31 650 läst · 523 svar
32k läst
523 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Längesedan jag bar ved.
Lägger ihop björk, kör fram med skoter och sågar upp på plats, när det gäller älgposter.
Hem körs det med timmerbil.
Har ännu inte hört ett knäpp från vare sig kamin eller björkved denna morgon.
Lägger ihop björk, kör fram med skoter och sågar upp på plats, när det gäller älgposter.
Hem körs det med timmerbil.
Har ännu inte hört ett knäpp från vare sig kamin eller björkved denna morgon.
Ja visst är det härligt att vara ute! Fina färger och frisk luft.
Om man håller sig till att elda när man är långt från beboelse, så kan man ha det lika härligt på sin egen tomt och i sitt eget kvarter.
Rent, friskt, hälsosamt, naturligt och fräscht.
Om man håller sig till att elda när man är långt från beboelse, så kan man ha det lika härligt på sin egen tomt och i sitt eget kvarter.
Rent, friskt, hälsosamt, naturligt och fräscht.
Klassiskt citat "När jag inte har ved då kan jag inte elda och när jag har ved så får jag inte elda. När hundan ska jag elda???"
Tog mig rätten att ändra lite i texten utifrån släktband med författaren.😉
Tog mig rätten att ändra lite i texten utifrån släktband med författaren.😉
Kanske ett tätbebyggt nybyggt villaområde. Där eldas det nog inte mycket. Men ett ställe där det har eldas länge ska du nog undvika. Jag skyller inte flytta till ett område där det eldas och försöka få dom att sluta, då är det jag som måste anpassa mig. Jag bor hellre där det eldas och undviker andra luftföroreningar, som storstäder.I Ironside skrev:Ja, vem vet vad grundorsaken är till våra problem? Gener? Luftföroreningar? Kemikalier? Föda? Problem som dessa är i regel svåra att finna orsak till. De kan dock visa sig via diverse undersökningar men då har man oftast redan en fot i graven. Man kan nog anta att många fall handlar det om en kombination. Varför vissa åker på det och vissa inte har troligen sama svar, d.v.s gener och vad man utsatts för genom livet.
Men oavsett så har de drabbade inget annat val än att behandla sina symtom så gott de kan. Så hur gör man då när omgivningen eldar på som om det inte fanns någon morgondag? Gasmask? Flytta? Eller, ELLER så går vi bara över till en mer modern och enkel värmekälla som dessutom inte påverkar miljön lika mycket.
Jag skulle inte kalla Naturvårdsverkets artikel för rapport men det är troligt att den är baserad på den massiva forskning som finns på området.
Hur du har bosat dig där du nu bor vet bara du.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Här finns det folk som har bergvärme och ändå eldar varje dag. Jag uppskattar att det är i max 10% av villorna som det eldas varje dag men ändå så luktar det Ruhr-område från förr under mer än hälften av alla vinterdagar.
Det roliga är att de försöker spara pengar. Skaffa en drönare som släpper ner en sandballong i skorstenen så blir det lugnt ett tag.T TommyC skrev:
Elda med torr ved är inte förbjudet, däremot är det enligt miljöbalken olagligt och elda ris o löv mm. Men torr ved får man elda så länge inte det skapar ofog för grannar.M Markarbetaren skrev: