M Mahnils skrev:
Ja men han skrev 125mm till centrum. Avloppsrör=110-130mm. Alltså, 60mm+65mm=125mm !
Jo jag ser det också. Därför frågar jag vem som säger detta?
Har inte hittat detta mått någon stans?

Jag får det till 55+60=115 mm

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
S sune73 skrev:
Jo jag ser det också. Därför frågar jag vem som säger detta?
Har inte hittat detta mått någon stans?
Men det är ju säkervatten som säger det "indirekt". Anledningen är för när man pratar med entreprenörer så används alltid c/c mått. Antagligen därför det uppkommit. Alternativt att det var måttet som stod i tidigare upplagor av säkervatten.

K karlmb skrev:
Jag får det till 55+60=115 mm
Yes, det stämmer. Nuförtiden är nog ytterdiametern 110 om jag inte missminner mig. Alternativt innerdiametern. Utifrån egen erfarenhet borrade vi alltid med 125mm dosfräs åt rörläggaren för avloppsgenomföringsar med cc 125 från färdig vägg.

T
WC anslutningen skulle ju ha monterats innan mattan. Tanken är att flänsen mot golvet ska va en extra tätning när mattan eller manchetten dras över WC-anslutningen.
Diagram visar installation av WC-anslutning för klinkergolv och plastmatta med komponentdetaljer och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mahnils skrev:
Men det är ju säkervatten som säger det "indirekt". Anledningen är för när man pratar med entreprenörer så används alltid c/c mått. Antagligen därför det uppkommit. Alternativt att det var måttet som stod i tidigare upplagor av säkervatten.

Yes, det stämmer. Nuförtiden är nog ytterdiametern 110 om jag inte missminner mig. Alternativt innerdiametern. Utifrån egen erfarenhet borrade vi alltid med 125mm dosfräs åt rörläggaren för avloppsgenomföringsar med cc 125 från färdig vägg.
Får nog dementera mitt tidigare svar. Det vart inte 125mm från färdig vägg, utan från plyfa. Gips på 12mm tillkommer då. Vilket gör att du hamnar på ca 115 från färdig vägg när du monterar matta. Vid kakel får man räkna med den påbyggnaden också.

Ser ut exakt lika dant hemma hos mig men jag har klinker vvs såga av jäms med golvet efter det va färdig klinkat och fogat.jag fråga rörmokaren han sa de va godkänt och att där va någon gummi grej i röret allt på toa stolen.. Jag har litat på de och haft de så i snart två år. Godkänt eller ej. Följer detta

A Amie77 skrev:
[bild]

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är ens detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?

Kolla me rörmokaren på job precis den svarta gummi tvättningen uppe på tätar hållet mot golvet är enbart estetiskt fel inget som levererar sämre resultat men självklart skulle luckan bak täckt hela där röret är så de inte hade synt. Men funktions mässigt kan både du och jag simma lugnt

A Amie77 skrev:
Så här ser det ut då man tar av luckan cirka en centimeter ner kommer det nåt slags gummilager, är det som en golvbrunn? Men hur är tätningen mot våtrumsmattan då? Fattar ingenting.

[bild]

S santa_cruze skrev:
Ser ut exakt lika dant hemma hos mig men jag har klinker vvs såga av jäms med golvet efter det va färdig klinkat och fogat.jag fråga rörmokaren han sa de va godkänt och att där va någon gummi grej i röret allt på toa stolen.. Jag har litat på de och haft de så i snart två år. Godkänt eller ej. Följer detta
När du har klinkers så har du ett tätskikt under klinkersen. När man har matta så är mattan normalt tätskiktet, det blir helt annorlunda.

Man kan inte räkna med att kunna svetsa i då det likt tapet är batch på plastmattor
Sen börja riva loss överlappningen och skära golvmattan mot utspacklingen. Sen Limma tillbaka allt å få det snyggt är inte jättekul

S santa_cruze skrev:
Kolla me rörmokaren på job precis den svarta gummi tvättningen uppe på tätar hållet mot golvet är enbart estetiskt fel inget som levererar sämre resultat men självklart skulle luckan bak täckt hela där röret är så de inte hade synt. Men funktions mässigt kan både du och jag simma lugnt
Nej, inte alls, eftersom plastmattan ÄR tätskiktet. Den svarta gummiringen tätar invändigt mot toalettavloppet, men vad händer om det blir lite stopp i duschavloppet och det rinner ut vatten över golvet? Jo, eftersom det är avskuret och öppet mot underlaget så kommer vattnet in under mattan där.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
S
Som sagt det där ÄR fel. Tätskiktet (plastmattan) är INTE tät där. Är ju lika fel som att skära en 130mm cirkel i mattan mitt på golvet och plocka bort...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lars-olov Jonsson skrev:
tja, de e ju så där man brukar göra och godkänt e de ju med va jag förstår
Man kan nästan tro att du är hantverkare...

A Amie77 skrev:
[bild]

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är ens detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?
Golvet på en toalett ska vara lika tätt som i ett badrum enligt gällande regler :/

B b8q skrev:
Man kan nästan tro att du är hantverkare...
Menade hantverkaren , som i personen som utfört det?

Krilleman
Detta är ju helt fel. Tyvärr!

Det är, precis som många redan nämnt, inte korrekt att montera en WC-stos efter tätskiktet. Oavsett om man har plastmatta eller klinker! Den ska ALLTID monteras direkt innan tätskiktet!

Om man kikar på själva stossen så ser det ut som att det är en Jafo GAS WC 30 med RSK: 3106711

http://www.jafo.eu/produkter/index....c-stosar-excentriska/wc-stos-gas-110-130.html

Monteringsanvisningen har redan Thullen visat en bild på ovan i inlägg #64. Oerhört tydlig instruktion hur den ska monteras.

Reklamera detta jobbet till rörmokaren. Denne har ej följt monteringsanvisningen.

Det borde gå att svetsa om mattan så det bara syns synlig svets bakom toan. Resterande svets ska nog kunna gömmas under foten på porslinet, men det är en gissning då jag ej är mattläggare!

Rörkrökaren ska självklart stå för denna merkostnad.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.