37 990 läst · 654 svar
38k läst
654 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Jag försöker leva ett aktivt liv i närområdet. Jag cyklar, går och springer. Jag har ett utegym på tomten. Jag är ute på tomten. Leker med barnen etc.SågspånPappspikEternit skrev:
Eftersom mitt hus står i vedrök stora delar av dygnet så kommer röken in genom ventilationen. Ett hus behöver ventileras.
Luften byts långsamt vilket gör att man oftast inte känner röklukt inomhus. Det är så grannar i ett vedeldande område exponeras till störst del. De som eldar själva har nog dessutom en större del som går från eldkällan och direkt in i bostaden.
Jag vet inte, har någon skrivit om något sådant i den här tråden?I Ironside skrev:
Att vedeldning innebär viss fysisk rörelse med vedhämtning, uraskning tror jag de flesta vedeldare kan intyga, väljer man att själv kapa och klyva veden tillkommer mer fysiskt arbete och om man själv avverkar vad som behövs för att värma familjen vill jag påstå att man får upp pulsen ordentligt många ggr.
Vissa väljer att röra på kroppen på gym då de sannolikt inte får tillräcklig träning i vardagen, det är ingt fel med den typen av fysisk rörelse men själv föredrar jag att vårda min skog och hugga min egen ved. Jag upplever positiva hälsoeffekter av vedeldningen och arbetet med veden.
Jag har en huggkubbe, en sågbock och en vedbod, då jag upparbetar min ved får jag samtidigt fysisk aktivitet och producerar något användbart.D djungelkatt skrev:
Något utegym har jag inte, men med en varvvillig lätt svensktillverkad motorsåg får jag god träning i gallrings skogen och kan med mitt arbete styra tillväxten mot användbara värdefulla dimensioner.
Bor man mitt i ett villakvarter är det faktiskt förvånansvärt svårt att hitta exakt vilket hus som stinker.SågspånPappspikEternit skrev:Vad säger de sureldande grannarna när du har påpekat för dem att du störs av röken från deras eldning?
Och vad har du för hobby som gör att du befinner dig utomhus, ständigt befinner dig där du kan störas av röken från pyreldarna, och dessutom är utomhus tillräckligt lång tid för att bli orolig för att din hälsa ska påverkas negativt?
Även om man lyckas hitta huse(n/t) som stinker så kan det vara en social svårighet att framföra klagomål av en rad anledningar. Vissa hus gör man dessutom bäst i att lämna i fred oavsett vad de pysslar med. Då är det bättre att följa kommunens riktlinjer, störs man av eldningen så lämnar man in ett klagomål.
Idag har stanken från vedeldning legat tungt i villakvarteret, med tanke på att man pumpar 1-2 kubikmeter luft / min genom huset så är det sannolikt att föroreningen även tar sig in i huset.
Förövrigt, vad har det för betydelse vad man gör utomhus? Eller menar du att det är bara vissa utomhusaktiviteter som trumfar luftföroreningar från vedeldning?
Jag tycker nog att crossåkningen nätterna igenom som djungelkatt skrev om är värre.I Ironside skrev:
Självklart ska man elda torr ved i en lämplig eldstad och ta hänsyn till omgivningen om man trivseleldar.
Jag tycker det är konstigt att jag inte hittar nån statistik på icke vedeldade som dör i förtid av vedeldning, att uppåt 1000 vedeldare dör i förtid av vedeldning kan man ju läsa men det är ju sannolikt många fler än 1000 som ibland störs av grannarnas vedrök, kanske är de själva rökare, bilister,cyklister, grillar eller eldar löv och ris i trädgården så man inte kan urskilja vilka negativa effekter själv vedeldningen medför.D djungelkatt skrev:
Att det finns både positiva och negativa effekter av vedeldning är för mig klart, bland de positiva tycker jag det minskade beroendet av fossila bränslen bör nämnas särskilt.
Redigerat:
Värmer du ditt hus med modern kamin ett dygn, eller två dygn med modern värmepanna, så släpper du ut mer hälsofarliga partiklar än ett års motsvarande uppvärmning med energi från ett kolkraftverk. Detta enligt NVs emissionstabeller. Om NVs siffror gäller brunkol, stenkol eller både och låter jag vara osagt.
