12 380 läst · 95 svar
12k läst
95 svar
Han för flerfrontskrig efter husköp
Man ska inte använda säljarens besiktningsman...kan man inte besikta själv så väljer man en seriös besiktningsman själv och inte en som mäklaren rekommenderar...
Tråkigt läge men självförvållat.
Tråkigt läge men självförvållat.
Mina föräldrar flyttat till samma stad som jag bodde och köpt ett hus.
Efter att de har gått bort numera jag som bor i huset.
Först o främst som lbgu skriver, skyr den besiktningsman som mäklaren rekommenderar!
Jag hjälpte med köpet, f.ö kände mäklaren sen tidigare, och föräldrarna har anlitat den rekommenderade besiktningsmannen.
Han har inte sett fler saker som jag som "halvlekman" har sett och påtalat. = ett par tusen tillgodo.
När jag tog huset över efter ca 4 år lät slipa och lacka vardagsrumsgolvet, då visade sig att det var mögel bakom golvlisten som ligger mot köket.
Det visade sig att tydligen diskmaskinens slang har gått av därför blev väggen var fuktig och möglig bakom golvlisten.
Det måste ha hänt innan mina föräldrar har köpt huset och om besiktningsmannen hade haft med sig en fuktighetsmätare då hade han upptäckt detta,
Hur som helst jag gick varken till mäklaren eller till besiktningsmannen utan gick till försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget har godtagit skdorna och jag ick dels betala hälften (ROT-avdrag) dels fick ersättning för största delen av materialet.
I alla all när jag nästa gång träffade mäklaren sa att han har rekommenderat en besiktningsman som inte har gjort sitt undersökningsplikt. Tja han har bett om ursäkt, alltid något?
Efter att de har gått bort numera jag som bor i huset.
Först o främst som lbgu skriver, skyr den besiktningsman som mäklaren rekommenderar!
Jag hjälpte med köpet, f.ö kände mäklaren sen tidigare, och föräldrarna har anlitat den rekommenderade besiktningsmannen.
Han har inte sett fler saker som jag som "halvlekman" har sett och påtalat. = ett par tusen tillgodo.
När jag tog huset över efter ca 4 år lät slipa och lacka vardagsrumsgolvet, då visade sig att det var mögel bakom golvlisten som ligger mot köket.
Det visade sig att tydligen diskmaskinens slang har gått av därför blev väggen var fuktig och möglig bakom golvlisten.
Det måste ha hänt innan mina föräldrar har köpt huset och om besiktningsmannen hade haft med sig en fuktighetsmätare då hade han upptäckt detta,
Hur som helst jag gick varken till mäklaren eller till besiktningsmannen utan gick till försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget har godtagit skdorna och jag ick dels betala hälften (ROT-avdrag) dels fick ersättning för största delen av materialet.
I alla all när jag nästa gång träffade mäklaren sa att han har rekommenderat en besiktningsman som inte har gjort sitt undersökningsplikt. Tja han har bett om ursäkt, alltid något?
Jag antar att de som gav lägsta budet på fastigheten visste om det när det låg ute för försäljning. Detta fenomen verkar bli allt vanligare ju lägre räntan är. Såååå många budgivningar jag följt sista åren på riktiga skit kåkar som gått för sky höga priser. Idag funkar det utmärkt att måla över mögel, mura igen inspektions lucka i kryp grund och bygga igen vinds luckan. köparna är så ivriga lr blinda pga den låga räntan lr kanske bostads bristen att bjur långt över det faktiska värdet samt förbiser riskerna! Så skyll er själva!
Borde väl vara besiktningsmannens ansvar? Varför ska man annars anlita en sån? Om kravet är att man ska kunna precis allt själv så kan man väl avskaffa hela grejen med besiktningsmän?! Man betalar dem väl för att slippa göra det själv liksom?!
Fast han var väl inte en "riktig" besiktningsman vad jag kan förstå? Det är väl mer deras ansvar. Vem litar på en mäklare?! Haha. Hade lika gärna jag kunnat besiktigat huset isfl!
Fast han var väl inte en "riktig" besiktningsman vad jag kan förstå? Det är väl mer deras ansvar. Vem litar på en mäklare?! Haha. Hade lika gärna jag kunnat besiktigat huset isfl!
Janus82: Hittills 250:- då jag förlorade mitt rättsskydd efter min Advokats A-kontot var förbrukat. Taket är reparerat och alla skador är åtgärdade.
