vi lever i en marknadsekonomi och Handelsbanken är helt fria att låna ut pengar till dig eller inte och vad dom vill ha betalt för det.
Eller är du uppväxt i Sovjetunionen möjligtvis?
Nu när du säger det så...
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det kanske inte är en så dum idé trots allt. Samma elpris för alla, samma ränta, vattenpris, nätavgift, sopor osv...

Jag vill leva i ett land där jag kan lita på folk utan att behöva vara otrevlig för att få den bästa räntan. Är det för mycket begärt?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
C
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag vill leva i ett land där jag kan lita på folk utan att behöva vara otrevlig för att få den bästa räntan. Är det för mycket begärt?
Ha ha, ja det är det definitivt. Det är ju inte så att det finns två distinkta erbjudanden - den "vanliga" räntan och den "bästa" räntan, som du som kund kan välja mellan. Vill du slippa rävspelet, välj en aktör där räntan inte är förhandlingsbar.
 
C cpalm skrev:
Grejen är att det inte går att jämföra ensidigt bundna fasträntelån med långa löptider, som är vanligt i andra länder, med de ömsesidigt bundna lån med relativt korta löptider som förekommer här i Sverige. Det är två olika typer av avtal, där räntemarginalen är avsevärt högre på fasträntelån. T.ex. säger det ju sig själv att det aldrig skulle hända att den bundna räntan understiger den rörliga.
Den uteblivna inkomsten av ränta är ju mycket större på lån med längre löptid.....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den uteblivna inkomsten av ränta är ju mycket större på lån med längre löptid.....
Det handlar inte enbart om utebliven intäkt för banken. Banken har även kostnader för upplåning och den finns kvar när kunden ska lösa bort lånet i förhand, dvs förlust för banken i det fall vi diskuterar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det handlar inte enbart om utebliven intäkt för banken. Banken har även kostnader för upplåning och den finns kvar när kunden ska lösa bort lånet i förhand, dvs förlust för banken i det fall vi diskuterar.
Ja stackars banken... Blir nog inga pengar kvar.😉
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Reyhan Reyhan skrev:
Skuta amortera så har du bättre ränta, banken är till för att tjäna pengar. Lägg amorterings pengen varje månad på en sparkonto istället (just nu ca 4 %) då har du lägre ränta på bolånet eftersom banken kommer att tjän pengar på dig på obestämd tid. Efter 4-5 pr plockar du pengarna från sparkontot och gör engångs insättning på lånet.
Var på vilken bank får du 4% på ett sparkonto som du beskriver, det skulle jag vilja veta
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
utan att behöva vara otrevlig för att få den bästa räntan.
Kanske är det just detta som är orsaken till att du får högre ränta?
 
  • Gilla
Pierre F
  • Laddar…
Vissa banker sätter alltid en individuell ränta där man bland annat bedömer boniteten (förmågan att betala tillbaka sina skulder), lånebelopp, individuella rabatter (nyckelkund) osv. .... ofta kan man förhandla räntan med sin rådgivare.
 
C
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Banken har även kostnader för upplåning och den finns kvar när kunden ska lösa bort lånet i förhand, dvs förlust för banken i det fall vi diskuterar.
Precis. Nu är jag inte insatt i hur utländska banker finansierar dessa fasträntelån, men det låter ju lite konstigt om bankerna själva skulle bära risken, då det blir förödande om ett stort antal kunder plötsligt bestämmer sig för att kliva av.
 
C cpalm skrev:
Precis. Nu är jag inte insatt i hur utländska banker finansierar dessa fasträntelån, men det låter ju lite konstigt om bankerna själva skulle bära risken, då det blir förödande om ett stort antal kunder plötsligt bestämmer sig för att kliva av.
Min anekdotiska uppfattning är att räntorna generellt verkar vara mycket högre utomlands, vilket såklart är naturligt om banken ska ta större risk.
 
C
A ajn82 skrev:
Min anekdotiska uppfattning är att räntorna generellt verkar vara mycket högre utomlands, vilket såklart är naturligt om banken ska ta större risk.
Ja, så är det ju, men jag menar mer hur banken rent praktiskt försäkrar sig mot den risken. Jag tvivlar på att regelverket (åtminstone inom EU) tillåter dem att räkna med att kunna absorbera den ur egen kassa. I synnerhet inte efter subprime-krisen i USA.
 
A ajn82 skrev:
Min anekdotiska uppfattning är att räntorna generellt verkar vara mycket högre utomlands, vilket såklart är naturligt om banken ska ta större risk.
Jo så är det. Men det är ju också avspeglat i priserna på bostäderna. Om Sverige hade haft 6% ränta på bolånen senaste 10 åren istället för 1% vad hade en villa kostat idag som idag kostar 4 miljoner? Inte 4 miljoner i alla fall. Lånen måste också bli mindre med högre räntor.
Om vi inte haft ränteavdrag heller kanske en sjuksköterska haft en chans att spara ihop till en insats också, eller vad tror du?😀
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.