11 212 läst · 111 svar
11k läst
111 svar
Här är veden billig och här har man ockerpriser – jämförelse 2024
Elskatten 53,5 är inkl moms, 43,8 exkl momsT Tommy Gustafsson7 skrev:
43,8 ex moms +16,1 ex moms =59.9.
59,9 + 25% moms = 74,875.
(53,5 inkl moms) + (16,1 + moms =20,125) =73,625
Så hur räknar du när du får fram 87 öre?
Nja, jobbar jag en timme extra så får jag ju ta ut den när jag har möjlighet. Ger ju inte en spänn extra...T Tommy Gustafsson7 skrev:
Du har väl fått nytt abonnemang frånT Tommy Gustafsson7 skrev:
1: september med effektavgift.
13,2 öre plus 20 eller 40 kronor sommar/vinter, eller vad du valt?
https://www.tekniskaverken.se/kundservice/priser-avtal/priser-elnat-2024/
I te valt men är sommar, men den avgiften följer väl inte kWh utan är en sorts fast men på sätt och vis rörlig avgift för den effektimme man lastat nätet mest?D Dilato skrev:
Och om man inte jobbar och behöver värdera tiden stämmer inte den kalkylen.😉 Då får man kalkylera mot att "rulla tummarna".😇T Tommy Gustafsson7 skrev:
Jag säljer ved i 60-literssäckar. De kunder som vill köpa mycket ved erbjuder jag en 1000-literssäck. Men de flesta tycker att enkubiksvarianten blir för jobbig att hantera, så de betalar hellre några kronor extra och köper småsäckar.
Är nog fel på informationen på denna vedprocessor. Finns inte en chans att producera 5m3 per timme. Det bör vara 0,5 per timme och då endast om det finns flera som släpar fram stockarna.M Marcus_Carlsson skrev:Kul med en sådan detaljerad sammanfattning!
1 m3 stjälpt kostar alltså snitt ca 1600 kr hos privata säljare...
Jämförelsevis, en snabb googling och vedkombinmaskiner har en kapacitet ca 5 m3/h. ([länk])
Det ger --> 5 m3 x 1,66 (faktor för stjäpt mot staplad) x 1 600 kr = 13 280 kr /h.
Hyrsam tar 3 300 kr helghyra.
Du jobbar 8+8 h lördag och söndag --> 16 x 5m3 x 1,66 = 132 m3.
Totalt värde på marknaden 132 m3 x 1 600 kr = 211 200 kr (!!) WAAAT?
Vet att en större processor (pilkemaster evo 36) klarar 1 m3 per timme om man jobbar ordentligt.
Håller med, 5 kubik i timmen med den maskinen låter i överkant....J J Vos skrev:
Men med rätt ved och rätt förutsättningar så går det väl att komma upp i mer än 1 kubik i timmen med Pilkemastern.
Om jag hade haft en medhjälpare när jag kör här ( brukar låna just en pilkemaster 36) så skulle det i vissa fall vara fullt möjligt att komma upp i 3 kubik i timmen.... Stjälpt mått då.
Du måste säga var i landet. Det är olika priser beroende på var du är också.? Rkarlsson skrev:
Rätt förutsättningar och extra gubbe då lyckas du säkerligen.Zixten skrev:Håller med, 5 kubik i timmen med den maskinen låter i överkant....
Men med rätt ved och rätt förutsättningar så går det väl att komma upp i mer än 1 kubik i timmen med Pilkemastern.
Om jag hade haft en medhjälpare när jag kör här ( brukar låna just en pilkemaster 36) så skulle det i vissa fall vara fullt möjligt att komma upp i 3 kubik i timmen.... Stjälpt mått då.
Jag tänkte mest på jämförelsen med länkat vedprocessor. Den jag lånar har inte någon drivning på matarrullen och endast 4 skär, så det blir många omklyvningar.
Maskinen som länkas till ser inte ens ut att ha någonting att lägga stocken på och personen som gjorde kalkylen påstod att en gubbe med denna billigare maskinen kan göra 8,25 m3 per timme 😀. Det är omöjligt.
Och så missar hen att träden ska odlas upp, fällas, kvistas och fraktas. Sedan ska kundkontakt och frakt och administration skötas om också. Utöver det finns det moms, egenavgifter och skatt att ta hänsyn till.
Sammanfattningsvist tjänar man mer på att jobba på lågavlönad arbete än på att producera ved med denna maskin.
Hen skriver att hen skulle tjäna 13200,: / timmen 😀.
Min beräkning är att hen skulle tjäna 150,: per timme efter skatt om man tar överpris 1600,: per m3.
Redigerat: