S SvanteC skrev:
De sägs att de ogillar människokiss, men de kanske är en myt? Testa att gå runt å kissa lite här å var...
Inlägg på TV visades där en herre gick runt sin tomt varje morgon och duttade guldvatten. Hans tomt var den enda som inte blev angripen. Grannarnas blev helt förstörda. TS kan ju ta en sådan tur runt ägan fram till att ev stängsel kommer upp.

Det gäller, precis som tidigare nämnts, att bryta grisarnas beteendet för just denna mark.
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Inlägg på TV visades där en herre gick runt sin tomt varje morgon och duttade guldvatten. Hans tomt var den enda som inte blev angripen. Grannarnas blev helt förstörda. TS kan ju ta en sådan tur runt ägan fram till att ev stängsel kommer upp.

Det gäller, precis som tidigare nämnts, att bryta grisarnas beteendet för just denna mark.
Fram med den gamla hederliga pissdunken då
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 2 till
  • Laddar…
Nissens
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Det finns en enkel grej du kan göra som brukar störa dem. Ställ ut en radio inställd på P1 som går på nätterna. Det behöver inte vara speciellt hög volym. Grisarna gillar inte människoröster och det kan få dem att gå någon annanstans istället.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
Nissens
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Grannen tipsade om det med. Kan ju vara värt ett försök.
Jag har provat och det störde dem tillräckligt. Märklig granne du har, han riskerar ju att de kommer till honom istället då. 😂
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
När de bra förslagen har tagit slut senare så kan "Pettson och rävjakten" vara en källa till inspiration...

Eldstrid, explosion, soldat, gevär, röd himmel, rök, dramatik, konstnärlig illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Klass0n och 9 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Inlägg på TV visades där en herre gick runt sin tomt varje morgon och duttade guldvatten. Hans tomt var den enda som inte blev angripen. Grannarnas blev helt förstörda. TS kan ju ta en sådan tur runt ägan fram till att ev stängsel kommer upp.

Det gäller, precis som tidigare nämnts, att bryta grisarnas beteendet för just denna mark.
Finns det på SVT Play?
 
J jahallåja skrev:
När de bra förslagen har tagit slut senare så kan "Pettson och rävjakten" vara en källa till inspiration...

[bild]
En stark inspirationskälla
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finns det på SVT Play?
Sök på "SVTplay kiss vildsvin" så får du upp inlägget från i våras.
 
Nu jävlar ska de få smaka el
 
  • Elektrisk stängselaggregat, kraftmätare, grönt skal, märkt "Power Profi N 5000" för jordbruk, CE-märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 9 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Sök på "SVTplay kiss vildsvin" så får du upp inlägget från i våras.
Här är det dags för Riddare af Ordmärk att komma in och påminna om skillnaden mellan tomt och fastighet. Det funkar nog att revirkissa, men det blir ett ordentligt skvättande för TS som har en hektar att skydda.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Här är det dags för Riddare af Ordmärk att komma in och påminna om skillnaden mellan tomt och fastighet. Det funkar nog att revirkissa, men det blir ett ordentligt skvättande för TS som har en hektar att skydda.
Får väl försöka pissa in odlingarna i alla fall
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Får väl försöka pissa in odlingarna i alla fall
Se det från den ljusa sidan. Ju mer öl du dricker, desto fler vildsvin kan du skrämma bort.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Får väl försöka pissa in odlingarna i alla fall
Minner mig om besöken hos mormor som barn, innan huset fick toa/badrum. Visserligen inga vildsvin så detta är OT: guuuu vilka utsökt stora, fina och delikata jordgubbar vi fick hos henne.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vildsvin ställer till med stora bekymmer om de får etablera sig ostört. I princip är det bara regelbunden avskjutning som ger vettig effekt och då bör berörda markägare gå ihop och göra gemensamma insatser. Annars är det elstängsel som gäller för att hålla dem borta, kolla på nätet hur elstängsel mot svin ska byggas.
Jo och förhoppningsvist så får vi nu en större avskjutning av vildsvin när svinpesten etablerat sig i Sverige.
Enbart en massa "gröna ideer" som hindrar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.