78 541 läst · 2 186 svar
79k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Oj, nu spårade det här ur totalt, men den stora skillnaden mellan n-ordet och hen är att de personer som tidigare på ett enormt nedlåtande sätt blivit kallade n-ordet tar illa upp och därför kan man av respekt undvika just det ordet. De enda som tar illa upp av ordet hen är personer som inte verkar använda det och som bergfast verkar använda han som pronomen. Att det finns en laddning i ordet hen är tydligt av den här tråden, men i övrigt finns det inget att jämföra orden emellan.
Det torde vara rätt stor skillnad mellan dessa människotyper. Jag har ingen officiell statistik, men min erfarenhet är att "N-ordet" provocerar de flesta i Sverige idag, oavsett bakgrund eller etnicitet, och därför inte används, medan hen i stället accepteras av de flesta och används regelbundet i media och andra publika texter.Kilrain skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Och ingen normal människa sade n-boll förr om choklad/kokos-boll, det är en myt. Kanske i någon wt-håla någonstans, men i stort har det aldrig använts.
Och nej hen är inte ett dugg lika laddat som det ordet, löjligt ens jämföra. Men det är ett vänsterord så man undviker det såklart
Och nej hen är inte ett dugg lika laddat som det ordet, löjligt ens jämföra. Men det är ett vänsterord så man undviker det såklart
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 336 inlägg
Kilrain skrev:Ungefär samma människotyp som provoceras av "nigger".
Som jag ser det finns det inga tabubelagda ord. Man måste bara veta var och när man bör använda dem. Och återigen, i mitt yrke är båda väldigt begränsade.
Men om du vill skriva en bok med titeln ”Hen var en nigger” så skulle jag översätta den, om jag fick tillräckligt betalt.
”Sticks and stones may break my bones, but words can never hurt me.”
Vi har ändå kommit en bit sedan inlägg 371, där du dömde ut ordet som oanvändbart.
Det användes när jag växte upp. Jag har en historia om en mörk adopterad pojke och hur han inte förstod vad chokladboll var för något också. Men den sparar jag...AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 214 inlägg
Det är i mins ögon rätt stor skillnad på orden neger och nigger på svenska. Det senare har mig veterligen nästan bara använts grovt nedsättande, det förra även i normalprosa. Törs vi inte prata om det utan är fina i kanten och bara skriver n-ordet missas historisk gråskala.
Även ordet nigger användes såvitt jag minns långt in på 80-talet allra minst. Nästan bara medvetet rasistiskt skulle jag tro, även om vi hade ett skolgårsspel som oreflekterat kallades nigger (och numera går under namnet kung).
Utöver negerbollar var även negerkyssar en sorts kakor/godis som florerade. Varför de hette så är synnerligen oklart, det bara var så. Att vi nu reflekterar över det är sunt.
Även ordet nigger användes såvitt jag minns långt in på 80-talet allra minst. Nästan bara medvetet rasistiskt skulle jag tro, även om vi hade ett skolgårsspel som oreflekterat kallades nigger (och numera går under namnet kung).
Utöver negerbollar var även negerkyssar en sorts kakor/godis som florerade. Varför de hette så är synnerligen oklart, det bara var så. Att vi nu reflekterar över det är sunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju ett låneord för svart. Att sedan detta låneord mest sammankopplade med hudfärg (manlig mörkhyad person) gjorde att det mindre och mindre användes för att beteckna en färg i allmänhet. Det fanns ju andra ord som passade bättre.Nötegårdsgubben skrev:Det är i mins ögon rätt stor skillnad på orden neger och nigger på svenska. Det senare har mig veterligen nästan bara använts grovt nedsättande, det förra även i normalprosa. Törs vi inte prata om det utan är fina i kanten och bara skriver n-ordet missas historisk gråskala.
[bild]