A AG A skrev:
Nej, det "används" inte då. Även om vissa gör det. Men bara för att några gör något, innebär det inte att det är rätt.
Hen "kan" däremot användas om ickebinära männniskor. Ibland även om könet är okänt, även om det är ett otyg.
Du har helt enkelt fel. Det är inte en åsikt utan fakta.

"Hen" används när man inte kan eller vill ange kön.
Det är rätt att göra så.

https://feber.se/samhalle/nu-finns-ordet-hen-i-saol/325450/

Ni stofiler och haverister som inte accepterat detta ännu har förlorat. Koncentrera er på nåt vettigare, som att bekämpa bruket att att byta "man" mot "en" till exempel.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
gaia och 18 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:

Det är rätt att göra så.

[länk]

Ni stofiler och haverister som inte accepterat detta ännu har förlorat. Koncentrera er på nåt vettigare, som att bekämpa bruket att att byta "man" mot "en" till exempel.
Och om vi nu skall vara riktigt nogräknade så anses det (redan) ofta vara stötande att använda hen då man skall använde det pronomen som personen själv valt. För att undvika problem så skall man därför helst undvika pronomen helt om man inte har koll. Dvs användande av könsneutrala pronomen anses vara stötande för att man inte har koll på vad personen själv vill ha för pronomen, utifrån detta så anses hen därför vara det värsta av allt för då har man inte ens försökt. Mina barn har utbildat mig rörande detta...
...mina barn förklarade att jag aldrig får använda hen...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Anders.o93 och 14 till
  • Laddar…
Det är klart det är förolämpande att använda "hen" till någon som vill bli kallad "han" eller "hon".

Det är en annan sak än att använda könsneutralt pronomen när man inte vet eller inte vill avslöja könet på någon man pratar om.

• Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
A

Det är rätt att göra så.

[länk]

Hen är ett utmärkt ord, men vet direkt att man har med en mupp att göra så fort man hör ordet, nu slipper vi att klistra gula stjärnor eller något annat på folk vi inte vill ha och göra med, räcker att de öppnar munnen eller skriver något. Sorteringen kan knappast bli effektivare!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Marcus_Carlsson och 30 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Och om vi nu skall vara riktigt nogräknade så anses det (redan) ofta vara stötande att använda hen då man skall använde det pronomen som personen själv valt. För att undvika problem så skall man därför helst undvika pronomen helt om man inte har koll. Dvs användande av könsneutrala pronomen anses vara stötande för att man inte har koll på vad personen själv vill ha för pronomen, utifrån detta så anses hen därför vara det värsta av allt för då har man inte ens försökt. Mina barn har utbildat mig rörande detta...
...mina barn förklarade att jag aldrig får använda hen...
Det kommer att bli tufft på ålderdomshemmet för min 70-talistgeneration inser jag alltmer...

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Jag brukar inte ge mig in i Hendiskussionen, men känner att nu måste jag nog. Ser fler inlägg här där det påtalas att det är rätt att göra si eller så. "Det är fakta" mm.

Tala om för mig ni som anser detta vem eller vad det är som bestämmer vad som är rätt och riktigt när det gäller användandet av ett ord. Finns det en yttersta instans som bestämmer över språket och dess användande?

• Gilla
Elendil och 1 till
  • Laddar…
Användandet/undvikandet av "hen" har inget med vinst eller förlust att göra för mig. Det är så enkelt att jag sedan många år är van vid att använda "han eller hon" "den/denne", eller för all del "grannen" i det aktuella fallet. Allt utom "hen". Folk får kalla sig vad de vill, det rör mig inte i ryggen. Däremot anser jag inte att var och en har rätt att bestämma mitt språkbruk.
Sen håller jag med Kilrain om att ordets introduktion gjorde det till en väldigt het potatis. Men ni som kallar oss stofiler, gubbar (inga gummor?), henfobiker (intressant uttryck, det är ju inte så att jag är rädd för ordet...) och haverister kan lugna ner er en smula. Tiden kommer göra er till vinnare. Snart är vi stofiler döda, och då kan ni sitta och kalla varandra hen hur mycket ni vill. Eller just ja, det ska man ju inte göra längre enligt kidsen! Damn!

edit: Kan ju lägga till en fundering dock. Varför använder man ordet "hen" när man är fullt medveten om huruvida det är en han eller hon som avses? Oftast förenklar det kommunikationens fortsättning om det avslöjas direkt, och i extremt få fall förvärras det. Bara en tanke...

• Gilla
Anders.o93 och 7 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Jag brukar inte ge mig in i Hendiskussionen, men känner att nu måste jag nog. Ser fler inlägg här där det påtalas att det är rätt att göra si eller så. "Det är fakta" mm.

Tala om för mig ni som anser detta vem eller vad det är som bestämmer vad som är rätt och riktigt när det gäller användandet av ett ord. Finns det en yttersta instans som bestämmer över språket och dess användande?
Hen finns som ord i SAOL. Det betyder inte att det är lag på att använda det. Men man kan.

• Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Användandet/undvikandet av "hen" har inget med vinst eller förlust att göra för mig. Det är så enkelt att jag sedan många år är van vid att använda "han eller hon" "den/denne", eller för all del "grannen" i det aktuella fallet. Allt utom "hen". Folk får kalla sig vad de vill, det rör mig inte i ryggen. Däremot anser jag inte att var och en har rätt att bestämma mitt språkbruk.
Sen håller jag med Kilrain om att ordets introduktion gjorde det till en väldigt het potatis. Men ni som kallar oss stofiler, gubbar (inga gummor?), henfobiker (intressant uttryck, det är ju inte så att jag är rädd för ordet...) och haverister kan lugna ner er en smula. Tiden kommer göra er till vinnare. Snart är vi stofiler döda, och då kan ni sitta och kalla varandra hen hur mycket ni vill. Eller just ja, det ska man ju inte göra längre enligt kidsen! Damn!

edit: Kan ju lägga till en fundering dock. Varför använder man ordet "hen" när man är fullt medveten om huruvida det är en han eller hon som avses? Oftast förenklar det kommunikationens fortsättning om det avslöjas direkt, och i extremt få fall förvärras det. Bara en tanke...
Rörande det sista så är det i detta forum troligen för att minska risken till utökning, ofta pga att det är en "hon" och att det inte är så många "hon" som man har konflikter med...

T ToRy skrev:

Man är inte haverist för att man inte använder hen. Man är haverist om man blir upprörd av att andra gör det.

• Gilla
gaia och 16 till
  • Laddar…
Hen finns som ord i SAOL. Det betyder inte att det är lag på att använda det. Men man kan.
Japp. Det står var och en fritt att använda ordet. Men vissa verkar mena att det finns något absolut rätt eller fel gällande ett ords användande.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:

Framförallt den som påstår att eftersom ett ord trillat in i SAOL de senaste 10 åren så är plötsligt saken avgjord för evigt och kan inte ändras eller diskuteras längre. Hade det fungerat så hade ju inga ord tillkommit i SAOL efter första utgåvan...

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Som svar till Pacman ovan...
Förstår vad du menar, men kan inte tänka mig att det är speciellt många medlemmar som bryr sig om att försöka identifiera personer som nämns i inlägg...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Framförallt den som påstår att eftersom ett ord trillat in i SAOL de senaste 10 åren så är plötsligt saken avgjord för evigt och kan inte ändras eller diskuteras längre. Hade det fungerat så hade ju inga ord tillkommit i SAOL efter första utgåvan...
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Eller tvärtom, att ett ord som inte finns i SAOL inte får användas. SAOL är inte en språklag. Det är en ordbok bland andra ordböcker.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Man är inte haverist för att man inte använder hen. Man är haverist om man blir upprörd av att andra gör det.
Om det ändå stämde...
Man verkar också vara haverist om man blir upprörd för att någon annan blir upprörd för att man inte använder hen...

• Haha
  • Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.