filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Min erfarenhet är att de skiter I elstängsel också. En stor gris springer igenom och sedan följer de andra efter. Väninnan fick fylla igen sin pool för den älskade de att bada i . Hon hade elstängsel runt hela fastigheten, numera har hon plank och täta staket istället, det fungerar bättre
 
  • Wow
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Min erfarenhet är att de skiter I elstängsel också. En stor gris springer igenom och sedan följer de andra efter. Väninnan fick fylla igen sin pool för den älskade de att bada i . Hon hade elstängsel runt hela fastigheten, numera har hon plank och täta staket istället, det fungerar bättre
Vad för typ av elstängsel var det? Numera sitter det elstängsel runt varenda golfbana i mellansverige med bra resultat vad jag förstår. Men det gäller ju att de byggs på rätt sätt (som det kommit flera tips om i tråden).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här med effekt, energi och spänning...
[länk]
Aggregatets laddenergi mäts i Joule (J) och spänningen på elstängseltråden mäts i Volt (V) eller tusen Volt (kV).
Jo, men det är energin (Joule) som är viktig. Har du hög spänning men nästan ingen ström så känns det inte mycket.
 
Nissens
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Tack för svaret. Jag anade att så kanske var fallet. Det visade sig de hade varit uppe hos min närmsta grannes tomt redan. Det är egentligen rätt nära huset så får utvärdera lite hur jag ska göra till våren. Bra att veta att detta fungerar i alla fall.
En risk med att stängsla delvis är att grisarna kommer på fel sida och upplever att de inte kan lämna din tomt…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En risk med att stängsla delvis är att grisarna kommer på fel sida och upplever att de inte kan lämna din tomt…
Så är det, kommer högst sannolikt bli runt hela tomten sen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men även fast man är grön så är det hög tid att se behovet av en större avskjutning när nu svinpesten är här.
De gröna bedriver inget motstånd mot ökad avskjutning av vildsvin. Vildsvinen var utrotade i vårt land tills de någon gång under 70 - talet rymde eller släpptes ut från hägn i Sörmland. I takt med varmare vintrar blev överlevnaden högre och de har länge varit ett gissel för bönder och övriga boenden på landsbygden. Bönderna får inte ens kompensation för uppätna grödor som de får när vargen varit i farten och tagit boskap.

De sprider sig snabbt norrut och det är ett tag sedan de passerade Dalälven. När jag för mer än tjugo år sedan började söka information om vildsvin så var den offentliga siffran 300.000 grisar, om man tittar idag så är det ff samma siffra vilket jag inte tror på. Jag brukar säga att inte förrän vi har vildsvin i de stora städerna (som i Berlin) kommer opinionen att vända och kanske, kanske accepteras ökad avskjutning.

Det är jägarna som hittills inte accepterat någon statlig inblandning i vildsvinens utbredning. De har hela tiden hävdat att läget är under kontroll men etablerar sig grisarna i städerna då blir det svårt att utöva jakt. Förövrigt är grisarna inte särskilt lättjagade, de är nattaktiva vilket betyder att man som jägare får offra sin nattsömn för jakten.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A Abies koreana skrev:
De gröna bedriver inget motstånd mot ökad avskjutning av vildsvin. Vildsvinen var utrotade i vårt land tills de någon gång under 70 - talet rymde eller släpptes ut från hägn i Sörmland. I takt med varmare vintrar blev överlevnaden högre och de har länge varit ett gissel för bönder och övriga boenden på landsbygden. Bönderna får inte ens kompensation för uppätna grödor som de får när vargen varit i farten och tagit boskap.

De sprider sig snabbt norrut och det är ett tag sedan de passerade Dalälven. När jag för mer än tjugo år sedan började söka information om vildsvin så var den offentliga siffran 300.000 grisar, om man tittar idag så är det ff samma siffra vilket jag inte tror på. Jag brukar säga att inte förrän vi har vildsvin i de stora städerna (som i Berlin) kommer opinionen att vända och kanske, kanske accepteras ökad avskjutning.

Det är jägarna som hittills inte accepterat någon statlig inblandning i vildsvinens utbredning. De har hela tiden hävdat att läget är under kontroll men etablerar sig grisarna i städerna då blir det svårt att utöva jakt. Förövrigt är grisarna inte särskilt lättjagade, de är nattaktiva vilket betyder att man som jägare får offra sin nattsömn för jakten.
Mycket felaktig information där.

Sanningen är att avskjutningen på vildsvin har ökat dramatiskt och för några år sedan gick antalet fällda grisar om dito älgar.

Främst beror detta på att staten för ett antal år sedan godkänt olika typer av mörkersikten vid jakt på vildsvin, samt att jägarkåren lärt sig framgångsrika jaktmetoder. Vildsvin är intelligenta och svårjagade djur, de är smartare än hundar tex.

