Finns inget att driva advokater har till och med sagt det , släpp och gå vidare

Jag tänker på hur det var här, grannen vår köpte huset och det fick fuktskador i badrummet. Enligt finsk lag är det säljarens ansvar och det råder ett visst antal år efter köpet t.om.

Nu råkade det sig att säljarna var såpass dumsnåla att dom gjorde badrummen själva och hade inget våtcertifikat. Så dom fick pröjsa renoveringen, hade dom haft certifierad yrkesman att göra det så hade försäkringen stått för det och alla hade varit mer eller mindre nöjda.

Det minskar ju nog på fuskbyggen om man vet i förhand man kan råka i skiten då det inte bara går att kränga ett hus och tro man kan åberopa diverse ursäkter som "du jag visste inte om det, du jag trodde jag hade fixat det, du huset är gammalt".

Jättetråkigt när sådant här händer :(

Tror inte det går att trassla upp oavsett hur länge det väljs att processeras.. den enda som förlorar på det hela i slutänden är tyvärr flerfrontskrigaren.. för den tiden h*n lagt ner och energin.. och pengarna kommer aldrig åter.

Skulle h*n vinna något i slutänden täcker det nog inte ens en av räkningarna :(

Nått jag funderar över är dock det här med vad man egentligen ska anse vara ok och inte (ett gammalt hus kommer aldrig vara fritt varken från problem eller underhåll), vi själva har inte haft en tanke på att gå tillbaka till förra ägarna för de problem som uppdagats här nu (och vi har bara bott ett år).. trots att vi redan fått gräva om ett uppenbart fellagt avlopp, insett att l/l vp var defekt redan från början innan köp (pga tillverkningsfel, vars garanti gick ut ett år innan vi köpte), plåtslagaren vi väntar på för takläckan säger att alla plåtdetaljer på alla hus/burspråk/takkupor/vindskivor/takrännor/skorstenar är felaktiga (snarare de är ditsatta på hobbynivå än något annat, tydligen väldigt vanligt).. - för att nämna några saker då..

Det är bara laga och "se glad ut".. man får beta av en sak i taget helt enkelt (så man hinner försöka spara ihop lite pengar imellan..)

Efter ett par månader i ett "nytt" hus tycker jag allmänt att det är "mitt hus, mitt problem".. oavsett vad som hänt innan.. (men det är jag det :) )

MVH Sandra

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Efter ett par månader i ett "nytt" hus tycker jag allmänt att det är "mitt hus, mitt problem".. oavsett vad som hänt innan.. (men det är jag det :) )
Ingen koppling till denna tråd menad, men jag tycker att vi alla skall vara glada för att det finns människor som står på sig, och sätter ner foten när någon försöker blåsa dem. Om husköpare generellt skulle anamma din attityd så är väl risken stor att fusket och smålögnerna istället ökar vid försäljning? Säljaren har "inget" att förlora ..

Varför finns inte dolda fel ansvar vid bilförsäljning?
Ser ingen större skillnad i som köpare att bli lurad av varken en bilförsäljare eller en hussäljare!
Men en dock så stora skillnader i ansvar. Och många gånger inte några större skillnader i pris beroende på vad man väljer i det ena eller andra fallet.
Men ändå ses det som en självklarhet att en som säljer sitt hus skall stå ansvarig i 10 år.
Något är orimligt!

Jag tycker det är rätt rimligt med dolda fel, i och med att det normalt är hyfsat svårt att få ersättning. Stora ersättningar verkar mest utgå om det handlar om tydliga byggfel på nyare konstruktioner som är svåra att åtgärda utan stora kostnader. T.ex. felbyggda badrum, fellagda avlopp och liknande.

O
elpaco skrev:
Ingen koppling till denna tråd menad, men jag tycker att vi alla skall vara glada för att det finns människor som står på sig, och sätter ner foten när någon försöker blåsa dem. Om husköpare generellt skulle anamma din attityd så är väl risken stor att fusket och smålögnerna istället ökar vid försäljning? Säljaren har "inget" att förlora ..
Nu är du lite väl destruktiv... Jag är inte alls lika övertygad om att folk vill lura en. Oftast beror det nog på okunskap, inte viljan att blåsa någon.
Jag själv tycker det är en väldigt sund inställning att inte hålla på å bråka om olika saker.
Jag skulle aldrig hålla på å processa å bråka... Min tid och min hälsa är värd mycket mer, en den press och stress som en process innebär. då lever jag hellre på havregrynsgröt och nudlar ett tag....

O
nissenhj skrev:
Varför finns inte dolda fel ansvar vid bilförsäljning?
Ser ingen större skillnad i som köpare att bli lurad av varken en bilförsäljare eller en hussäljare!
Men en dock så stora skillnader i ansvar. Och många gånger inte några större skillnader i pris beroende på vad man väljer i det ena eller andra fallet.
Men ändå ses det som en självklarhet att en som säljer sitt hus skall stå ansvarig i 10 år.
Något är orimligt!
När du köper bil så är det egentligen en liknande formulering, men den gäller bara i ett år.

O
pelpet skrev:
Jag tycker det är rätt rimligt med dolda fel, i och med att det normalt är hyfsat svårt att få ersättning. Stora ersättningar verkar mest utgå om det handlar om tydliga byggfel på nyare konstruktioner som är svåra att åtgärda utan stora kostnader. T.ex. felbyggda badrum, fellagda avlopp och liknande.
Själv tycker jag inte att det är rimligt med dolda fel. Jag som privatperson ska alltså ge köparen en garanti på 10år? Det är bättre en vad du får enligt konsumentköplagen mot ett företag...

Det är tur att rätten ställer så pass höga krav som de gör på dolda fel.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Verkar vara många här som behöver läsa på om vad ett dolt fel är och vad det innebär i rätten till ersättning. Dolda fel har tex ingenting med garantier att göra.

