34 046 läst · 86 svar
34k läst
86 svar
Hål i golvet bakom toalettstol
Tack för all feedback!
Idag var en annan kille från VVS här och han gjorde följande lösning: silikon, ner med en ny stos/excenter(?), silkonade där och sen plasthöljerunt allt och silikon där. Fast installation sa han och att man kan byta toa när man vill.
Han sa också att han kan skriva avvikelse så att de står för kostnaderna om något händer. Och att denna gäller även om vi skulle sälja. Kan någon bekräfta att det är så avvikelser fungerar?
Några tankar om lösningen? Ska vi fortfarande ta dit en inspektör om avvikelse skrivs? Känns som att de tycker de har en bra lösning om de erbjuder sig att göra det? Eller är det naivt att tro det?
Idag var en annan kille från VVS här och han gjorde följande lösning: silikon, ner med en ny stos/excenter(?), silkonade där och sen plasthöljerunt allt och silikon där. Fast installation sa han och att man kan byta toa när man vill.
Han sa också att han kan skriva avvikelse så att de står för kostnaderna om något händer. Och att denna gäller även om vi skulle sälja. Kan någon bekräfta att det är så avvikelser fungerar?
Några tankar om lösningen? Ska vi fortfarande ta dit en inspektör om avvikelse skrivs? Känns som att de tycker de har en bra lösning om de erbjuder sig att göra det? Eller är det naivt att tro det?
Avvikelse är tyvärr meningslös.
Tänk dig att du skall sälja huset/lägenheten om ett halvår.
Du får då 1 000000kr för det. Därefter kontaktar du hantverkaren och begär 9 000000, eftersom du anser att huset är värt 10 000000 och du fått 9 000000 mindre betalt pga detta. Enligt hantverkarens resonemang skall han då betala 9 000000. Tror du att han kommer att göra det?
Silikon är verkligen inget godkännt tätskikt.
Inspektör är det som gäller...
/ Fredrik
Tänk dig att du skall sälja huset/lägenheten om ett halvår.
Du får då 1 000000kr för det. Därefter kontaktar du hantverkaren och begär 9 000000, eftersom du anser att huset är värt 10 000000 och du fått 9 000000 mindre betalt pga detta. Enligt hantverkarens resonemang skall han då betala 9 000000. Tror du att han kommer att göra det?
Silikon är verkligen inget godkännt tätskikt.
Inspektör är det som gäller...
/ Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 52 982 inlägg
Det är absolut inte en bra lösning, den är inte godkänd.
OK, de kan skriva en avvikelse istället för att åtgärda skadan som de har ställt till med (att kapa röret på det där viset är närmast skadegörelse).
Deras ev. utfästelser är väldigt lite värda om de går i KK, och de lär de göra om de håller på så här på fler byggen. Och de täcker inte din förlust vid en försäljning, när bes. mannen anmärker på icke fackmannamässigt tätskikt.
OK, de kan skriva en avvikelse istället för att åtgärda skadan som de har ställt till med (att kapa röret på det där viset är närmast skadegörelse).
Deras ev. utfästelser är väldigt lite värda om de går i KK, och de lär de göra om de håller på så här på fler byggen. Och de täcker inte din förlust vid en försäljning, när bes. mannen anmärker på icke fackmannamässigt tätskikt.
Fattar inte hur det kan vara möjligt att det finns så många oseriösa VVS firmor... skrämmande. Hur kan sådana rörelser gå runt egentligen? Är folk verkligen nöjda med insatsen de utför?
Det är väl kristallklart att dessa s.k. "yrkesmän" inte vet vad de håller på med. En vanlig hempulare kan ju göra ett bättre jobb bara den följer GVKs ”Säkra våtrum” eller ”Byggkeramikrådets branschregler för våtrum" BBV.
Skall man få något riktigt gjort, skall man göra det själv!
Det är väl kristallklart att dessa s.k. "yrkesmän" inte vet vad de håller på med. En vanlig hempulare kan ju göra ett bättre jobb bara den följer GVKs ”Säkra våtrum” eller ”Byggkeramikrådets branschregler för våtrum" BBV.
Skall man få något riktigt gjort, skall man göra det själv!
Redigerat:
Amie77, är firman du anlitade någon av firmorna i Byggfuskarna tro? ...skulle inte förvåna mig.
Skriv för tusan inte på något. Anlita besiktningsman/inspektör är mitt råd. Skickar VVS firman faktura, så bestrid den och skicka som rekommenderat brev.
Jag är inte 100% på att bestrida en faktura är rätt väg att gå i detta fall (i det fall företaget envisas med att fakturera), just av den anledningen att fakturan i sig säkert är riktigt, men det är arbetet som är felaktigt utfört. Kanske någon mer insatt kan råda vad man skall göra i ett sådant här fall?
Bestrida fakturan skall man för övrigt göra för att inte riskera betalningsanmärkningar.
Skriv för tusan inte på något. Anlita besiktningsman/inspektör är mitt råd. Skickar VVS firman faktura, så bestrid den och skicka som rekommenderat brev.
Jag är inte 100% på att bestrida en faktura är rätt väg att gå i detta fall (i det fall företaget envisas med att fakturera), just av den anledningen att fakturan i sig säkert är riktigt, men det är arbetet som är felaktigt utfört. Kanske någon mer insatt kan råda vad man skall göra i ett sådant här fall?
Bestrida fakturan skall man för övrigt göra för att inte riskera betalningsanmärkningar.
Hej,vad blev det till sist, vi har precis renoverat vårt badrum av en firma och det blev exakt så här fast vi har klinker. Det här känns inte alls rätt för mig...A Amie77 skrev:[bild]
Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är ens detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...
Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?
Alla som gjort inlägg i denna tråd har missuppfattat detta verkar det som.A Amie77 skrev:Tack för all feedback!
Antar att detta inte gäller en nyproduktion för då gäller andra regler.
En avvikelserapport skrivs när man som vvs montör inte har möjlighet att följa gällande normer för säker vatten installation.
Vi säger att han nu hittat ett befintligt hål i mattan hos dig och han har informerat dig om detta så ligger ansvaret hos dig som husägare att fixa detta inte vvs montören. Han skriver en avvikelserapport eftersom han uppmärksammat problemet och informerat husägaren så du inte kan komma senare och hävda att det är vvsmontören som orsakat skadan.
Alternativet är att han avbryter jobbet tills du som husägare fixat felet på fackmannamässigt sätt vilket i slutändan kan innebära att du får bila upp avloppet och byta matta vilket inte är ekonomiskt försvarbart i detta läge kan man ju anta.
Därför skrivs en avvikelse som bevisar i en tvist att du är informerad om problemet.
Satan vad det gissas hit och dit på detta forum. Blir ärligt lite less på att alla hantverkare sägs vara klåpare utan att veta något.
För mer info läs på säkervatten.se för de som vill sluta gissa.
Liknande trådar
-
Hur lagar jag hål i golvet i källaren
Grund & Markarbeten -
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp -
Vilken avloppsanslutning till handfatet, hål i golvet.
Badrum -
Hur åtgärdar jag halvt lösa kakelplattor på golvet i ett badrum
Badrum -
Klinker i hallen - grus i golvet
Golv