Närbild av en golvbrunn med betonggolv och synlig vattenförsegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbrunn och öppen avloppsrör-stump på ett grått betonggolv med synliga vattendroppar.
Skapa konto
Golvbrunn i samma rum.

Den stora frågan är ju varför de valt att sätta den så långt ut? En excenterstos använder man väl inte om man inte måste? Eller finns det regler som säger att en toa ska sitta ditten och datten från väggen? Antar att det suttit en gammal stol där med s-krök förut.

A Amie77 skrev:
[bild]

Jag tror att mattläggaren gjort ett bra jobb. Det såg ut så här innan VVS satte toaletten. Svårt att se då jag tog fotot bara på kul för att följa processen. (Till höger i bild.)

Ska ta foto på golvbrunn också!
Ser ju ut som röret stack upp, innan toastolen monterades. Och tittar man sedan nära på den första bilden, så ser det ut som mattan kan ha skurits bort.

Verkar med andra ord som att rörisen som montyerade stolen har kapat bort röret, monterat en excenter, och stolen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på för det är om stolen kommit för nära väggen så att dess rör inte kom ned i avloppet. Men på bilderna ser det ut att vara skapligt med plats bakom stolen. Svårbegripligt. Sitter det möjligen rör på tvären bakom stolen som inte syns på bilden? Så att stolen inte kan stå närmare väggen?

Så vitt jag kan se så är det rätt i brunnen (jag är inte fackman).

Denna bild berättar hur avloppet till toaletten skall vara eller inte vara

Illustration av korrekt och felaktigt avloppsrör för toalett med måttangivelser.
Skapa konto

H hempularen skrev:
Ser ju ut som röret stack upp, innan toastolen monterades. Och tittar man sedan nära på den första bilden, så ser det ut som mattan kan ha skurits bort.

Verkar med andra ord som att rörisen som montyerade stolen har kapat bort röret, monterat en excenter, och stolen.

Den enda rimliga förklaringen jag kan komma på för det är om stolen kommit för nära väggen så att dess rör inte kom ned i avloppet. Men på bilderna ser det ut att vara skapligt med plats bakom stolen. Svårbegripligt. Sitter det möjligen rör på tvären bakom stolen som inte syns på bilden? Så att stolen inte kan stå närmare väggen?

Så vitt jag kan se så är det rätt i brunnen (jag är inte fackman).

Det är bara de rör som syns på bilden som är där. Känns som en så konstig lösning detta

Jag tittade på bilden i inlägg #8, ser nu att på första bilden finns det ju ett rör bakom toan. Det är säkert det som strulat till det för rörmockaren. Toan tog troligen i det röret när de sätter den på plats. Och så har de skurit bor mattan och det uppsickande röret, för att få din en excenterkoppling.

Inte speciellt fackmannamässigt, men i så fall är det ju bara rörmockaren som har fel jobb.

H hempularen skrev:
Jag tittade på bilden i inlägg #8, ser nu att på första bilden finns det ju ett rör bakom toan. Det är säkert det som strulat till det för rörmockaren. Toan tog troligen i det röret när de sätter den på plats. Och så har de skurit bor mattan och det uppsickande röret, för att få din en excenterkoppling.

Inte speciellt fackmannamässigt, men i så fall är det ju bara rörmockaren som har fel jobb.
Ja, så kan det vara men det känns ju som att de måste ha en lösning som är fackmannamässig. Man vill ju att försäkringen gäller. De rören gick även bakom förra toan så de hade ju kunnat flytta avloppsröret då de ändå bytte golvbrunn i samma badrum. Så tänker jag iaf men kan ju ingenting om detta tyvärr.

Vi kommer att ta dit en besiktningsman då de ändrat det som ska ändras. Sätta dit rör och dra upp en matta över det tycks vara lösningen. Så länge vi får en godkänd lösning där försäkringar gäller så är jag okej med det.

Det är nog bara en stor kommunikationsmiss alltihop. Kunden kanske väljer en toa som ser snygg ut, snickaren gör sitt, mattläggaren gör sitt och till sist vvs som kanske tyst för sig själv konstaterade att röret är för nära väggen och då istället för att kommunicera med kunden valde detta märkliga förfarande.
Byter man toa från en gammal med s-krök till dolt så tycker jag det verkar som att det blir så här många ggr. Det blir för tajt helt enkelt. Sen att de valde att karva sönder matta och rör är ju nåt helt annat.

OM vi antar att det är röret på tvären i kombination med att avloppet kommer upp för nära väggen, så är det ju rörmockaren som monterat röret på väggen, han borde reagerat redan då. Nu vet vi inte om avloppsröret är nybytt, eller om man har behållit avloppet, men det kan ju vara samma stjärna som monterat även avloppet.

Ja allt beror ju på vad det är för slags renovering? Är det bara ytskikt och ev en utbytt golvbrunn (för den ska man ju byta) så har väl ingen tänkt på toa anslutningen kanske. Särskilt inte beställaren om det är den som köpt toaletten.
Det är ju ingalunda nåt ovanligt att ingen kommunicerar med den andre i kedjan av hantverkare.

Ja, en kommunikationsmiss tror jag som beställare också. Vi hade ju mkt hellre haft vilken toastol som helst än denna lösning. Vi är ju totala amatörer så att det kunde vara för nära väggen fanns inte ens i tanken för oss. De hade dock dubbelkollat mkt annat med oss - mindre saker - så att de inte gjorde det med detta känns oväntat då det är en så pass stor grej.

Är det nån som kan bekräfta att svetsa dit ny matta är en okej lösning? ANtar att de skär ut en bit o lägger i ny och svetsar fogarna?

Ja, vi som beställare köpte toaletten. Plus ytskikt o golvbrunn.

Följande gäller för svetsade skarvar i våtrum enligt GVK:

"Skarv på golvmatta placeras minst 500 mm från golvbrunn. Skarv, parallell med vägg, placeras minst 300 mm från väggen."

Lösningen faller ju då på att den parallella svetsen ligger närmare väggen än 300 mm. Men personligen skulle jag inte vara så orolig. Det kommer ju aldrig stå vatten under toalettstolen.

På bilden du lade in sedan, när mattläggaren var klar men toan inte monterad, så ser det rätt ut, men det ÄR tight mellan rör och vägg. Frågan är ju den som monterade toan kunde vara så dum att hen sågade av det istället för att påpeka att det inte funkar.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
På bilden du lade in sedan, när mattläggaren var klar men toan inte monterad, så ser det rätt ut, men det ÄR tight mellan rör och vägg. Frågan är ju den som monterade toan kunde vara så dum att hen sågade av det istället för att påpeka att det inte funkar.
Det är ju den enda rimliga förklaringen, att VVS montören sågat av röret.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.