37 105 läst · 636 svar
37k läst
636 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Jo, jo.... Avstå.
Vem betalar den ekonomiska mellanskillnaden för att värma husetrd el som fattigpensionär?
Kanske du? Kan skicka Swich nr.
Då jag inte har vattenradiatorer så behövs sådana också till LVVP.
250 000 totalt kan vara en lämplig summa.
Tack på förhand.
😁
Vem betalar den ekonomiska mellanskillnaden för att värma husetrd el som fattigpensionär?
Kanske du? Kan skicka Swich nr.
Då jag inte har vattenradiatorer så behövs sådana också till LVVP.
250 000 totalt kan vara en lämplig summa.
Tack på förhand.
😁
Redigerat:
Vi kan ju börja med att alla trivseleldare avstår. Då har vi kommit en lång bit på vägen.H Hybro skrev:
Sen är väl subventioner för att byta till andra moderna energiformer en möjlig lösning.
Tänk detta stämmer inte.
De allra flesta gånger stiger röken rakt upp, bra högt, för att sedan vika av mot i huvudsak norr över skogen.
Inga barn inom 500 m.
Och det är inte så att röken är självsökande.
Och ja, jag njuter fullt upp.
Väl förberedd på mycket långvarig kris. Flera månader - inga problem.
Är Du?
.
De allra flesta gånger stiger röken rakt upp, bra högt, för att sedan vika av mot i huvudsak norr över skogen.
Inga barn inom 500 m.
Och det är inte så att röken är självsökande.
Och ja, jag njuter fullt upp.
Väl förberedd på mycket långvarig kris. Flera månader - inga problem.
Är Du?
.
Redigerat:
Nu får du nog hejda dig lite, att dra detta in absurdum är nog inget bra. Då ska du inte bara tänka dessa banor, utan ta till andra saker med, Som att cykla, kör bil, äta mat som är besprutade i andra länder etc. Listan kam göras hur lång som helst. Varför inte säga att kriget som pågår är en miljöbov i kolosalformat med allt som brinner med svart rök. Eller rikta in dig på Tyskland eller baltstaterna som eldar med kol för att värma eller få el. Varför inte Kina med.D djungelkatt skrev:
Miljö i all ära, men miljöfolket tänker inte så långt, utan bara utanför husknuten.
Givetvis ska man elda på rätt sätt, med torr ved i en effektiv eldstad. Vedeldning är ju bra för miljön, klimatet och ekonomin. Skogen ska brukas och det som inte duger till timmer tar man givetvis vara på till biobränsle så vi slipper importera olja för eldning i kraftvärmeverk eller oljepannor.D djungelkatt skrev:
Grannarna hugger i skogen, kapar och staplar ved, osäkert däremot om nån eldar just nu då vi har långt mellan husen och värmedallret från skorstenar inte syns om man inte kommer nära.
Undrar hur mycket dödligheten pga vedeldning minskat senaste året? Jag gissar att dödligheten såväl här i Sverige som nere på kontinenten pga fosilförbränning ökat då man bränner mer brunkol än när artikeln skrevs och mer koleldning lär det bli när Ukraina skruvar åt gaskranen på nyårsafton.Marlen Eskilsson skrev:
Hälsoeffekterna av vedhuggning och eldning är fortsatt goda i mitt fall, fysiskt utomhusarbete där jag får upp pulsen. Troligtvis är fysiskt arbete i den egna skogen bra för grannarna oxå då timmervältan deras ökar i storlek, när virket är utkört brukar de börja med veden..
Nu bör ju de flesta byggahusmerlemmar och även övriga svenska fastighetsägare vara fullt medvetna om att man ska elda torr ved och med dagens energi/vedpriser ligger det ju i den eldandes eget intresse att ha en effektiv eldstad, tillräcklig accvolym och torrt bränsle om man ska uppnå god ekonomi eldandet jämfört med andra uppvärmnings sätt.
Det blir kallt, betydligt fler människor lär dö pga kyla än pga vedeldning.D djungelkatt skrev:
Min far sa: Om du inte har råd med annat, så lägg ned eget arbete på ved för att ordna värme. F ö så började han i skogen som 12-åring, 1934.
Finns inte en enda dagens ungdom som skulle göra nåt liknande.
Med råd menade han att kunna lägga pengar på annat.
Och som vuxen har jag haft vedeldning i princip sedan 1985.
Kan inte påstå att jag behövt avstå något.
Dock var det extradyrt några år när vi köpte nuvarande hus 95 med direktel och tonåringar hemma.
Sedan 2003 skön billig vedeldning, med eget jobb. Inte köpt en enda vedsäck.
Finns inte en enda dagens ungdom som skulle göra nåt liknande.
Med råd menade han att kunna lägga pengar på annat.
Och som vuxen har jag haft vedeldning i princip sedan 1985.
Kan inte påstå att jag behövt avstå något.
Dock var det extradyrt några år när vi köpte nuvarande hus 95 med direktel och tonåringar hemma.
Sedan 2003 skön billig vedeldning, med eget jobb. Inte köpt en enda vedsäck.
Nu blir det ju inte så mycket eldat av för min del här i stan, för fri tillgång till torr ved har jag bara på landstället. Men nog önskar jag att jag hade mer ved för när det är -2 grader eller kallar märks det att LLVPn inte orkar med att värma nedervåningen och då är det nice att göra upp en brasa i kaminen. Tycker rykande skorstenar på vintern är bland det vackraste som finns i vinterlandskapet, luktar underbart gör det också. Men självfallet ska man inte elda i villaområdet om molnen och dimman ligger tät mellan husen. Men vid vackert väder stiger ju den lilla rök som blir rakt upp och stör ingen nämnvärt. Har en granne som eldar våta EU-pallar och det är väl lite saftigt även för min smak.
Fråga varför, torrt bränsle lär ju ge mer än dubbelt så mycket värme till bostaden. Torra lastpallar i rent vitt trä är inget dåligt bränsle om man har en eldstad som klarar att ta vara på energin.T TypRätt skrev: