6 999 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Här är Sveriges fulaste stad
I princip alla sådana renderade bilder från arkitektkontoren så är allt betydligt ljusare och luftigare än det sen blir i verkligheten.FG skrev:
Betongen är vit, fönster är ljusblå, nästan osynliga. Sen massor av folk som har "spontana möten", cyklar osv.
Medan i verkligheten blir det grå betong och fönster blir i de allra flesta ljusförhållanden till svarta hål. Torgen ("mötesplatser" är väl en populär term) är om de inte ligger väldigt centralt, oftast öde.
Om någon vill bygga eller vid arkitekttävlingar, borde man begära in råfilerna, sen ha en oberoende aktör som renderar bilder som bättre speglar slutresultatet, helst i i några olika årstider/väder.
tompaah7503: Det finns inte en enda kullersten i den videon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 750 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 750 inlägg
Kullersten är kullrig, med avrundade kanter, och är en form av gatsten men numera menar man ju nästan bara huggna stenar när man säger gatsten, så normalt två olika saker.E etompau skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kullersten
Han har faktiskt en riktigt skön röst i alla fall. Men vet inte låter lite gnälligt på något sätt (är något jag stör mig på videon vet inte vad riktigt).T tompaah7503 skrev:Kullersten är helvetet på jorden för alla med hjul.
Kolla gärna på denna film som en rullstolsbunden gjort. Man ser med all tydlighet att även gående undviker gatsten omedvetet och istället går på de få ytor som man har gjort plana med annan sorts stenläggning. Till de hjulburnas förtret, då cyklar skakar sönder och rullstolsbundna likaså.
[media]
Men bor inte heller i fjollträsk så har svårt att relatera till problmet, men han har helt rätt (brukar inte gå där det är för knöligt). Bor som tur är i mindre ort, där gatsten passeras till historien (Där den möjligen används för rama in träd eller buskar). Sen den speciella stenen för blinda då (men är ju 1 stenrad så lätt att undvika utan blir trångt på gatan).
Svinsnyggt!
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Man rev ju Norra stations expeditionsbyggnad (OK, kanske inte för just tornens skull), vilket enligt mångas åsikt var det finaste huset i området.T TowaTei skrev:
Apropå artikeln, vad tusan är Blekinge stad?
Ah, glömde AndersMalmgren, den som bestämmer vad alla andra ska tycka är fint eller inte. Ber om ursäkt, ska aldrig tycka att något är fint igen om du inte gett ditt medgivande!AndersMalmgren skrev:
Okej, nu trollade jag, jag skiter faktiskt i om du inte håller med mig, men gällande byggnaden på bilden så trollade jag absolut inte, är ett stort fan av funktionalism, men som med alla stilar så finns det såklart både bra och usla varianter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Jo, av någon märklig anledning gillar folk funkis i detta landet. Något med låg takhöjd som är mysigt kanske?C crappyusrname skrev:Ah, glömde AndersMalmgren, den som bestämmer vad alla andra ska tycka är fint eller inte. Ber om ursäkt, ska aldrig tycka att något är fint igen om du inte gett ditt medgivande!
Okej, nu trollade jag, jag skiter faktiskt i om du inte håller med mig, men gällande byggnaden på bilden så trollade jag absolut inte, är ett stort fan av funktionalism, men som med alla stilar så finns det såklart både bra och usla varianter.
edit: Sedan är det irrelevant om man tycker det är snyggt. Har inge att göra bland 1800-talskåkar
Visst finns det en mysighetsfaktor i låg takhöjd ibland, det har du helt rätt i!AndersMalmgren skrev:
Nej, du har gjort tydligt att du inte tycker det, jag håller inte med dig, vem har rätt och vem har fel? Finns det nån form av arkitektur som tilltalar alla människor, svårt att tro det?
Själv så tycker jag inte att fosildrivna fordon hör hemma bland 1800-talskåkar, förbjud bilismen bland dessa och ge tillstånd endast till fordon framförda medelst häst och vagn!
Om man inte gillar vad en stad är så bör man kanske flytta ut till en kåk i skogen utan grannar, då kan man ha det exakt som man vill och ingen jävel kommer att ändra något som stör en.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Håller med jag tycker inte fossilbilar hör hemma på vägarna. Borde förbjudas iaf innanför tullarna.C crappyusrname skrev:Visst finns det en mysighetsfaktor i låg takhöjd ibland, det har du helt rätt i!
Nej, du har gjort tydligt att du inte tycker det, jag håller inte med dig, vem har rätt och vem har fel? Finns det nån form av arkitektur som tilltalar alla människor, svårt att tro det?
Själv så tycker jag inte att fosildrivna fordon hör hemma bland 1800-talskåkar, förbjud bilismen bland dessa och ge tillstånd endast till fordon framförda medelst häst och vagn!
Om man inte gillar vad en stad är så bör man kanske flytta ut till en kåk i skogen utan grannar, då kan man ha det exakt som man vill och ingen jävel kommer att ändra något som stör en.
Men det är väl precis en organisk tillväxt av staden, det där huset du stör dig på.AndersMalmgren skrev:
Det hus du själv bor i är väl bara toppen av många kulturlager, det stod säkert ett långhus där med stockar direkt på marken och jordgolv inne under vikingatiden. Det var väl förskräckligt att det revd och ersattes med något fult modernt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Inte konstigt tex gamla klara revs när tom medborgarna försvarar detMikael_L skrev:Men det är väl precis en organisk tillväxt av staden, det där huset du stör dig på.
Det hus du själv bor i är väl bara toppen av många kulturlager, det stod säkert ett långhus där med stockar direkt på marken och jordgolv inne under vikingatiden. Det var väl förskräckligt att det revd och ersattes med något fult modernt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Historielösa barbarer