Sätt stolpar ca 10m mellan, skaffa ett större stängselaggegat och sätt tre high tensile-trådar (minst 2mm tjocka), den lägsta ska vara cirka 15cm från marken och sedan 15cm mellan de efterföljande. Har fungerat bra för mig.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Får väl försöka pissa in odlingarna i alla fal
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
Här är de runt om våran gård, och vi har el runt platserna vi är på och det har betalat sig många gånger.
 
  • Röd ladugård, uppbörd mark, staketstolpe, öppet landskap, grå himmel, barrskog i bakgrunden, ingen snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
K Kapten Krita skrev:
Sätt stolpar ca 10m mellan, skaffa ett större stängselaggegat och sätt tre high tensile-trådar (minst 2mm tjocka), den lägsta ska vara cirka 15cm från marken och sedan 15cm mellan de efterföljande. Har fungerat bra för mig.
Jag satte 3 st 2mm trådar 15 - 35 - 70 typ. Rörande om aggregatet jag köpte är större eller inte låter jag vara osagt. La upp en bild på det här ovan, fick stöt genom plastdoppade arbetshandskar illa fall så något gör det... Glömde dock köpa en testare så vet inte om installationen blev lyckad.

Fick bli runt odlingarna nu. Så får jag fixa resten av ängen till nästa säsong. Har stolpar runt rubbet redan då tidigare ägare haft får och lånat ut marken till hästfolk. Är du igenvuxet och mer än jag hann röjja på en eftermiddag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Söderlund skrev:
Här är de runt om våran gård, och vi har el runt platserna vi är på och det har betalat sig många gånger.
Fyfan jävla elände. Ni skjuter inte av dem eller?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har provat och det störde dem tillräckligt. Märklig granne du har, han riskerar ju att de kommer till honom istället då. 😂
Snackade med grannen som tipsade om detta. De hade varit igång på hans tomt med såg vi. Så han har igång radion och en diskokula. En annan han i alla fall få upp ett elstängsel kring odlingsbäddarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Snackade med grannen som tipsade om detta. De hade varit igång på hans tomt med såg vi. Så han har igång radion och en diskokula. En annan han i alla fall få upp ett elstängsel kring odlingsbäddarna.
Aha, kanske var det han som skrämde över grisarna till dig? 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, kanske var det han som skrämde över grisarna till dig? 😂😂
Då hade jag haft något att skylla på 😆 Dom har ju tyvärr vart här redan. Snackade med den andra grannens grabb med han hade hört dem ut i skogen härom dagen så dom är aktiva. Får hoppas dom håller sig nere på ängen, där gör de ju inte så stor skada är ju bara att köra med jordfräs så blir det platt och fint igen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Då hade jag haft något att skylla på 😆 Dom har ju tyvärr vart här redan. Snackade med den andra grannens grabb med han hade hört dem ut i skogen härom dagen så dom är aktiva. Får hoppas dom håller sig nere på ängen, där gör de ju inte så stor skada är ju bara att köra med jordfräs så blir det platt och fint igen.
Det kanske är läge att prata med markägare och de som har jakträtt och påtala att svinen börjar bli ett riktigt problem.
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag satte 3 st 2mm trådar 15 - 35 - 70 typ. Rörande om aggregatet jag köpte är större eller inte låter jag vara osagt. La upp en bild på det här ovan, fick stöt genom plastdoppade arbetshandskar illa fall så något gör det... Glömde dock köpa en testare så vet inte om installationen blev lyckad.

Fick bli runt odlingarna nu. Så får jag fixa resten av ängen till nästa säsong. Har stolpar runt rubbet redan då tidigare ägare haft får och lånat ut marken till hästfolk. Är du igenvuxet och mer än jag hann röjja på en eftermiddag.
Låter bra. Se till att jorda ordentligt bara. 1 ordentligt spett/joule.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det kanske är läge att prata med markägare och de som har jakträtt och påtala att svinen börjar bli ett riktigt problem.
Jo det verkar ju inte bättre. Jag får ju bedriva skyddsjakt på tomten om det behövs, har examen men inga vapen längre.

Bäst av allt hade ju varit om jägarna som ändå jagar här sköt av dem. Får vår del är det inte värt chansningen oavsett eftersom vi odlar så pass mycket och har planer på att utöka. Så blir nog ändå till till att hägna in rubbet nästa år. Kostar ju inte många tusen när aggregatet redan är inköpt och det redan finns stolpar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K Kapten Krita skrev:
Låter bra. Se till att jorda ordentligt bara. 1 ordentligt spett/joule.
Enligt bruksanvisningen ska det vara tre st á en meter långa så det blev det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag satte 3 st 2mm trådar 15 - 35 - 70 typ. Rörande om aggregatet jag köpte är större eller inte låter jag vara osagt. La upp en bild på det här ovan, fick stöt genom plastdoppade arbetshandskar illa fall så något gör det... Glömde dock köpa en testare så vet inte om installationen blev lyckad.

Fick bli runt odlingarna nu. Så får jag fixa resten av ängen till nästa säsong. Har stolpar runt rubbet redan då tidigare ägare haft får och lånat ut marken till hästfolk. Är du igenvuxet och mer än jag hann röjja på en eftermiddag.
Snyggt jobbat!
Aggregatet är ett sånt som visar hur många kilovolt (kV) du har ut på trådarna, minst 5 är att föredra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Snyggt jobbat!
Aggregatet är ett sånt som visar hur många kilovolt (kV) du har ut på trådarna, minst 5 är att föredra.
6.8kV är det jag har köpt vid 500Ohm , står 10kV max, så utgår väl från att det är runt 6.8kV som gäller.
 
500 Ohm är ett rejält motstånd, så förhoppningsvis kan du få minst 5 000 V (5 kV) under normala driftförhållanden.
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Fyfan jävla elände. Ni skjuter inte av dem eller?
Bonden arrenderar marken och på sommarn går det får där och då kan man se grisarna längre ut.Men vi stänger ner under vintern och flyttar in till staden och det är då de är överallt.Och bonden har jakten på marken och någon gång har jag sett grabbar som suttit på pass men det finns nog inte så stort intresse där tror jag.Men sedan elen kom upp så har de inte varit inne.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.