29 440 läst · 102 svar
29k läst
102 svar
Gustav förvandlar ruinen till delikat bostad - Husdrömmar
Yes det är Midsummer, han nämner det på sin insta.J JSten skrev:
Midsummer är dock sjukt ineffektiva, då de är "film" baserade. Finns integrerade paneler som är Kisel-baserad som har mycket större effekt och ser lika snyggt ut.
Har du nåt exempel eller länk till kiselbaserade paneler på plåttak? Jag tyckte hans tak var så sjukt snyggt så jag började bli lite intresserad av midsummer - men finns det nåt ännu bättre så kollar jag gärna in det ocksåS Spidertotz skrev:
D Dublin skrev:
Sunroof, soldags och Gruppsol är 3 exempel. Håller själv på att ta in offerter på det så har lärt mig lite.D Dublin skrev:
Var har du fått det ifrån, att Midsummers tunnfilmsceller skulle vara "sjukt ineffektiva"? De ligger på 16% och kisel på 18%, men de ger i stort sett lika mycket ström när du tar hänsyn till temperatureffeekten. Du lär inte hitta några snygga kiselpaneler till rimligt pris, men meddela mig gärna om du känner till några.S Spidertotz skrev:
Då tror jag vi har olika syn på det här med utseende och att smälta in. Jag har ett sekelskifteshus som vi försöker behålla utseendet på samtidigt som vi moderniserar. När det gäller tak så skulle ett falsat plåttak fungera med stilen och typen av hus, men jag har inte sett några sådana produkter från andra än midsummer. Jag kan inte se att de du nämner har den typen av tak.S Spidertotz skrev:
Nej, de är ju väldigt blanka och finns bara i bestämda mått, så det blir svårt att få det att passa in och täcka hela taket, särskilt om du har takkupor och skorstenar. Dessutom tror jag att de är betydligt dyrare än Midsummer, men jag har inte inhämtat några offerter. Förutom det estetiska så kan man ju även ha etiska aspekter på kinesiska produkter och det är stor skillnad i CO2-avtryck mellan paneler tillverkade i Kina respektive Sverige, där de svenska bara har en tiondel så stort CO2-avtryck.D Dublin skrev:Då tror jag vi har olika syn på det här med utseende och att smälta in. Jag har ett sekelskifteshus som vi försöker behålla utseendet på samtidigt som vi moderniserar. När det gäller tak så skulle ett falsat plåttak fungera med stilen och typen av hus, men jag har inte sett några sådana produkter från andra än midsummer. Jag kan inte se att de du nämner har den typen av tak.
Har inte sett avsnittet än, men tillgänglighetskraven kan man komma runt genom att söka lov för "Fritidshus".
Dock undrar jag hur man klarade ev. strandskydd eftersom en "ruin" inte har någon hemfridzon att åberopa.
Dock undrar jag hur man klarade ev. strandskydd eftersom en "ruin" inte har någon hemfridzon att åberopa.
Att BBR inte gäller renoveringar är helt fel. Vid mindre renoveringar så stämmer det men om du renoverar så mycket som i detta fallet så är det tyvärr så att BBR gäller. Dessutom har ju fasaden förändrats. Huset är dock en av de mest imponerande jag sett i husdrömmar så vi får hoppas ingen på kommunens bygglovsavdelning kollar på TV.Jonatan79 skrev:
Med den ogina anmälarkultur vi har i Sverige, särskilt på små orter där "ordning och reda skall vara" så behöver kommunen inte bevaka något själv. Begås något tvivelaktigt så kommer garanterat en flock golare höra av sig.P peterj66 skrev:
https://www.kristianstadsbladet.se/...kte-vara-sa-noggrann-jag-bara-kunde-d6b536c1/Husprojektet har rönt stort intresse, inte minst tillsammans med Anne Lundberg och Gert Wingårdh i SVT-programmet ”Husdrömmar”.
Samtidigt har telefonen ringt på kommunens bygglovskontor. Folk har hört av sig och frågat om husprojektet kräver bygglov och om ett sådant i så fall finns. Något klart svar finns inte och i byggnadsnämndens arkiv finns inga dokument om fastigheten att luta sig mot.
”Vi kommer därför att öppna ett tillsynsärende och be fastighetsägaren att beskriva vilka åtgärder som genomförts på fastigheten” skriver bygglovschefen Marie-Louise Gustafsson till tidningen.
Jaha, då är risken stor att han åker dit på att söka bygglov i efterhand, allraminst.T tompaah7503 skrev:
Tåkigt, gissar på att det inte är hans grannar, som han verkar ha bra kontakt med, utan bara folk som sett det på TV. Förhoppningsvis slipper han böter eller ombyggnadskrav. Lite förvånad att Gert inte flaggade för den risken när han föreslog den nya designen. Det skadar ju hans trovärdighet som arkitekt om han föreslår en design som strider mot lagen.T tompaah7503 skrev:
Redigerat:
Beror det inte på vad byggnaden var klassad som innan också, tex fritidshus (inte så troligt för just denna fastighet) ombyggnad av alla typer av hus kräver inte tillgänglighetsanpassning och energiberäkningar mm.