6 999 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Här är Sveriges fulaste stad
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 607 inlägg
Saker kan väl vara fula trots att de behövs?
Fast nu tänkte jag mer på de betongklossar man byggt mer centralt, ofta fönsterlösa shoppingcenter och parkeringshus.
Fast nu tänkte jag mer på de betongklossar man byggt mer centralt, ofta fönsterlösa shoppingcenter och parkeringshus.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Idag får man inte mycket för miljonerna man lagt på utsikten högst där uppe i Stockholms fulaste byggnad
Destå bättre I söndags när man ändå var hemma. Nu börjar man dessutom med torn nr 2AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
:/ Sockholm förstörs
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 023 inlägg
Äh det är ju asballt hus #bakåtsträvare
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Själv tycker jag att Stockholm förstördes när det byggdes utanför gamla stan.
Vänligen Gustav Vasa.
Vänligen Gustav Vasa.
Jag tycker att det är ett kul hus! Däremot gillar jag inte själva lägenheterna och skulle förmodligen trivas bättre i de äldre husen i närheten.
Förstår inte riktigt resonemanget kring att det totalförstör gamla fina delar – menas det att inga nya hus får synas från områden med äldre hus?
Det ligger i ett modernt område. Däremot är det synligt från mindre moderna områden, men någonstans måste vi väl dra gränsen - ska vi leva i ett museum eller en levande stad som utvecklas?
Förstår inte riktigt resonemanget kring att det totalförstör gamla fina delar – menas det att inga nya hus får synas från områden med äldre hus?
Det ligger i ett modernt område. Däremot är det synligt från mindre moderna områden, men någonstans måste vi väl dra gränsen - ska vi leva i ett museum eller en levande stad som utvecklas?
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Den är dock 5 ggr högre än alla andra fula hus i det området. Hade inte haft något problem om man byggt lika högt som alla andra fula hus där.T TowaTei skrev:Jag tycker att det är ett kul hus! Däremot gillar jag inte själva lägenheterna och skulle förmodligen trivas bättre i de äldre husen i närheten.
Man får gärna bygga men det sak se organiskt med stil. Inget som byggs idag har stil.
Nog för att Stockholm är en fullständigt vedervärdig stad på alla möjliga sätt, men ett enda nybygge kan väl knappast ensamt kvalificera in den till tråden om Sveriges fulaste stad?
Jaha, är det så? Vad är stil, förresten?AndersMalmgren skrev:
Sedan det här med att "totalförstöra gamla fina delar" genom att göra moderna inslag synliga, borde vi inte riva upp asfalten och förbjuda moderna fordon att trafikera gatorna där? Hur ska vi göra med fotgängarnas klädsel?
Med det sagt så är det väldigt många nyproduktioner som jag inte skulle vilja bo i, men det hamnar mest om att jag inte gillar dagens mega-öppna planlösningar (läs: där köket reducerats till att ligga längs en vägg i vardagsrummet) och att jag tycker att lägenheterna ofta är så billigt utförda – ta tex det här med alla gigantiska skarvar i innertaken! Men jag har absolut sett nybyggda hus vars exteriörer jag verkligen gillat, ja jag skulle nog rentav kunna säga att jag tyckte att de hade stil.
Vad gäller Hagastaden (där det höga huset ligger) så är jag inte heller någon fan av det, men för mig handlar det främst om att jag tycker att området är alldeles för tätbebyggt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
jag hade gärna sett en del mer kullersten kvar från förr. Sedan är väg infrastruktur och det är lite annorlunda än att bygga fula hus tycker jag. Här kommer lite mindre lycakde nya byggnader om du frågar mig.T TowaTei skrev:Jaha, är det så? Vad är stil, förresten?
Sedan det här med att "totalförstöra gamla fina delar" genom att göra moderna inslag synliga, borde vi inte riva upp asfalten och förbjuda moderna fordon att trafikera gatorna där? Hur ska vi göra med fotgängarnas klädsel?
Med det sagt så är det väldigt många nyproduktioner som jag inte skulle vilja bo i, men det hamnar mest om att jag inte gillar dagens mega-öppna planlösningar (läs: där köket reducerats till att ligga längs en vägg i vardagsrummet) och att jag tycker att lägenheterna ofta är så billigt utförda – ta tex det här med alla gigantiska skarvar i innertaken! Men jag har absolut sett nybyggda hus vars exteriörer jag verkligen gillat, ja jag skulle nog rentav kunna säga att jag tyckte att de hade stil.
Vad gäller Hagastaden (där det höga huset ligger) så är jag inte heller någon fan av det, men för mig handlar det främst om att jag tycker att området är alldeles för tätbebyggt.
Grev ture, ser ut som något från Soviet, nu är tyvärr denna del av grev ture sönderbyggd sedan gammalt, men försvarar inte att fortsätta förstörandet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitekturskolans skapelse på Östermalmsgatan
Logga in
Skapa konto
Utsikten där jag bodde på Östermalm
Logga in
Skapa konto
Själv bodde vi i ett hus från 1880 mitt emot
Logga in
Skapa konto
Finns såklart tusentals fler (tyvärr) men det var de jag kom på direkt
Kullersten är helvetet på jorden för alla med hjul.AndersMalmgren skrev:
Kolla gärna på denna film som en rullstolsbunden gjort. Man ser med all tydlighet att även gående undviker gatsten omedvetet och istället går på de få ytor som man har gjort plana med annan sorts stenläggning. Till de hjulburnas förtret, då cyklar skakar sönder och rullstolsbundna likaså.
Renoverare
· Stockholm
· 18 644 inlägg
Kullersten/gatsten är fint, farsan parkerar sina bilar på det varje dag utan problem. Men som sagt, vägar är infrastruktur och där måste en del annat tas med i beräkningen. Den ursäkten får man inte för fula byggnader
Logga in
Skapa konto
Redigerat: