S SvanteC skrev:
De sägs att de ogillar människokiss, men de kanske är en myt? Testa att gå runt å kissa lite här å var...
Det skiter de fullständigt i. Jag har testat.
 
P paralun skrev:
Jo och förhoppningsvist så får vi nu en större avskjutning av vildsvin när svinpesten etablerat sig i Sverige.
Enbart en massa "gröna ideer" som hindrar det.
Du menar jakten som gröna idéer? För det enda som hindrar att stammen sänks är viljan att behålla jakten på nuvarande nivå.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det är inte bättre än så alltså... Har typ 1ha så det blir ju en del nät. Har redan gamla elstängsel runt stora delar men har inget aggregat och är osäker på skicket på det.

Ett alternativ är ju att uppgradera odlingens staket endast och leva med att dom förstör ängen. Men hade ju gärna sluppit ha den förstörd också.

Grannens hus till höger utanför bild. Tror dom kommer från skogen till vänster. Förhoppningen var att jag skulle komma undan med att sätta ett stängsel mot skogen och bryta deras entré. Har samtidigt inte haft med dem att göra innan så vet inte hur envisa de är.
Elstängsel gäller. Slå ned inpregnerad stolp på ca 7m avstånd. Du bör ha 4 rader tråd helst aluminiumtråd för det syns inte. Gör grindar där du brukar gå in och ut.
 
Z z_bumbi skrev:
Du menar jakten som gröna idéer? För det enda som hindrar att stammen sänks är viljan att behålla jakten på nuvarande nivå.
Nej att försöka bevara allt.... med svinpestens intåg måste man tänka om och skjuta av så mycket det bara går.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nej att försöka bevara allt.... med svinpestens intåg måste man tänka om och skjuta av så mycket det bara går.
Man måste ingenting.

Det finns inget som talar för att man kommer att skjuta av ”så mycket det bara går”.
 
Nissens
A Ankmamma skrev:
Elstängsel gäller. Slå ned inpregnerad stolp på ca 7m avstånd. Du bör ha 4 rader tråd helst aluminiumtråd för det syns inte. Gör grindar där du brukar gå in och ut.
Aluminiumtråd?
Vad skulle göra aluminium osynlig?

Även om det skulle finnas ”osynlig” tråd så är det nog inte något bra alternativ, man vill ju att grisarna skall se tråden, och de har rätt dålig syn.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Nej att försöka bevara allt.... med svinpestens intåg måste man tänka om och skjuta av så mycket det bara går.
Din svartvita syn på världens utmaningar i allmänhet och de som du kallar "de gröna" som du menar bär skulden till det mesta du ogillar har för länge sedan förlorat all vett och sans.

Jag har bott i "vildsvinland" i 25 år och vet var motståndet sitter. Jägare vill ha byten att jaga och agerar utifrån det. Inget konstigt alls.

Varje gång du fylls av vrede när du tänker på "de gröna" ta ett djupt andetag, upprepa mantrat "känn inte, tänk" sjutton ggr, det kan hjälpa dig till ett mer nyanserat synsätt 😉
 
  • Gilla
Klass0n och 6 till
  • Laddar…
Nissens
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
6.8kV är det jag har köpt vid 500Ohm , står 10kV max, så utgår väl från att det är runt 6.8kV som gäller.
Man brukar väl mäta i Joule, och att vildsvinsstängsel skall ge minst 5 Joule?
 
Nissens Nissens skrev:
Man brukar väl mäta i Joule, och att vildsvinsstängsel skall ge minst 5 Joule?
Det jag köpte har 5 Joule ut.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Din svartvita syn på världens utmaningar i allmänhet och de som du kallar "de gröna" som du menar bär skulden till det mesta du ogillar har för länge sedan förlorat all vett och sans.

Jag har bott i "vildsvinland" i 25 år och vet var motståndet sitter. Jägare vill ha byten att jaga och agerar utifrån det. Inget konstigt alls.

Varje gång du fylls av vrede när du tänker på "de gröna" ta ett djupt andetag, upprepa mantrat "känn inte, tänk" sjutton ggr, det kan hjälpa dig till ett mer nyanserat synsätt 😉
Jo men även fast man är grön så är det hög tid att se behovet av en större avskjutning när nu svinpesten är här.
 
Nissens Nissens skrev:
Man brukar väl mäta i Joule, och att vildsvinsstängsel skall ge minst 5 Joule?
Det här med effekt, energi och spänning...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Effekt
Aggregatets laddenergi mäts i Joule (J) och spänningen på elstängseltråden mäts i Volt (V) eller tusen Volt (kV).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Aluminiumtråd?
Vad skulle göra aluminium osynlig?

Även om det skulle finnas ”osynlig” tråd så är det nog inte något bra alternativ, man vill ju att grisarna skall se tråden, och de har rätt dålig syn.
De sätter nosen mot tråden och får en stöt. Jag byter allt efterom i alla mina djurhagar till aluminiumtråd för tt slippa se alla band i naturen. Funkar jättebra.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Hej, vi har haft samma problem och valde att sätta elstängsel mot skogssidan där dom kom in ifrån samt ner på drygt halva angränsande sidor alltså öppet nedåt. Det har funkat för oss, inga nattliga besök längre. Vildsvin brukar oftast ha en vandringsrutt de följer, lite av vanedjur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag satte stängsel runt i stort sett hela tomten. Allt som vette mot skogen samt lite till. Anledningen till att jag inte har satt runt precis hela är att resterande är berg. Jag orkar inte borra och greja.
Det som är bra med bergsdelen är att det är väldigt brant och jag har inte sett någon dynga eller bök där.
Tyvärr har nu närmsta grannen sett några gånger att grisarna knatar på vägen, men va fan!
I alla fall. Vi har inte haft gris på två år.

Upplägg:
Tre trådar varav den nedersta är stålwire och de andra två vanlig tråd. Det är viktigt att inte köpa tråd av sämre kvalitet då dessa inte tål UV-ljus.
Nedersta tråden är 25 cm ovan mark och de två andra med estetiskt mellanrum.
Avstånd mellan stolparna är 2 meter.
Vantskruv i ändan på wirarna gör det enkelt och ”onödigt” att justera spänsten.
Ett överdimensionerat spänningsaggregat med 6 jordspett på rekommenderat avstånd. Här har jag kört med vinkeljärn och stålwire.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S Sven.F skrev:
Hej, vi har haft samma problem och valde att sätta elstängsel mot skogssidan där dom kom in ifrån samt ner på drygt halva angränsande sidor alltså öppet nedåt. Det har funkat för oss, inga nattliga besök längre. Vildsvin brukar oftast ha en vandringsrutt de följer, lite av vanedjur.
Tack för svaret. Jag anade att så kanske var fallet. Det visade sig de hade varit uppe hos min närmsta grannes tomt redan. Det är egentligen rätt nära huset så får utvärdera lite hur jag ska göra till våren. Bra att veta att detta fungerar i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.