38 125 läst · 654 svar
38k läst
654 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Nu när Ukraina meddelat att detta är sista vintern de släpper igenom fosilgas från Ryssland till Europa får vi hoppas att Sverige och de andra länderna med mycket produktionsskog ökar avverkningen så fort som möjligt då biobränsle behovet lär öka , vintern 24/25 riskerar att bli en kall uppvärmningssäsong i det gaseldade Europa och elpriserna riskerar att slå nya rekord då många skaffat värmepumpar.I Ironside skrev:
Vi vedeldare eller pelletseldare kan ju redan nu när löven faller beställa eller börja med veden till kommande eldnings säsonger, nästa höst är det försent då veden behöver torka och exportmöjligheterna lär ju göra pelletsen dyr om det ens kommer finnas tillräckligt.
Flytta? Seriöst? Vad oförskämt.M Markarbetaren skrev:
Det är väl bättre att vi skapar miljöer där alla kan trivas.
En dag kanske ni eller en familjemedlem får astma eller kol. Då kanske ni kommer fatta vad ni begär av er omgivning.
Det är inte olagligt att ha fest jämt heller, men kanske inte lämpligt om folk störs. Det finns många hål i lagen där det krävs hänsyn för att alla ska kunna trivas tillsammans.
Och det är ju vedeldaren som är elefanten i rummet i det jag beskriver. Det räcker med någon enstaka för att det ska lukta i ett helt kvarter.M Markarbetaren skrev:
Dödstalen för er hobby är ju dessutom helt extrema.
Visa det, att uppåt 1000pers årligen kan dö i förtid har vi läst, men hur är dödstalen pga vedeldning?D djungelkatt skrev:
Jag kan inte hitta någon statistik på att en enda människa dog pga vedeldning åren 2012-2022 och tills fakta om hur mycket vedeldning förkortar vedeldarens liv har vi ju bara min killgissning att gå på.
Varav inget för grannarna.F fribygg skrev:
Dessutom så överväger ju de hälsofarliga nackdelarna eftersom man visat att vedeldare statistiskt dör i förtid och ökar risk att utveckla demens mfl sjukdomar.
Fler skulle vara ute i området om det var frisk och fräsch luft istället för att det luktar illa. Så ditt man kommer ut kanske gäller dig men inte generellt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 122 inlägg
Vad säger de sureldande grannarna när du har påpekat för dem att du störs av röken från deras eldning?D djungelkatt skrev:
Och vad har du för hobby som gör att du befinner dig utomhus, ständigt befinner dig där du kan störas av röken från pyreldarna, och dessutom är utomhus tillräckligt lång tid för att bli orolig för att din hälsa ska påverkas negativt?
Det är ganska naivt att tro att man kommer finna exakta siffror på dödsfall från vedeldning i material från ex SCB, MSB, Brandskyddsföreningen, Vetenskapliga artiklar eller rapporter. Siffran Naturvårdsverket presenterar när det gäller vedeldning lär vara uppskattad baserad på en rad parametrar, ex hur mycket det eldas med ved och hur det påverkar människan enligt ex forskningsrapporter. Vi har redan nämn vad vedeldning kan leda till för sjukdomar och söker man på dessa hittar man stora siffror. Hur mycket av detta som beror på en specifik källa ex bilavgaser, byggdamm eller för den delen vedeldning går inte att svara på. Dock bör det vara möjligt att göra vissa antagande\beräkningar på den data man faktiskt har. Det är egentligen inte ovanligt att man gör denna typen av beräkningar när det är svårt att få fram detaljerad statistik, ex finns det rapporter som pekar på att närmare 3000 dör i förtid på grund av avgaser från bensin och diesel. Värt att notera så pratar vi återigen om svart och vitt här vilket det sällan är i verkligheten, luftföroreningar orsakar ofta långdragna problem som inte nödvändigtvis blir dödsorsaken. Det är viktigt att skilja på direkta dödsorsaker(som en olycka) och indirekta dödsorsaker(som kroniska sjukdomar som kan påskyndas av ex vedeldning).F fribygg skrev:Visa det, att uppåt 1000pers årligen kan dö i förtid har vi läst, men hur är dödstalen pga vedeldning?
Jag kan inte hitta någon statistik på att en enda människa dog pga vedeldning åren 2012-2022 och tills fakta om hur mycket vedeldning förkortar vedeldarens liv har vi ju bara min killgissning att gå på.
Om man inte tror på varken Naturvårdsverkets uppskattning eller på alla de forskningsrapporter ang vedeldningens negativa påverkan. Varför inte vända på det, länka in artiklar som pekar på hur ofarligt vedeldning är.
De minutrarna som vedeldning förkortar livet för oss vedeldare är försumbara, mig spelar det ingen roll om jag blir 85år eller 85år och 7 min.D djungelkatt skrev:
Jag anser att de positiva hälsoeffekterna överväger.
Eller är man pragmatisk och utgår från att det är minimala problem, utifrån alla rapporter om vad som är farligt. Finns ju många som anser sig påverkas av mobilers "radiostrålning".
Det är farligt att leva.😉
Det är farligt att leva.😉
Jag tvivlar inte på Naturvårdsverket.I Ironside skrev:Det är ganska naivt att tro att man kommer finna exakta siffror på dödsfall från vedeldning i material från ex SCB, MSB, Brandskyddsföreningen, Vetenskapliga artiklar eller rapporter. Siffran Naturvårdsverket presenterar när det gäller vedeldning lär vara uppskattad baserad på en rad parametrar, ex hur mycket det eldas med ved och hur det påverkar människan enligt ex forskningsrapporter. Vi har redan nämn vad vedeldning kan leda till för sjukdomar och söker man på dessa hittar man stora siffror. Hur mycket av detta som beror på en specifik källa ex bilavgaser, byggdamm eller för den delen vedeldning går inte att svara på. Dock bör det vara möjligt att göra vissa antagande\beräkningar på den data man faktiskt har. Det är egentligen inte ovanligt att man gör denna typen av beräkningar när det är svårt att få fram detaljerad statistik, ex finns det rapporter som pekar på att närmare 3000 dör i förtid på grund av avgaser från bensin och diesel. Värt att notera så pratar vi återigen om svart och vitt här vilket det sällan är i verkligheten, luftföroreningar orsakar ofta långdragna problem som inte nödvändigtvis blir dödsorsaken. Det är viktigt att skilja på direkta dödsorsaker(som en olycka) och indirekta dödsorsaker(som kroniska sjukdomar som kan påskyndas av ex vedeldning).
Om man inte tror på varken Naturvårdsverkets uppskattning eller på alla de forskningsrapporter ang vedeldningens negativa påverkan. Varför inte vända på det, länka in artiklar som pekar på hur ofarligt vedeldning är.
Precis som du @Ironside skriver är det svårt att finna några exakta siffror vad gäller dödsfall pga vedeldning, myndigheterna verkar inte kunna ta fram några sådana.
Vi ser denna kommentaren om och om igen i tråden, vad har fysisk rörelse och strålningsvärme med luftföroreningar att göra? Absolut, fysisk aktivitet är bra och hälsosamt för människan men att hugga ved är inte direkt den enda formen av fysisk aktivitet som existerar. Det är också oklart varför det skulle vara mer hälsosamt att sitta framför ved elden jämfört med att få jämn värme i sitt hus?F fribygg skrev: