BirgitS
Lill72 Lill72 skrev:
Det finns absolut två sidor här och fler väljer att medvetet missförstå den motsatta.
Det där var svårt att förstå. Vad syftar ordet "fler" på?
Menar du att antalet som vill missförstå har ökat medan tråden har pågått, att ena sidan har fler individer eller något annat?

BirgitS BirgitS skrev:
Det där var svårt att förstå. Vad syftar ordet "fler" på?
Menar du att antalet som vill missförstå har ökat medan tråden har pågått, att ena sidan har fler individer eller något annat?
Vet att du har svårt att förstå mig när jag skriver och förtydligar: "ett antal"

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi verkar inte ens ha samsyn kring orden kan och ska...
I min värld är det inte de orden synonymer.
I skattelagstiftningen vet du väl att ordet kan betyder ska? :p

Thomas59
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fortsätter att protestera mot din översättning av ordet "dignity" eftersom du helt verkar ha missuppfattat antingen det ordet eller ordet "värdighet" när du tror att "dignity" kan översättas med "värdighet" i det sammanhanget.
Det är en ganska etablerad sanning att den svenska versionen (lika värda) är en felöversättning. Dignity översätts enligt alla officiella källor till värdighet på svenska så jag håller mig till den. Kan du visa på någon trovärdig/officiell källa som har en annan översättning av ordet dignity? Eller att FN menade något annat än värdighet?

BirgitS
Thomas59 Thomas59 skrev:
Det är en ganska etablerad sanning att den svenska versionen (lika värda) är en felöversättning. Dignity översätts enligt alla officiella källor till värdighet på svenska så jag håller mig till den. Kan du visa på någon trovärdig/officiell källa som har en annan översättning av ordet dignity? Eller att FN menade något annat än värdighet?
Anser du att den svenska betydelsen av värdighet, så som Svenska Akademien beskriver den, är vettig för nyfödda?

D
Lill72 Lill72 skrev:
Det hela verkar gå ut på att läxa upp de som är oliktänkande genom att med pekpinnar tala om hur man kan använda ordet. Jag själv använder ordet men vill inte påpeka gång på gång hur man kan använda det.
Här kommer den obligatoriska offerkoftan, det finns språkvårdande instanser, i detta fallet, och de används som referenser gällande just språket, när något ska avgöras tittar man på orens betydelse och alla accepterar det. Anser man att ett ord betyder något annat så har man fel, man är inte oliktänkande. Detta synsätt väller just nu över oss i frågor där just oliktänkande är lika med fel, sen om det handlar om politiker som menar att covidvaccinet stannar i armen, eller om det handlar om de som har åsikter om universums uppkomst eller annat, då har man också fel. Man kan liksom inte ha en åsikt om hur långt det är mellan Malmö och Göteborg...

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Anser man att ett ord betyder något annat så har man fel, man är inte oliktänkande.
Jag har inte skrivit att det betyder något annat.
Med oliktänkande menar jag de som vill/ inte vill använda ordet. Det är väl det hela tråden handlar om?

D djac skrev:
Anser man att ett ord betyder något annat så har man fel, man är inte oliktänkande.
Fast riktigt så lätt är det inte när ett ord kan betyda tre ganska olika saker. ;)

Svensk text som förklarar pronomenet "hen", en könsneutral term, samt ordet "hen" som substantiv.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Bara för att jag själv använder ordet hen så behöver jag inte förklara gång på gång hur man använder ordet, jag låter andra välja själva.
Leva och låt leva.

Thomas59
BirgitS BirgitS skrev:
Anser du att den svenska betydelsen av värdighet, så som Svenska Akademien beskriver den, är vettig för nyfödda?
Noterar att du inte svarade på mina frågor.

För nyfödda, ja visst. Menar du att det skulle vara ett problem. Påstår inte alls att SA har fel men SA’s definition syftar vad jag kan se på annat än nyfödda. Typ vuxna-ish. FN’s deklaration anger dock specifikt att skrivningen syftar på nyfödda så har du problem med FN’s skrivning får du nog ta det med dem.

Bara för att klara ut det en gång för alla - anser du att dignity ska översättas till något annat än värdighet, och i så fall vad har du för källa på det. Slutligen - anser du att den svenska översättning med betydelsen att alla är lika värda är en korrekt översättning?

D
Lill72 Lill72 skrev:
Jag har inte skrivit att det betyder något annat.
Med oliktänkande menar jag de som vill/ inte vill använda ordet. Det är väl det hela tråden handlar om?
Nej, ord använder man efter vad man kan och vad man behöver, såklart tvingas ingen att använda ett visst ord med en viss frekvens.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Fast riktigt så lätt är det inte när ett ord kan betyda tre ganska olika saker. ;)

[bild]
Det är skitklurigt, det finns många såna, du får se även se upp med:
Ordboksdefinition av "cykel": substantiv, två betydelser, uttal, synonymer och alternativ stavning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
shs och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, ord använder man efter vad man kan och vad man behöver, såklart tvingas ingen att använda ett visst ord med en viss frekvens.
Alltså också vad man vill använda.

D
Lill72 Lill72 skrev:
Alltså också vad man vill använda.
Japp, tror det är rätt lätt att undvika att använda vilket ord som helst, finns bara viljan så kör på!

harry73
Thomas59 Thomas59 skrev:
I den nederländska översättning heter det "inherent waardigheid" som kan översättas med "medfödd värdighet". På tyska är det "gleich an Würde" som kan översättas med "lika värde". Så bara "värdighet" är nog inte en komplet översättning i sammanhanget, då är "lika värde" bättre.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.