Jag tycker bilden av att småskalig vedeldning är extremt smutsigt framkommer oavsett.
Jag tycker bilden av att småskalig vedeldning är extremt smutsigt framkommer oavsett.
Källa på det tack!D djungelkatt skrev:Värmer du ditt hus med modern kamin ett dygn, eller två dygn med modern värmepanna, så släpper du ut mer hälsofarliga partiklar än ett års motsvarande uppvärmning med energi från ett kolkraftverk. Detta enligt NVs emissionstabeller. Om NVs siffror gäller brunkol, stenkol eller både och låter jag vara osagt.
Jag får väl lita på vad du skriver men nått lurt är det nog om både du och dina grannar har problem med vedrök, har du gott om torr ved och gott om luft?D djungelkatt skrev:
Har du läst och tagit till dig Naturvårdsverkets anvisning om eldning och följer du eldstadstillverkarens anvisning?
Jag har en gammal kamin, en omodern gjutjärnshistoria som är många många år gammal. Hur mycket släpper jag ut var gång jag eldar i den?D djungelkatt skrev:Värmer du ditt hus med modern kamin ett dygn, eller två dygn med modern värmepanna, så släpper du ut mer hälsofarliga partiklar än ett års motsvarande uppvärmning med energi från ett kolkraftverk. Detta enligt NVs emissionstabeller. Om NVs siffror gäller brunkol, stenkol eller både och låter jag vara osagt.
Har du luftomsättning enl Boverkets normer, tycker det verkar som du har problem med din ventilation.D djungelkatt skrev:
Om du har en varm murstock kan självdrag fungera men om du slutat elda behöver du nog kosta på ordentlig mekanisk ventilation. Om du känner röklukt eller har problem med sot kan du eventuellt behöva nått filter, kanske kan din kommun ge både dig och dina grannar råd om eldning och ventilation, många kommuner har gratis energirådgivning, nyttja den!
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 121 inlägg
Tråkigt att de säger så till dig!D djungelkatt skrev:
Personligen har jag aldrig under mina år som vedeldare fått klagomål på att jag skulle ha eldat så att grannarna far illa, så just det känner jag inte igen.
Vet inte hur mycket du brukar läsa runt på forumet här, men att flytta är ett vanligt råd till den som vantrivs av någon anledning eller är delaktig i en svårlöslig grannkonflikt, t ex.
Medlem
· Stockholm
· 4 053 inlägg
Du kan ju för bövelen inte jämföra ett kolkraftverk med hemmaeldning!D djungelkatt skrev:Enligt NVs emissionstabeller så släpper vedeldning ut flera hundra gånger mer partiklar än motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk. Värmer du ditt hus en dag med ny kamin så släpper du ut mer än om du värmer ditt hus ett år med energi från ett kolkraftverk.
Om jag kan hugga ved, hur så? Du får gärna tro att jag inte kan. Jag bygger inte mitt persona utifrån ett uppvärmningssystem. ( Mer än att jag jobbar, får lön o betalar nåra hundringar för elen. )
Däremot har jag stora erfarenheter av vedeldning i effektiv eldstad på det sättet att nästan varje gång jag går ut och rör mig i mitt närområde från oktober till maj, så känner jag eldrökslukt - mer eller mindre. Och tittar jag efter, så är det relativt sällan jag ser en rökplym någonstans, utan oftast enbart ett daller över skorstenarna.
Detta var jag väldigt förundrad över förr, hur det kan lukta så mycket, men efter att ha satt mig in hur extrema utsläpp det blir av vedeldning även när man eldar rätt jämfört med i princip alla andra aktiviteter, så förstår jag bättre.
Jag antar jag känner lukten mer än de flesta andra, och har därför lättare att ta till mig hur röken sprids mm.
Med statistik och formler kan man ljuga ihop vad som helst.......
Och vad beträffar koldioxiden som du tidigare svamlat om, skulle PPM gå ner till 350 skulle vi halvera matproduktionen här på jorden....
/W
Jo båda är energialternativ och båda påverkar hälsan - men i väldigt olika omfattning.Workingclasshero skrev:
Klimatförnekelse hör väl inte till tråden? Jag har inte pratat ppm.