36 792 läst · 632 svar
37k läst
632 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
En luft/luft-värmepump ger inte tillräcklig effekt när det är kallt ute. Då måste man stödelda för att hålla värmen inomhus.D djungelkatt skrev:
Det är inte alla som har råd att dra in ett vattenburet värmesystem och borra bergvärme.
Vi bor på olika ställen. I tätort är vedeldande knappast önskvärt.
I obyggden har jag dock inga problem med det.
Att elda "trädgårdsavfall" är i mina ögon någon pervers aktivitet oavsett plats.
Sånt gör man jordförbättring av.
Eller om man bara har 300m2 yta och inte khar plats så får man väl köra bort det, men så mycket kan det ju inte bli på 300m2..
När det kommer till CO2 så är det för mig ett ickeproblem. Björkarna jag eldar kommer från egen skog. Senaste årens ved kommer från vindfällen, de gånger jag tagit ner levande träd så är det knappast 30, 40 eller 50 år kvar på deras livslängd utan dom är på väg att förvandlas till jord och metan fast dom fortfarande står upp.
Gran tar jag bort för att det är ett ogräs och bör bli CO2 så fort som möjligt.
I obyggden har jag dock inga problem med det.
Att elda "trädgårdsavfall" är i mina ögon någon pervers aktivitet oavsett plats.
Sånt gör man jordförbättring av.
Eller om man bara har 300m2 yta och inte khar plats så får man väl köra bort det, men så mycket kan det ju inte bli på 300m2..
När det kommer till CO2 så är det för mig ett ickeproblem. Björkarna jag eldar kommer från egen skog. Senaste årens ved kommer från vindfällen, de gånger jag tagit ner levande träd så är det knappast 30, 40 eller 50 år kvar på deras livslängd utan dom är på väg att förvandlas till jord och metan fast dom fortfarande står upp.
Gran tar jag bort för att det är ett ogräs och bör bli CO2 så fort som möjligt.
Korrekt, hur menar du annars att underlaget ska se ut som regering, myndigheter och kommuner baserar sina lagar och regler på?mikethebik skrev:Att hänvisa till undersökningar som säger att si och så många dör pga vedeldning är ju bara ett sätt att räkna på eventuella sannolikheter, med förkortad genomsnittlig livslängd och sedan dra ut det till ett påhittat antal.
Finns ingen som kan bevisa att någon namngiven person dött pga just vedeldning förutom olyckor i samband med vedhantering.
Lika lite som att bevisa en namngiven person som dött pga dålig stadsmiljö med allt som rörs upp i den miljön.
Du har sannolikt redan baserat en stor del av ditt liv på just sannolikhet, kanske i många fall utan att tänka på det. Sådana här system finns för att fånga upp avvikelser och för att i kunna sätta in åtgärder innan det är för sent.
När det kommer till vedeldning är det ett mycket efterforskat område, inte bara i Sverige. Sök på nätet så kommer du att finna information.
Du får gärna dela med dig av underlag som stöder din övertygelse; annars blir det bara tomma påståenden.mikethebik skrev:
Ja, om vi pratar om helt nya rön så absolut, de får man ofta ta med en nypa salt. Men forskning kring hur eldning påverkar klimatet och hälsan är långt ifrån ny. Att ifrågasätta den idag är mer eller mindre som att frågasätta att jorden är rund.mikethebik skrev:
Där gör du en tankevurpa. Om alla eldade som man gör på landsbygden hade vi haft än större problem.mikethebik skrev:
Vi behöver inte blanda in känslor för att förstå att problemet med vedeldning är störst i tätbebyggda områden. Det handlar dock inte bara om hur tätt man bor, utan även om utsläppen som helhet.mikethebik skrev:Får en känsla av att de som så fanatiskt är emot vedeldning har någon sureldande granne som triggar frustrationen och gärna vill dra alla över en kam.
Mitt förslag är att prata med denne istället för att som ni gör i denna och andra trådar att propagera för ett förbud vilket kan läsas mellan raderna att det är önskemålet.
Har man en modern uppvärmningslösning behöver den inte vara dyrare än vedeldning per år. När vi bytte från pellets till luft/vattenvärmepump blev skillnaden försumbar, samtidigt som det blev betydligt enklare och dessutom bättre för både klimatet och hälsan. Givetvis har de som arbetar som skogsvårdare eller liknande en klar fördel med billig ved, men det utgör återigen en minoritet.mikethebik skrev:
För övrigt handlar detta inte om propaganda, utan om att finna så korrekt fakta som möjligt. I detta fall är det inte svårt med tanke på hur noggrant vedeldning har utvärderats världen över.