Snigla skrev:
Jättetråkigt när sådant här händer :(

Tror inte det går att trassla upp oavsett hur länge det väljs att processeras.. den enda som förlorar på det hela i slutänden är tyvärr flerfrontskrigaren.. för den tiden h*n lagt ner och energin.. och pengarna kommer aldrig åter.

Skulle h*n vinna något i slutänden täcker det nog inte ens en av räkningarna :(

Nått jag funderar över är dock det här med vad man egentligen ska anse vara ok och inte (ett gammalt hus kommer aldrig vara fritt varken från problem eller underhåll), vi själva har inte haft en tanke på att gå tillbaka till förra ägarna för de problem som uppdagats här nu (och vi har bara bott ett år).. trots att vi redan fått gräva om ett uppenbart fellagt avlopp, insett att l/l vp var defekt redan från början innan köp (pga tillverkningsfel, vars garanti gick ut ett år innan vi köpte), plåtslagaren vi väntar på för takläckan säger att alla plåtdetaljer på alla hus/burspråk/takkupor/vindskivor/takrännor/skorstenar är felaktiga (snarare de är ditsatta på hobbynivå än något annat, tydligen väldigt vanligt).. - för att nämna några saker då..

Det är bara laga och "se glad ut".. man får beta av en sak i taget helt enkelt (så man hinner försöka spara ihop lite pengar imellan..)

MVH Sandra
Snigla, vem besiktigade ert hus i samband med köpet?

elpaco skrev:
Jag tycker också det är bra att det finns folk som står på sig (både när det kommer till husköperier och andra områden). Det är bara det att gränserna för "allt" ska vara glasklara och det är dom inte.. ett dolt fel (eller ett fel överhuvudtaget) kan tolkas på så många sätt.. och då tycker jag det är fel i systemet. Om alla visste vad som gällde skulle det ju inte vara ett problem..

Jag vet att det finns många som råkat illa ut vid sina köp och som definitivt inte förtjänar att få de problem som kom med köpet! Men jag ser hellre att (tills dess att reglerna för dolda fel / ev garantier osv är glasklara för alla) så köper man "grisen i säcken".. och man får bekosta de undersökningar man tycker är viktiga innan köp (om det så gäller radon, avloppsstammar, takrenoveringar fuktskydd osv) och ta beslutet att köpa bostaden utefter det.. är man osäker får man helt enkelt kanske hyra sin bostad ett tag.

Jag tycker att det är ganska jobbigt att tänka tillbaka på de hus vi ägt.. att alla försäljningarna kan komma och bita oss i arslet fast VI gjort allt rätt! *så att säga*

Jag har varit sur på tidigare ägare flertalet gånger när man hittar på fel som är dyra att åtgärda, eller om de själva har gjort "provisoriskt".. men jag/vi köpte ju huset och precis som allt annat kan man få dåliga exemplar :/

Det är tillräckligt stressande att fixa felen som dyker upp.. spara pengarna till det.. utan att börja blanda in andra parter och advokater.. då ska man ha pengar till det med och tid.. och energi.. och psyket (för att det drar ut på tiden och pengarna sinar).. jag skulle aldrig kunna koppla bort det (dvs det skulle ta över livet tills det var färdigt..och de åren får man ju aldrig tillbaka.. varken i pengar eller tid).

Men det är ju bara hur jag känner för det, personligen.. alla måste få göra det dom tycker känns rätt!

thomasx skrev:
Snigla, vem besiktigade ert hus i samband med köpet?
Angående besiktningmannen, så tog vi (på rekommendation) en äldre herre (pensionerad) som hade erfarenhet av gamla gårdar/hus och byggteknisk kunskap för material osv som använts på dessa hus..

De flesta besiktningsfirmor hade varit oväsentliga för oss då de är mer inriktade på "moderna" hus (70-80-90-nutid..) och vi skulle bara ha fått ett papper där det stod "fördjupad undersökning krävs".. och det vägrar vi betala för.. vi betalade ist dubbelt så mycket för en heldag i sällskap med en person som svarade på alla våra frågor.. beskrev hur vi skulle åtgärda saker vissa saker.. fotograferade alla skrymslen krypvindar.. berättade om de gamla materialen vad man ska tänka på och inte..rekommenderade vad vi skulle se över.. skrev utförlitg protokoll/rapport osv.. (i efterhand bannar jag mig själv för att jag inte spelade in vårt samtal för problemområden under dagen, för det blev för mycket info på en gång.. hälften av de ovärderliga tipsen har jag tappat nu 1.5 år senare..)

Sen kom ju anticimex hit också en halv dag och kollade igenom allt i alla hus.. för försäkringen..

MVH Sandra

Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ganska klockrent exempel på rättshaveristiskt beteende.
Det är väl inte förvånande att säljarna avstår från att ge sin bild i ännu ett forum när de redan tvingats in och fått rätt i andra instanser. Lite konstigt att publicera denna mer eller mindre ordagrant återgivna partsinlaga.

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Verkar vara många här som behöver läsa på om vad ett dolt fel är och vad det innebär i rätten till ersättning. Dolda fel har tex ingenting med garantier att göra.
Det kan du väl utan vidare kalla för en slags garanti!

nissenhj skrev:
Det kan du väl utan vidare kalla för en slags garanti!
Jaså? Så om du köper en ny smart mobiltelefon, och efter en tid upptäcker att någon funktion på den är defekt, går tillbaka till affären och klagar, och de säger "Jaha, se där ja. Nåja, här får du 250:- tillbaka, det är så mycket billigare telefonen skulle ha varit om felet varit känt när du köpte den. Ha en bra dag!" så är du nöjd över att säljaren uppfyllt garantin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.