Redaktionen Redaktionen skrev:
Var en medveten konsument. I lågkonjunktur är det inte läge att betala ockerpriser för veden. Vi har jämfört vad torr björkved och blandved kostar hos olika återförsäljare och ser ett tydligt mönster – vilka ställen du ska undvika och var du hittar den billigaste veden.

Du kan läsa artikeln här: Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse 2024
Jag undrar lite hur ni räknar. Finns det kanske något fel i formeln vid omräkningen? Tex privatsäljare Tingsryd och Boden har både annonserad 800 per m3 för 30cm stjälpt björkved. Ni kommer sedan fram att den ena tar 1328 och den andra 2000 per m3. Var ligger denna skillnaden?
 
R
T TH885 skrev:
Finns väl ingen som köper ved på macken eller byggvaruhus?
Och definitivt ingen som betalar mer än 1000kr för 1m3 björk ved.

Jag betalade 900 kr för björk vilket är dyrt.
Men då får jag det lastat i säck och det är perfekt ved, torr och bra längd.
Ok ingen köper ved på macken och byggvaruhus🤔
Dessa säljorganisationer måste ju vara helt efterblivna som upptar både tid o plats i sina butiker med ved som ingen köper!
 
Cheesen
P Pligg85 skrev:
Har sagt det förr och säger det igen.

Som skogsägare och gratis ved så har jag inte råd att elda själv.
Det är bara pensionärer som kan resonera så... Det finns ingen gratis ved. Om man ska ta ledigt från arbete eller sin övriga fritid så blir veden oerhört dyr.
Vilken timpenning har du när du arbetar? Om du istället för att använda en helg till att; avverka och köra fram den samt klyva och trava ved; skulle arbeta övertid... Vad hade du haft för inkomst då? Är din ved fortfarande billig? Den är då defenitivt inte gratis.
Vad har du betalat för såg, vedprocessor, bensin, maskin för skotning? Det måste du också räkna in i din ved.

Men om nu din ved fortfarande är gratis så vill jag köpa 6 kubik. Jag hämtar själv.
 
R Rejäl skrev:
Ok ingen köper ved på macken och byggvaruhus🤔
Dessa säljorganisationer måste ju vara helt efterblivna som upptar både tid o plats i sina butiker med ved som ingen köper!
Platsen är vettigt använd om vi jämför mot hela ställage med limträ i alla dimensioner och ändå inte är rätt för kunden som räknat på hemmagjorda mått och är chockad över att 111x302 inte finns på hyllan.
 
E Emanuel01 skrev:
Otroligt drygt skriver måste jag säga! Men vissa är ju inte så begåvade!
Jag kan inte bedömma hur begåvad du är, men det verkar iallafall inte som du vet skilnaden på m2 och m3 (och heller inte kan räkna ut volymen på ett gallersläp)
E Emanuel01 skrev:
Då är jag bortskäm! fick köpa ca 2m2 kluven björk för 700kr av chefen.
 
J J Vos skrev:
Maskinen som länkas till ser inte ens ut att ha någonting att lägga stocken på och personen som gjorde kalkylen påstod att en gubbe med denna billigare maskinen kan göra 8,25 m3 per timme 😀
Håller helt med dig, den maskinen har inte den kapaciteten, möjligen om man är tre personer som hjälps åt, har det optimala veden, hemlängtan medvind och solen i ryggen att man kan närma sig.....

Och pilkemastern:
Det går att byta kniv i dom till en 6 delars, kanske till och med att det finns en åttadelars, funkar bra, men om man har riktigt grov ved så får man klyva om ändå.
Jag brukar köra den grova veden för sig och klyva med fyrdelsyxan upp på en kärra, sen är det enkelt att ställa kärran nära maskinen och klyva om allt ner i säckar.

Vid optimal ved kör jag ganska så enkelt två 1,5 kubiksäckar på en timme. Men då har jag ju förberett så att långveden ligger framme.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är bara pensionärer som kan resonera så... Det finns ingen gratis ved. Om man ska ta ledigt från arbete eller sin övriga fritid så blir veden oerhört dyr.
Nja, det kan ju vara en fritidssysselsättning likväl som andra fritidsaktiviteter. Inte räknar du på att alla fritidssysslor ska var lönsamma och istället så arbetar du övertid, andra fritidsaktiviteter kan ju dessutom kosta en hel del för att utföra.
Så det är en individuell bedömning hur du vill använda din tid och räknar kostnader. För eget bruk och ved jag tar ur skogen räknar jag tiden i noll kronor, däremot skulle jag sälja den vill jag ha betalt för tiden.
Svaret blir nog "det beror på" hur man värderar sin tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.