Det börjar dock bli mycket upprepningar i tråden nu, och det är tydligt att båda sidor står fast vid sina övertygelser. Den ena sidan bifogar länkar som stöder deras uttalanden, medan den andra sidan avfärdar all forskning och alla studier utan att kunna visa något underlag som styrker deras påståenden. Man kan misstänka att denna tråd kan fortsätta i all oändlighet.
Med tanke på att mycket av den fakta som presenteras här är baserad på information från statliga organ, får man i så fall anta att "fienden" redan är här.N najaden skrev:
Det finns inget som säger att du inte får elda eller använda dieselverket om kriget bryter ut. Det kallas en särskild händelse, och då prioriterar man inte klimat och hälsa på samma sätt.
Är det särskild händelse då strömmen gått och dom som kan brassar på för fullt?
Ja inte dom som blivit lurade att göra sig av med kaminer spisar för att det viss forskning säger att det är livsfarligt på vissa ställen men inte överallt.
Ja tråden kan nog leva för evigt.😁
Ja inte dom som blivit lurade att göra sig av med kaminer spisar för att det viss forskning säger att det är livsfarligt på vissa ställen men inte överallt.
Ja tråden kan nog leva för evigt.😁
Cykel eller spark är nog att föredra för den som inte får upp sin puls med vedhuggning..H Hybro skrev:
Här i Sverige är det kloka att elda med torr ved och luft överskott. Följ tillverkarens och myndigheternas rekommendationer om hur brasan ska tändas och hur man ska elda.I Ironside skrev:
Värm bostaden med biobränsle, gärna via kraftvärmeverk eller tex en modern effektiv vedpanna och acctank. Att småelda/trivselelda kan på många ställen vara reglerat inom detaljplanerat område men eldning för bostadsuppvärmning i lämplig eldstad är generellt tillåtet.
Globalt sitter jag inte på några patent lösningar, men att elda med förnybara bränslen i effektiva eldstäder är nog gångbart på många ställen både för uppvärmning och matlagning.
Ofta kan ju uppvärmning med värmepump vara billigare, dock är det ju dålig ekonomi att inte utnyttja tillväxten i produktions skogen och om man inte tar tillvara det som blåser ner släpper ju den förmultnade veden ut koldioxid till ingen nytta.I Ironside skrev:
Nja en urskog gör ju massa nytta både i biologisk mångfald och eftersom den binder mer CO2.F fribygg skrev:Cykel eller spark är nog att föredra för den som inte får upp sin puls med vedhuggning..
Här i Sverige är det kloka att elda med torr ved och luft överskott. Följ tillverkarens och myndigheternas rekommendationer om hur brasan ska tändas och hur man ska elda.
Värm bostaden med biobränsle, gärna via kraftvärmeverk eller tex en modern effektiv vedpanna och acctank. Att småelda/trivselelda kan på många ställen vara reglerat inom detaljplanerat område men eldning för bostadsuppvärmning i lämplig eldstad är generellt tillåtet.
Globalt sitter jag inte på några patent lösningar, men att elda med förnybara bränslen i effektiva eldstäder är nog gångbart på många ställen både för uppvärmning och matlagning.
Ofta kan ju uppvärmning med värmepump vara billigare, dock är det ju dålig ekonomi att inte utnyttja tillväxten i produktions skogen och om man inte tar tillvara det som blåser ner släpper ju den förmultnade veden ut koldioxid till ingen nytta.
En stor del av förmultnad biomassa blir till nytt liv istället för CO2 ut i atmosfären.
Vi har krig i Europa, jag tror att ditt engagemang skulle göra större nytta om du hjälpte till att svetsa kaminer att skicka till UkrainaD djungelkatt skrev:
Jag pratar om produktionsskog, tror inte någon här i landet önskar vedhuggning i urskog.D djungelkatt skrev:
Men principen är ju densamma. Skadar det att ha död björk liggandes i produktionsskog?F fribygg skrev:
Vi kanske ska starta en insamling av kaminer eller iaf ved? 😀
Vad jag vet så är det fortfarande tillåtet att grilla i trädgården. Så är man orolig att bli anmäld när man eldar rishögar så är det ju bara att ha en falukorvsbit och en grillpinne redo. Man måste ju få vänta på att glöden blir på rätt nivå för gourmetgrillningen. Kanske säkrast att fotodokumentera grillningen med så man kan bevisa syftet med eldningen,I Ironside skrev:
Vi kommer nog inte bli eniga i den här frågan, jag som "minoritet" genom min vedhantering och andra sidan som väl också är en "minoritet" av att enbart se hälsoproblem.
Övriga stora majoriten läser/skriver inte i tråden och fortsätter kanske att myselda ovetande om ev. hälsorisker. Tja, det vanliga med alla rapporter som produceras.
Övriga stora majoriten läser/skriver inte i tråden och fortsätter kanske att myselda ovetande om ev. hälsorisker. Tja, det vanliga med alla rapporter som produceras.