Musseh Musseh skrev:
Kanske det men de banker jag använt mig av genom åren som tex ica och swedbank har inte så.
Jag tycker personligen det är småsint
Jo, jag ser inte varför dom gör så, däremot har ju handelsbanken en massa annat gratis som andra tar betalt för, vissa banker har ju till och med mage att ta betalt för åtkomst av internetbank
 
  • Gilla
Musseh och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej, det tycker jag inte. Det förekommer i alla länder jag känner till. Detta med bankerna gör inte det.
För tillfället är de långa räntorna lägre än de korta, eftersom konsensus är att räntorna är på väg ner nu.
Det betyder att banken "förlorar" pengar på ett sådant lån i dagsläget, men längre fram i tiden kommer ditt bundna pris ligga över 3-månaders räntan och de tjänar då igen det.

Du menar att man när som helst skulle få lämna ett bundet lån? Då skulle man som konsument alltid bara välja den bindningstid som har lägst ränta och hoppa mellan lånen efterhand som räntorna ändras?

Eller menar du att det bara ska finnas lån med rörlig ränta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pierre F och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, jobbar som brevbärare. Jag har egen firma samt jobbar 100% som drifttekniker på offentlig verksamhet
fråga för att jag har några bekanta med egen firma som har haft det svårt med just lån
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Använder bara Skandia för bolån eftersom de erbjuder låga räntor utan förhandlingar. Fördel: Slippa förhandla ränta.

Använder Länsförsäkringar för lönekonto eftersom jag för 25% rabatt på försäkringar.
Fördel: 25% rabatt på försäkringar.

Använder Avansa för ISK.
Fördel: Stort utbud av fonder och lågt courtage.
Du menar väl 15% rabatt på dina försäkringar?
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För tillfället är de långa räntorna lägre än de korta, eftersom konsensus är att räntorna är på väg ner nu.
Det betyder att banken "förlorar" pengar på ett sådant lån i dagsläget, men längre fram i tiden kommer ditt bundna pris ligga över 3-månaders räntan och de tjänar då igen det.

Du menar att man när som helst skulle få lämna ett bundet lån? Då skulle man som konsument alltid bara välja den bindningstid som har lägst ränta och hoppa mellan lånen efterhand som räntorna ändras?

Eller menar du att det bara ska finnas lån med rörlig ränta?
Fast det finns väl en marknad för detta och således om du binder 5 år så gamblar väl knappast banken utan dom lånar upp på 5 år till markandsränta?
 
  • Gilla
Ovdimus och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Skuta amortera så har du bättre ränta, banken är till för att tjäna pengar. Lägg amorterings pengen varje månad på en sparkonto istället (just nu ca 4 %) då har du lägre ränta på bolånet eftersom banken kommer att tjän pengar på dig på obestämd tid. Efter 4-5 pr plockar du pengarna från sparkontot och gör engångs insättning på lånet.
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
A Aser skrev:
Fast det finns väl en marknad för detta och således om du binder 5 år så gamblar väl knappast banken utan dom lånar upp på 5 år till markandsränta?
Det flyttar bra resonemanget ett steg, gör ingen praktisk skillnad
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej alla!

Jag känner mig riktigt besviken på Handelsbanken idag. I måndags kontaktade jag min personliga bankrådgivare för att få ett ränteerbjudande på ett lån på 1 700 000 kr. Jag fick ett erbjudande på 3,20 % för 2 år.

Torsdag ringde min kompis till bankens allmänna nummer och blev kopplad till Göteborg. Han har ett lån på 1 100 000 kr och fick ett ränteerbjudande på 3,11 % för samma löptid.

Jag ringde in 15 minuter senare, på samma sätt, och fick 3,19 % för 2 år.

Jag började ifrågasätta varför han alltid verkar få bättre ränta än jag. Det är inte första gången vi jämfört våra erbjudanden och sett samma mönster. Men jag fick svaret att man inte kan jämföra våra situationer.

