D djungelkatt skrev:
Tänk att få bo i ett område med frisk luft istället för att det ska lukta sunkig eldrök i tid och ototid.
Ett tips är att fokusera på problemet där du bor om det finns problem med eldning. Sverige är ett avlångt med olika förutsättningar så att generalisera blir inte bra. I kvarteret vid bostaden eldades för lite värme och trivsel, det enda man märket att det ibland finns en vit rök mot himmelen. Vid fritidshuset ser man inte när grannarna eldar.
Däremot kan det lukta gödsling från markerna runt omkring vissa tider.😁

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Vi kan ju börja med att alla trivseleldare avstår. Då har vi kommit en lång bit på vägen.
Sen är väl subventioner för att byta till andra moderna energiformer en möjlig lösning.
Då gäller det att subventionerna betalas ut åt efter år. Årtionde efter årtionde. Århundrade efter århundade. Utan att någon regering plötsligt får för sig att det räcker. Utan att utbetalningarna påverkas av finanskriser och energikriser. Eller höja löner och sociala förmåner rejält så alla har råd med köpisvärme.
Kan du garantera det?

Fast före du ger dig in på det måste du hänga Vladimir Putin och hans oligarkgäng och demokratisera Ryssland. Sedan gör du samma sak med Kina.
Så vi inte utsätts fört deras energikrigsföring en gång till.
Visst är det enkelt! Inga problem. Det här ordnar du på ett nattskifte!

Fortfarade skulle elnätet överbelastas och strömmen stängas av om vi inte skulle ha vedeldare som minskar behovet av elektricitet i Finland.
Olja och gas bör man undvika både av klimatskäl och för att inte stöda Putinregimen.
Kärnkraftverk är lättbombade mål med stor skadeverkan.

Då blir ved det minst onda alternativet.
Ifall du inte är så duktig på att ordna allt som du säger.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Är lite sugen på en sån här till trädgården.

J jonaserik skrev:
Nu får du nog hejda dig lite, att dra detta in absurdum är nog inget bra. Då ska du inte bara tänka dessa banor, utan ta till andra saker med, Som att cykla, kör bil, äta mat som är besprutade i andra länder etc. Listan kam göras hur lång som helst. Varför inte säga att kriget som pågår är en miljöbov i kolosalformat med allt som brinner med svart rök. Eller rikta in dig på Tyskland eller baltstaterna som eldar med kol för att värma eller få el. Varför inte Kina med.
Miljö i all ära, men miljöfolket tänker inte så långt, utan bara utanför husknuten.
Om din granne eldar påverkar din lokala luftkvalitet betydligt mer än alla utsläpp från Kina.

Ja att elda med kol är rätt skabbigt men faktum är att en modern vedkamin släpper ut ca 400 ggr mer hälsofarliga partiklar jämfört med motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk!

• Haha
Jo An1
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tänk detta stämmer inte.

De allra flesta gånger stiger röken rakt upp, bra högt, för att sedan vika av mot i huvudsak norr över skogen.
Inga barn inom 500 m.
Och det är inte så att röken är självsökande.

Och ja, jag njuter fullt upp.
Väl förberedd på mycket långvarig kris. Flera månader - inga problem.
Är Du?

.
Jag har vevradio och alternativa värmesystem. Men jag ligger inte i konstant krigsläge utan spar dessa till om de nu nånsin behövs.
Aldrig i hela mitt liv behövt varken elda eller veva hittills.

Och tycker att det därför borde vara rimligt att kunna njuta av frisk luft i min boendemiljö i fredstid.

FG FG skrev:
Är lite sugen på en sån här till trädgården.
Både hälsa och ekonomi mår nog bättre med en modern eldstad med >90% effektivitet, bättre att du hugger och torkar din ved i trädgården och eldar innomhus så det inte blir så mycket spillvärme.
D djungelkatt skrev:
Aldrig i hela mitt liv behövt varken elda eller veva hittills.
Hur värmer du din bostad @djungelkatt?

F fribygg skrev:
Både hälsa och ekonomi mår nog bättre med en modern eldstad med >90% effektivitet, bättre att du hugger och torkar din ved i trädgården och eldar innomhus så det inte blir så mycket spillvärme.

Hur värmer du din bostad @djungelkatt?
Värmepump som drar el för nån tusing i månaden om man slår ut det över tid.

I
F fribygg skrev:
Givetvis ska man elda på rätt sätt, med torr ved i en effektiv eldstad. Vedeldning är ju bra för miljön, klimatet och ekonomin.
Enligt Naturvårdsverket uppgick de totala utsläppen av PM2,5 i Sverige till cirka 14,3 tusen ton under 2023, varav hela 34 procent kom från småskalig vedeldning för uppvärmning av bostäder och lokaler. Det gör vedeldning till en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i landet.

