F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen komplicerar ju värmepumpar kalkylen, de ger ju tillbaka mycket mer värme än elenergi du sätter in. Motsvarande möjligheter finns ju inte för ved.
Släng då in en FLVP i kalkylen för att återvinna vedvärmen till huset och vv.😁
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Släng då in en FLVP i kalkylen för att återvinna vedvärmen till huset och vv.😁
..och lägg till elkostnaden för FLVP:n 😮
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fideliox skrev:
Släng då in en FLVP i kalkylen för att återvinna vedvärmen till huset och vv.😁
Touché!
 
K koolla skrev:
Glöm inte överföringen av elen. Det blir ju runt 70-100 öre/kwh till. Annars blir det skev jämförelse
Jo, det är sant de avgifter jag har som följer förbrukningen är överföringsavgift 16,1öre och energiskatt 53,5öre + moms = 87öre/kwh. Men tänker att det jämnar ut sig om man jobbar en timme extra på jobbet/vecka istället för att trava ved/elda.

Sen kanske man har en luft/vatten-värmepump som ger tillbaka 4,5kwh i värme per insatt kwh, då får man ju även ta det i beaktning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lägg på 53,5 öre i energiskatt och överföring 20-30 öre så hamnar på över kronan / kWh

Idag i SE4 är dagspriset 50,74/kWh, men med Skeleftekrafts snittpåslag på 14% kostar det 57,85 öre/kWh + moms 72,3 öre/ kWh.

så 1 kWh via Eon nät kostar med energiskatt och överföring då ~156, 5öre /kWh
I morgon kostar elen 10 öre mer, 60,38 öre + moms..
Jo, det är sant de avgifter jag har som följer förbrukningen är överföringsavgift 16,1öre och energiskatt 53,5öre + moms = 87öre/kwh. Men tänker att det jämnar ut sig om man jobbar en timme extra på jobbet/vecka istället för att trava ved/elda.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tommy Gustafsson7 skrev:
Jo, det är sant de avgifter jag har som följer förbrukningen är överföringsavgift 16,1öre och energiskatt 53,5öre + moms = 87öre/kwh. Men tänker att det jämnar ut sig om man jobbar en timme extra på jobbet/vecka istället för att trava ved/elda.
Är överföringen verkligen 12.88 öre ex moms eller glömde du momsen?
 
Då är jag bortskäm! fick köpa ca 2m2 kluven björk för 700kr av chefen.
 
E Emanuel01 skrev:
Då är jag bortskäm! fick köpa ca 2m2 kluven björk för 700kr av chefen.
Skattepliktig förmån 😆
 
  • Haha
Emanuel01
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skattepliktig förmån 😆
Köpte av sonen rent tekniskt 😇😇
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Då är jag bortskäm! fick köpa ca 2m2 kluven björk för 700kr av chefen.
@Emanuel01 Hur mycket är 1m2 ved?

Svårigheten för köparen att veta hur mycket vad han köper är uppenbar, vissa vet inte hur många liter en kubikmeter är och heller inte hur mycket mindre plats en kubikmeter stjälpt ved tar när man sen travar in den i vedboden.
 
F fribygg skrev:
@Emanuel01 Hur mycket är 1m2 ved?

Svårigheten för köparen att veta hur mycket vad han köper är uppenbar, vissa vet inte hur många liter en kubikmeter är och heller inte hur mycket mindre plats en kubikmeter stjälpt ved tar när man sen travar in den i vedboden.
Var noga lite mer då grindkärran är 2,5 meter lång och var fylld ända upp. Så mer än 2m2 stjälpt mått.
 
E Emanuel01 skrev:
Var noga lite mer då grindkärran är 2,5 meter lång och var fylld ända upp. Så mer än 2m2 stjälpt mått.
Du vet kanske inte skilnaden på kvadrat och kubikmeter?
 
D Dilato skrev:
Är överföringen verkligen 12.88 öre ex moms eller glömde du momsen?
Nej den är på 16,1 som jag skrev och energiskatten på 53,5 det blir 69,6 öre plus moms = 87 öre
 
T Tommy Gustafsson7 skrev:
Nej den är på 16,1 som jag skrev
Inklusive moms?
Vilket nätbolag har du ( och vilken matarsäkring).?
 
T Tommy Gustafsson7 skrev:
Nej den är på 16,1 som jag skrev och energiskatten på 53,5 det blir 69,6 öre plus moms = 87 öre
Det är de avgifter som följer förbrukningen, för mig. Skiljer sig säkert mellan olika nätägare/leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.