Mycket tyder på att antalet vildsvin sjunker, främst i de områden de funnits en längre tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det som är spännande här är att jägarna som har jakträtten här hävdar att det inte finns så mycket vildsvin.

Så antingen har jag otur eller så är det nyetablerade.
Hur ofta har du hört jägare säga det finns gott om jaktbart vilt ... ?
 
  • Gilla
  • Haha
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det är inte bättre än så alltså... Har typ 1ha så det blir ju en del nät. Har redan gamla elstängsel runt stora delar men har inget aggregat och är osäker på skicket på det.

Ett alternativ är ju att uppgradera odlingens staket endast och leva med att dom förstör ängen. Men hade ju gärna sluppit ha den förstörd också.

Grannens hus till höger utanför bild. Tror dom kommer från skogen till vänster. Förhoppningen var att jag skulle komma undan med att sätta ett stängsel mot skogen och bryta deras entré. Har samtidigt inte haft med dem att göra innan så vet inte hur envisa de är.
Många gånger hjälper inte el-stängsel då vildsvin har mycket mer svinborst än tamsvin som isolerar mot elen. Om man använder stängsel utan el bör man gräva ner nätet ca 50 cm ner i marken. Där emot så behöver inte stängslet vara så högt då vildsvin är dåliga på att klättra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
A AndersMN skrev:
Hur ofta har du hört jägare säga det finns gott om jaktbart vilt ... ?
Jag är jägare och säger:

Det finns gott om jaktbart vilt.

Det säger många andra jägare också. ☺️
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Mycket felaktig information där.
Okej, jag har inte varit engagerad i vildsvinsfrågan de senaste två åren så visa mig vad som är "mycket felaktig information"
Nissens Nissens skrev:
Sanningen är att avskjutningen på vildsvin har ökat dramatiskt och för några år sedan gick antalet fällda grisar om dito älgar.
Jag betvivlar inte att avskjutningen ökat men har den ökat så mycket att den påverkar den totala populationen? I så fall, hur mycket har populationen minskat?
Nissens Nissens skrev:
Vildsvin är intelligenta och svårjagade djur, de är smartare än hundar tex.
Jag vet det så där har jag ingen annan uppfattning men vad mer avser du med "mycket felaktig information"
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Abies koreana skrev:
Okej, jag har inte varit engagerad i vildsvinsfrågan de senaste två åren så visa mig vad som är "mycket felaktig information"

Jag betvivlar inte att avskjutningen ökat men har den ökat så mycket att den påverkar den totala populationen? I så fall, hur mycket har populationen minskat?

Jag vet det så där har jag ingen annan uppfattning men vad mer avser du med "mycket felaktig information"
Med ”mycket felaktig information” menade jag att det var fel på flera punkter, och det var de jag räknade upp.

Det var du som påstod saker först, så du kan ju börja med att visa trovärdiga källor till dina påståenden.

Bara den här länken visar att du har helt fel med ditt påstående att vildsvinsstammen minskar:

https://www.atl.nu/vandningen-vildsvinsstammen-minskar
 
Redigerat:
  • Wow
Abies koreana
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
De gröna bedriver inget motstånd mot ökad avskjutning av vildsvin. Vildsvinen var utrotade i vårt land tills de någon gång under 70 - talet rymde eller släpptes ut från hägn i Sörmland. I takt med varmare vintrar blev överlevnaden högre och de har länge varit ett gissel för bönder och övriga boenden på landsbygden. Bönderna får inte ens kompensation för uppätna grödor som de får när vargen varit i farten och tagit boskap.

De sprider sig snabbt norrut och det är ett tag sedan de passerade Dalälven. När jag för mer än tjugo år sedan började söka information om vildsvin så var den offentliga siffran 300.000 grisar, om man tittar idag så är det ff samma siffra vilket jag inte tror på. Jag brukar säga att inte förrän vi har vildsvin i de stora städerna (som i Berlin) kommer opinionen att vända och kanske, kanske accepteras ökad avskjutning.

Det är jägarna som hittills inte accepterat någon statlig inblandning i vildsvinens utbredning. De har hela tiden hävdat att läget är under kontroll men etablerar sig grisarna i städerna då blir det svårt att utöva jakt. Förövrigt är grisarna inte särskilt lättjagade, de är nattaktiva vilket betyder att man som jägare får offra sin nattsömn för jakten.
Ok, jägarna vill ju ha en rimlig ersättning för varje fällt vildsvin.
Så då är det inget problem, bara att skjuta av vildsvinsbeståndet.
 
Grannen kom hem idag med 4 fällda, det finns mängder här i länet. Det krävs en riktigt kall vinter, jakten räcker inte till. Och den GROT som ligger kvar i skogarna över vintern bidrar även till ökning.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Några vänner till mig lade ut armeringsjärn i botten av gräsmattan för att hindra vildsvinen från att böka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.