Jag köpte inte det utan insisterade på att få en förklaring. Jag fick vaga svar om att han kanske har mer pengar sparade hos banken, vilket jag vet att han inte har – han har allt på Swedbank. Jag, å andra sidan, har allt hos Handelsbanken: mitt lönekonto, mina aktier, min firmas ekonomi och mina barns besparingar. Jag har aldrig missat en betalning, har en stabil ekonomi och amorterar regelbundet på mitt lån. Rådgivaren blev tyst och sa att hon skulle kolla igen. Efter en halv minut återkom hon och erbjöd mig 3,09 % för 2 år, "om det känns bättre". Men jag vill fortfarande veta varför detta händer!

Jag är otroligt besviken över hur jag blir behandlad. Är jag svartlistad på något sätt? Finns det någon som jobbar inom bank som kan förklara varför det blir så här?

Mitt hus är värt mer än hans om det har någon betydelse

Och vi båda ligger väldigt lågt på belåningsgrad
Alltså. Din rådgivare är inget annat än en säljare av bankens produkter. Dom får underlag i sina system på vad de kan erbjuda, så kunderna flyttar över sitt engagemang till banken eller att man vi erhåller dom.

Att du redan har dina saker där betyder endast att anekn vill behålla dig, att få in nya kunder och "alla deras pengar" tjänar dom mer på. Vem tror du får ett bättre erbjudande?

Rätt eller fel låter jag vara osagt, men om du vill tjäna pengar så är det rätt lätt att förstå varför man som "trogen kund" inte blir premiera, om du inte har multum på banken.
 
  • Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Byt bank. Vad vill du få ut av ditt inlägg?
Jag vill får reda på vad de baserar min kompis ränta gentemot min. Hur de resonerar, varför fick han inledningsvis bättre ränta än mig osv... Då jag har en lägre riskprofil än honom. Kan man vara flaggade som jobbig kund? Osv
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag vill får reda på vad de baserar min kompis ränta gentemot min. Hur de resonerar, varför fick han inledningsvis bättre ränta än mig osv... Då jag har en lägre riskprofil än honom. Kan man vara flaggade som jobbig kund? Osv
Jag har arbetet på Nordea. Du kan inte bli "flaggad" som jobbig kund i systemen. Möjligen att någon har en post-it lapp där det står men inte mer än så.

Det är enkelt. Bankerna vill tjäna pengar. Du är trogen kund så de vet att du inte med lättja kommer byta bank, då kan de erbjuda dig en högre ränta. Din vän har inte banken, så de vill locka hen dit, och då får han en lägre ränta.

Nu när du började grina, och visa missnöje så såg du att du fick *trumvirvel* en lägre ränta. För dom vill ha dina pengar, sliter mm. för de tjänar på det.

Det är komiskt, och detta är inte riktigt till dig specifikt utan rent allmänt. Folk förhandlar 20- 50 eller hundralappar på sitt bredband, mobiltelefon och liknande. Men när det kommer till bsnkt ster eller försäkringar då minsann håller man fast vid samma i flera år, även om andra erbjuder avsevärd lägre kostnad. Snacka om att bankerna och försäkringsbolag verkligen har lyckats med sälja in att de är rådgivare och "personliga" just mot dig, och asbolit inte en glorifierade säljare. Imponerande!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
I ditt exempel frågar du om ett lån på 1,7milj. medans din kompis frågar om ett lån på 1.1milj. Dessutom på ett annat kontor i annam stad. Att det då blir någon tiondels procentenhets skillnad är snarast självklart. Eftersom du överhuvudtaget drar det som exempel, får mig att undra hur pass lika era förutsättningar varit i de övriga försöken.
Men sen att försöka påvisa mönster genom enbart två personers förfrågningar, som sannolikt inte provats mer än 5gånger är nästan fånigt.
Men, sen ska även sägas att låneavtal inte utgår från ett diagram, eller någon lista. Som du själv märkte när de sänkte erbjudandet åt dig, så är räntan till viss del förhandlingsbar. Vissa människor är bättre på att förhandla än andra. Alla behöver inte ens förhandla i samma utsträckning, då de liksom inger någon form av förtroende och tillit.
Vi har båda bolån idag som endast skulle omförhandlas gällande räntan. Om jag varit otydlig, vill jag förtydliga att varken han eller jag har några andra lån utöver bolånet.

