Hej

Att avståndet mellan vägg och uppstickande rör skall vara minst 40mm men jag ser nu att jag har fel, det skall vara 60mm!

Tack!

Men som sagt detta med att svets måste gå 300 mm från vägg omöjliggör väl en lappning och svetsning?

Min samlade bedömning efter att ha läst(noggrant denna gång) är att avståndet skall vara 60mm från vägg till rör med ett uppvik av plastmattan på 15mm. Om stolen sedan inte passar pg rören så används en excentrisk muff så som på bilden.

Tyvärr måste jag nog rekommendera att jobbet reklameras. helt eller delvis.
Kan man tex byta den rördel som först stack upp och sedermera kapades och helt enkelt lägger en ny matta ovanpå den befintliga för att på så sätt får ett godkänna tätskikt?

K

A Amie77 skrev:
[bild]

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är ens detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?
Troligen har rörmockaren kapat av en böj i golvnivå! Inte direkt snyggt men förmodligen ligger wc avloppet väldigt grunt så böjen nästa är i nivå med golvet. Wc borde täcka avloppsröret ja, kan dock inte tro det är någon större fara med tätskickt. Luktar det avlopp?

Klart tätskiktet är i fara, det är ju hål mellan rör och matta enligt bilden. DVS inte tätt om det kommer mycket vatten på golvet.

• Gilla
jugge37
  • Laddar…
Såg inte att det var våtrumsmatta, du bör ta dit en besiktningsman som avgör och kommer med lämpliga lösningar. Ingen idé att försöka komma överens själv som lekman med klåpare som gör så här.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
Klart tätskiktet är i fara, det är ju hål mellan rör och matta enligt bilden. DVS inte tätt om det kommer mycket vatten på golvet.
Såg inte att det var våtrumsmatta!
Rättar in mig i ledet!

tja, de e ju så där man brukar göra och godkänt e de ju med va jag förstår

A Amie77 skrev:
[bild]

Jag tror att mattläggaren gjort ett bra jobb. Det såg ut så här innan VVS satte toaletten. Svårt att se då jag tog fotot bara på kul för att följa processen. (Till höger i bild.)

Ska ta foto på golvbrunn också!
Golvbrunnen har mattläggaren gjort anslutning till så det behöver inte vara fel!

A Amie77 skrev:
Har pratat med golvläggarna nu som är de som hållit i projektet. De har pratat med VVS som säger att lösningen fungerar. ??

De menar dock att man kan sätta dit ett rör och klä upp golvmatta på det och köra svetsfog som det är i vägghörnen... Är det godkänt enligt gvk att göra så? Förstår att svetsfog väl ska vara helt tät annars kan man ju inte ha det i duschen så det kanske funkar?
Skicka bild på jobbet efteråt!

Vi testar att ringa vårt försäkringsbolag nu. Det får bli steg 1. De kanske vill att vi använder nån särskild besiktningsman. Att inte golvfirman som är gvk-registrerade sa nåt om avloppet. Så mycket som börjar kännas konstigt med detta.

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
S
Vad jag kan se var det korrekt uppvikt mot röret när mattläggaren va klar. Sen har vvs kapat röret och matta snett ner i röret och förstört uppviket för att få dit excenter stos. Tätskiktet är ju förstört och knappast fackmässigt. Korrekt hade varit att montera stosen och dra tätskikt (matta) 15mm upp på stosen.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
Kan man tex byta den rördel som först stack upp och sedermera kapades och helt enkelt lägger en ny matta ovanpå den befintliga för att på så sätt får ett godkänna tätskikt?

K
Lägger man ny matta ovanpå så måste man därefter sätta nytt ytskikt på väggarna dom dom måste överlappa mattan nedtill, annars kan det krypa in vatten i mattkanten.

D docboy skrev:
Nej det gör det inte. Avloppet till wc ska sitta 125mm centrum rör från färdig vägg.
Vem säger detta? - Branschreglerna SÄKERVATTEN är tydliga

Illustration av våtrums zonindelning enligt Branschregler Säker Vatteninstallation med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
S sune73 skrev:
Vem säger detta? - Branschreglerna SÄKERVATTEN är tydliga

[bild]
Ja men han skrev 125mm till centrum. Avloppsrör=110-130mm. Alltså, 60mm+65mm=125mm !

• Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.