När det gäller klimatet är vedeldning förvisso koldioxidneutral, men det gäller endast på mycket lång sikt. För att uppnå detta krävs att nya träd planteras och hinner växa upp för att ersätta de som avverkats. Dessutom kan sot, som är starkt klimatpåverkande, släppas ut vid ineffektiv förbränning. Och som vi alla vet är det långt ifrån alla som eldar på rätt sätt.

Ur ett ekonomiskt perspektiv kan vedeldning vara försvarbart när elpriserna är extremt höga. Men för hushåll med modern uppvärmning finns det sällan någon större mening att elda under normala förhållanden.

Ska man elda för uppvärmning så är troligen gemensam eldning i större verk en bättre lösning, det vill säga fjärrvärme. Där har man omfattande krav på utsläpp och avancerade filtreringssystem.

Om du har källor på dina påståenden så hade det varit mycket intressant att få se.

För övrigt, och kanske något orelaterat, snubblade jag över en trevlig förändring: Sedan 1 jan 2024 är det förbjudet att elda trädgårdsavfall. Det kan dock fortfarande finnas avvikelser på kommunnivå. Anledningen sägs vara miljöskydd, resurshantering, hälsoskydd och brandsäkerhet.

• Gilla
manner och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Värmepump som drar el för nån tusing i månaden om man slår ut det över tid.
Det verkar vettigt men hur värmer du dej vid strömavbrott?

I Ironside skrev:
Och som vi alla vet är det långt ifrån alla som eldar på rätt sätt.
Vet du varför?

D djungelkatt skrev:
Medan grannbarnen får astmaattack eller?
Du verkar verkligen njuta av din risiga ekonomi.
Det är ett jävla gnäll på dig, skärp dig.
Håller med om att det finns avarter som eldar allt, men ge faen i att dra oss eldare som kämpar vid rätt tidpunkt med fällningen, har maskiner för att underlätta och bra vedbodar där det ligger torrt och hinner torka till eldningssäsongen.
Du tillför inget konstruktivt, men jag öppnar upp för att du svarar på ett konstruktivt sätt och så lovar jag att också göra det istället för att gnälla på dig, fair?
/Workingclasshero

• Gilla
Tubes och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det verkar vettigt men hur värmer du dej vid strömavbrott?
Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om ett strömavbrott som varat så länge att värmen påverkats. Ska jag summera så kanske en timmes nertid per decennium hittills.?

Men skulle det hända en längre period så har jag gasolkamin och även möjlighet att elda med ved. Jag har även en varm sovsäck och vevradio men föredrar täcke och gillar inte att veva i onödan utan föredrar modernitet & bekvämlighet så länge det funkar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om ett strömavbrott som varat så länge att värmen påverkats. Ska jag summera så kanske en timmes nertid per decennium hittills.?
Jag hade nog en dryg veckas strömavbrott efter stormen Gudrun, då var det gott att ha en välfylld vedbod och bra lokaleldstäder i god ordning.

Attt frysa innomhus är inte hälsosamt och eldning med torrt bränsle i effektiva eldstäder är ett utmärkt sätt att stoppa kylan och minska elförbrukningen, det har vi alla nytta av då det behöver eldas mindre fossila bränslen i Europa om vi som kan värmer oss med förnybart biobränsle.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi ser i Ukraina att vid en eventuell konflikt kommer elsystemet och värmeverk att slås ut under perioder.

De så kallade moderna kaminerna saknar katalysator och partikelfilter som är väl etablerad teknik. Finns alltså mycket potential till förbättringar.

Partijelutsläpp är bara ett problem i tätort.

Vad gäller koldioxid neutralitet så växer den svenska skogen så det knakar och avverkade träd återplanteras så det är ett ickeargument.

När anfallet kommer så sitter Heimlaga och jag och myser framför kaminen medans katten fryser i minus 10 i sin utkylda lägenhet på Södermalm. Eventuellt är han privilegierad så han får övernatta i Miljöpartiets lokaler.

Kom ihåg att fjärrvärme verk är prioriterade mål för Putin. Han slår gärna mot civila.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
E
Ja så fort det började gå under nollan i förra veckan satte hobbyeldarna igång terrorn i vårt annars så trevliga och lugna villaområde. Jag kände den bekanta stanken av rökpartiklar direkt när jag lämnade hemmet för en promenad till busshållplatsen. Det var skönt att tillbringa dagen inne i stan. När jag kom hem på kvällen rök det ur varenda skorsten. Som tur var hade jag vädret på min sida och röken steg upp en bit innan den blåste iväg utan att hamna i mina lungor eller sugas in i mitt hus.

Fortsättning följer.....

• Gilla
djungelkatt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.