Jag har alla mina bankaffärer hos Handelsbanken, medan han inte har några där.

Min årsinkomst är högre än hans, och jag har en lägre belåningsgrad, vilket gör mig fundersam över situationen.
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag vill får reda på vad de baserar min kompis ränta gentemot min. Hur de resonerar, varför fick han inledningsvis bättre ränta än mig osv... Då jag har en lägre riskprofil än honom. Kan man vara flaggade som jobbig kund? Osv
Som flera varit inne på. Att ha företag ses som en riskfaktor. Inget positivt så tillvida det inte går riktigt bra där.

Hur dina banksaldon ser ut över månaden. Har du 500:- kvar i slutet av månaden på kontot.

Kreditkort eller någon gammal kredit som ligger inne på dig är inte bra.

För lågt bolån är inte heller bra. Nu var det ett tag sedan jag var där så kanske har ändrats. Men sist jag var inne och knappade på SBAB så fick man högre ränta om lånet var för litet. Samma var det även om man hade en hög belåningsgrad. Bäst var att ha ett "lagom" stort bolån med en belåningsgrad kring 50% eller liknande.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Som flera varit inne på. Att ha företag ses som en riskfaktor. Inget positivt så tillvida det inte går riktigt bra där.

Hur dina banksaldon ser ut över månaden. Har du 500:- kvar i slutet av månaden på kontot.

Kreditkort eller någon gammal kredit som ligger inne på dig är inte bra.

För lågt bolån är inte heller bra. Nu var det ett tag sedan jag var där så kanske har ändrats. Men sist jag var inne och knappade på SBAB så fick man högre ränta om lånet var för litet. Samma var det även om man hade en hög belåningsgrad. Bäst var att ha ett "lagom" stort bolån med en belåningsgrad kring 50% eller liknande.
Jag har alltid lite pengar kvar varje månad, inte mycket, men det jag har över brukar jag lägga på huslånet. Målet är att bli skuldfri och äga min egen tid. Jag har inga andra skulder, verkligen inga. Fast nu när du nämner det, har jag ett kreditkort med en gräns på 25 000, men jag har aldrig någon skuld på det...
 
A ajn82 skrev:
För tillfället är de långa räntorna lägre än de korta, eftersom konsensus är att räntorna är på väg ner nu.
Det betyder att banken "förlorar" pengar på ett sådant lån i dagsläget, men längre fram i tiden kommer ditt bundna pris ligga över 3-månaders räntan och de tjänar då igen det.

Du menar att man när som helst skulle få lämna ett bundet lån? Då skulle man som konsument alltid bara välja den bindningstid som har lägst ränta och hoppa mellan lånen efterhand som räntorna ändras?

Eller menar du att det bara ska finnas lån med rörlig ränta?
Det är inte jag som menar utan det är så det är i många länder och det utreds om det ska bli så i Sverige också.
Förstår det är svårt att komma ut ur "Sverige bäst"-bubblan där allt är rätt och självklart och i vissa fall får vi kanske vänta tills det blir så här innan vissa förstår.....
 
  • Gilla
Ovdimus och 1 till
  • Laddar…
Tycker ditt resonemang låter totalt idiotiskt .
Du och din vän har naturligtvis olika fastigheter olika arbeten olika familjer olika inkomster mm mm mm.
Klart som fan att ni inte får exakt samma erbjudande.
Tror du att alla som lämnar sin bil på reparation får exakt samma pris eller att alla lägenheter som är lika stora har exakt samma månadshyra?
Vi lever i en marknadsekonomi och Handelsbanken är helt fria att låna ut pengar till dig eller inte och vad dom vill ha betalt för det.
Eller är du uppväxt i Sovjetunionen möjligtvis?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.