Campar: Fick reda på den tekniska livslängden av en slump 3 år efter att skadan upptäcktes,då jag läste om publiserade jordabalkbesiktningar av andra fastigheter. Det hade då blivit fråga omprisavdrag före köpet. Vår besiktningsman utelämnade tyvärr den informationen samt även den obligatoriska uppdragsbekräftelsen som visar att besiktningsmannen är godkänd och har dokumenterade kunskaper för att utföra en överlåtelsebesiktning av fast egendom enligt jordabalken.
Ibgu: Det var kanske naivt att tro att besiktningsmannen var expert och jobbade för oss som betalade besiktningen, i efterhand vet man bättre.
Besiktningsmannen jobbade för Mäklaren och Säljaren då vårt besiktningsprotokoll användes för att besvara Mäklarens frågelista på köpekontraktet enligt besiktningsmannen då han flyttar ansvaret till Mäklaren.
Besiktningsmannen jobbade för Mäklaren och Säljaren då vårt besiktningsprotokoll användes för att besvara Mäklarens frågelista på köpekontraktet enligt besiktningsmannen då han flyttar ansvaret till Mäklaren.
hempularen: Vi gick genom Villaägarföreningens Advokattjänst då vi var medlemmar där. Villaägarföreningen och Besiktningsmannens företag har enligt vissa rykten någon form av koppling till varandara som jag inte har lyckats få bevis för. Det kan vara en orsak till att vår Advokat inte gick direkt på besiktningsmannen då det fokuserades på ett dolt fel som säljaren hade medvetet ljugit om och byggt över fuktskadan invändigt med dubbelgips och nya tapeter i det rummet som vattnet hade läckt in i från början innan vårt köp av huset.
Om tekniska livlängden är på väg att ta slut är det vital information till köparen som då kan ta ställning till om priset är acceptabelt eller om man begär en prisreducering eller helt avstår från att köpa huset.
Om tekniska livlängden är på väg att ta slut är det vital information till köparen som då kan ta ställning till om priset är acceptabelt eller om man begär en prisreducering eller helt avstår från att köpa huset.
Pelpet: Tror ej längre att det finns s.k. dolda fel då köparens undersökningsplikt är olika stor beroende på vem som har gjort fel och vad som har hänt. Dolda felförsäkringen som finns att köpa gäller troligen ej heller. I vårt fall ljög säljaren om att det fanns en sådan från början, så de lurade oss rejält på den punkten. Mäklarens objektbeskrivning borde ha upplyst om att kommunalt avlopp skulle införas i framtiden. Säljaren har undanhållit den uppgiften för Mäklaren så jag har försökt få Mäklarens regressrätt mot säljaren att ta den kostnaden. Hus i området som säljs idag har minskat i värde med 100 000:- på grund av detta. Om omprövningen till ARN mot Mäklaren ej beslutas till vår fördel och ev. mot säljaren i tingsrätt med en eventuell annan Advokat tar slut måste man nog ge upp den striden och följa ditt råd att fokusera på besiktningsmannen istället.
Gäst: Jag vet hur det känns. Först var jag arg,nu är det intressant istället. Om besiktningsmannen har brustit och varit grovt vårdslös har han ett ansvar 10 år efter en besiktning. Om du klagade inom 10 år och direkt du upptäckte felet, anmäl honom till ARN och hänvisa till Konsumenttjänstlag (1985:716) §17. Sen blir du ombedd att inkomma med mer information om ARN behöver mer än besiktningsprotokollet, bevis på kostnaden i form av fakturor, reparationsrapport från byggfirma,och fotografier om du har sådana kvar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Känns som köparen fått dålig rådgivning från början. Att bevisa att säljare och mäklare skulle känna till dessa fel är utsiktslöst (hade inte gett symptomen). Och eftersom det gick att hitta vid en besiktning så är det inte dolt och säljaren är inte ansvarig. Men då borde besiktningsmannen upptäckt detta.
Någon vettig människa borde kunnat berätta detta till köparen från första sekund och lagt allt krut på besiktningsmannen direkt. Men sen återstår problemet med att taket är 25 år gammalt och huset ännu äldre. Vad är skadan värd i slutändan? Ett renoverat tak är en standardförbättring och reparationskostnaden är inte samma som man kan vinna vid en eventuell rättegång.
Någon vettig människa borde kunnat berätta detta till köparen från första sekund och lagt allt krut på besiktningsmannen direkt. Men sen återstår problemet med att taket är 25 år gammalt och huset ännu äldre. Vad är skadan värd i slutändan? Ett renoverat tak är en standardförbättring och reparationskostnaden är inte samma som man kan vinna vid en eventuell rättegång.
EPer: Huset blev totalrenoverat mellan 1982-1985 med ny skorssten. Endast timmerstommen på nedre plan återanvändes. Man har då 1985 års standard på allt. Så det enda som är 100 År gammalt är fastighetsbeteckningen. Jag måste gå emot dig när du påstår att husköpare har för långtgående rättigheter. Det finns ansvarsföräkringar för både Besiktningsman, Mäklare och Säljare men Köparens villaföräkring gäller ej för takfel t.ex. Pratar du som besiktningsman eller Mäklare då du anser att köparen har för stora rättigheter ?
Jag håller dock med dig att friskrivningsklausler för eventuella fel ger ett bättre läge för köparen som då måste acceptera priset eller begära prisreducering för allt som Mäklarens frågelista tar upp i köpekontraktet. Hus som ligger på gränsen för teknisk livslängd blir då per automatik inte så dyra heller. Huset är åtgärdat förutom spackling och tapetsering i köket.
Jag håller dock med dig att friskrivningsklausler för eventuella fel ger ett bättre läge för köparen som då måste acceptera priset eller begära prisreducering för allt som Mäklarens frågelista tar upp i köpekontraktet. Hus som ligger på gränsen för teknisk livslängd blir då per automatik inte så dyra heller. Huset är åtgärdat förutom spackling och tapetsering i köket.
Gäst: Denna historia syftar till att få fler människor upplysta om Besiktnings och Mäklar branschens samarbete för att ta ut så höga priser som möjligt på köparens bekostnad. Då menar jag att en barnfamilj t.ex. inte ska behöva bli utsatt för brottlig verksamhet som i grunden är godkänd av lagstiftare. Advokat och Mäklarsamfund har dessutom etiska regler som ska tolkas tvärtom så att brottsoffer ska bli ännu mer nedtryckta i skorna. Som svar på din fråga önskar jag att både säljare och köpare hade samma rättsskydd fram till första instans = Tingsrätten för att reda ut om det är värt att tvista om saken och vem som gjort fel samt att få det ekonomiska kravet fastställt av Tingsrätten. Köparen kan då begära indrivning via kronofogden istället för att bygga upp i vissa fall enorma Advokatkostnader.
Jag missade visst att det fanns ett dolt fel, där säljaren medvetet byggt in fuktskador bakom nya ytskikt.
Om säljaren dessutom har fyllt i en frågelista där det framgår att denne inte har kännedom om några dylika fel, är det frågan om man inte skulle kunna göra en anmälan om bedrägeri, och få det till ett brott, då kanske man kan få lite fart på rättsmaskineriet. Det kanske kan vara värt ett försök.
Om säljaren dessutom har fyllt i en frågelista där det framgår att denne inte har kännedom om några dylika fel, är det frågan om man inte skulle kunna göra en anmälan om bedrägeri, och få det till ett brott, då kanske man kan få lite fart på rättsmaskineriet. Det kanske kan vara värt ett försök.
Jag har inte sagt att husköpare har för långtgående rättigheter. Det jag skrev var "Jag tycker ofta diverse "rådgivare" får det att framstå som om husköparen har väldigt långtgående rättigheter och att begreppet dolda fel kan åberopas för "allt"."Köper man gamla hus är utsikterna att vinna mot säljaren ganska dåliga. Det ligger dessvärre i halvdåliga juristers intresse att skaffa uppdrag och sedan gärna försöka få tillstånd förlikningar. Ibland lyckas det säkert för att säljaren vill slippa ha en ev domstolsförhandling hängande över sig, även om säljaren med stor sannolikhet vunnit vid en rättegång. Jag tror som sagt det ofta vore bättre att avtala bort rätten till ersättning för dolda fel för båda parter. Jag arbetar inte med vare sig besiktningar, mäkleri eller husrenoveringar (annat än av egna hus). Däremot har jag köpt några gamla hus vid det här laget. Samtliga med långtgående friskrivningsklausuler och i samtliga fall har det funnits mer eller mindre allvarliga fel, dåligt utförda konstruktioner osv men det får man räkna med. Det har också funnits positiva överraskningar.