• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Bästa programmet so far. Så otroligt imponerad över resultatet, att han såg vad det kunde bli.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Fantastiskt väl genomfört projekt. Allt känns verkligen genomtänkt. Lite nyfiken på om det inte krävs bygglov vid en sådan stor renovering? Huset uppfyller ju inte alls kraven på tillgänglighet.
Jag instämmer med alla andra, det var ju ett sjukt imponerande projekt och driv som han hade, med ett fantastiskt slutresultat. Men ja, det hade nog varit svårt att få ett slutbesked om man sökt lov för allt som man borde. Tvätt/bad saknas på nedervåningen, handledare i trappen och utslagsvask i köksön etc. Menar inte på något vis att förringa själva insatsen eller resultatet, det talar ju för sig självt och det är extremt imponerande både ur ett estetiskt och praktiskt perspektiv. Men dessa frågor är något som vi arkitekter, och många medlemmar här på forumet, måste ta hänsyn till och helt enkelt måste lösa i våra projekt. Då är det lite extra genant att den BBR-inkompatibla planlösningen ursprungligen var Gerts idé.
 
  • Gilla
peterj66 och 5 till
  • Laddar…
Riktigt inspirerande! Fantastiskt bra jobbat, tagit litet hjälp av sociala nätverket runt om, ändrat planer pragmatiskt, estetiskt designmässigt härlig målbild som förverkligades med stor bravur och detaljkänsla. Hatten av som sagt, detta var riktigt kul att ta del av.
 
  • Gilla
IngetÄrOmöjligt
  • Laddar…
Var det inte väldigt billigt inköpspris? En miljon för en ganska rejäl markplätt med brygga i ån. Möjlighet att ta sig ut i havet med båten. Inte helt långt ifrån Åhus och Kristianstad. I en del av Sverige jag trodde var attraktiv.
Kul att han räddade huset på ett snyggt sätt i stället för att riva och smälla upp någon överdesignad gipslåda.
 
  • Gilla
IngetÄrOmöjligt och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte bort att det var en ruin han köpte. För de flesta hade det bara varit en tomt med massa extra jobb att riva.

Väldigt trevligt avsnitt, väldigt fint resultat!
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag instämmer med alla andra, det var ju ett sjukt imponerande projekt och driv som han hade, med ett fantastiskt slutresultat. Men ja, det hade nog varit svårt att få ett slutbesked om man sökt lov för allt som man borde. Tvätt/bad saknas på nedervåningen, handledare i trappen och utslagsvask i köksön etc. Menar inte på något vis att förringa själva insatsen eller resultatet, det talar ju för sig självt och det är extremt imponerande både ur ett estetiskt och praktiskt perspektiv. Men dessa frågor är något som vi arkitekter, och många medlemmar här på forumet, måste ta hänsyn till och helt enkelt måste lösa i våra projekt. Då är det lite extra genant att den BBR-inkompatibla planlösningen ursprungligen var Gerts idé.
Just Gert har ju en historik att strunta i BBR. Hans takterrass i sitt eget hus saknar ju helt räcken, t.ex. Troligen anser han att estetiken måste få stå över säkerhetsregler.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
9,5 poäng på detta bygge, saknas gästrum bara. Mycket fina och unika lösningar, skönt att BBR inte gäller för renoveringar….
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Just Gert har ju en historik att strunta i BBR. Hans takterrass i sitt eget hus saknar ju helt räcken, t.ex. Troligen anser han att estetiken måste få stå över säkerhetsregler.
Nja. Nu tar du väl i lite. Det är bara liten detalj på hans eget hus. Med en "Historik att strunta i BBR" skulle man inte bli långvarig i branschen.

Rent formellt så är det ingen takterass, det är bara ett tak.
Jag hade förmodligen gjort lika dant. Det är ju en plats där Gert kan smita upp och chilla/meditera. Inte så att han dukar upp stora middagsbjudningar där uppe.

Jag går också upp på mitt platta tak ibland. Mest för att inspektera hängrännorna men visst är det trevligt att passa på att se sig omkring när man ändå står där.
 
B b8q skrev:
Just Gert har ju en historik att strunta i BBR. Hans takterrass i sitt eget hus saknar ju helt räcken, t.ex. Troligen anser han att estetiken måste få stå över säkerhetsregler.
vad spelar det för roll har man inga ungar så funkar det ju
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
9,5 poäng på detta bygge, saknas gästrum bara. Mycket fina och unika lösningar, skönt att BBR inte gäller för renoveringar….
Detta är fel, större renoveringar ska uppfylla nybyggnadskraven. I princip kan man väl säga att allt du behöver bygglov för behöver uppfylla BBR.

Jag är hyfsat säker på att minst någon av alla ändringar som sker på huset behöver bygglov eller bygganmälan. När handläggaren då tittar på det kommer hem konstatera att det är en större renovering och anse ändrade delar ska uppfylla nybyggnadskraven. Har han sökt bygglov behöver han få ett slutbesked för att få flytta in. Flyttar han in ändå riskerar han vite. Han får inget slutbesked om delarna inte uppfyller BBR. Sen finns det inget som hindrar att man monterar ner handledarna i trappan efter slutbeskedet. Men saknad bad/tvätt på entréplan känns som att det är svårt att kombinera med slutbesked.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad spelar det för roll har man inga ungar så funkar det ju
Missförstå mig rätt, jag tycker att var och en borde få välja själv hur man vill ha sitt hus. Vill man inte ha trappräcken så fine. Vill man inte ha en handikapptoalett så slipp (men förvänta dig inte att kommunen ska betala för en anpassning senare isåfall).

Gert vet nog precis vika kryphål som finns - som att t.ex. inte uttryckligen kalla det för en takterrass utan bara ett platt tak (med direktaccess via en dörr, men det är en annan sak). Jag hade gärna gjort samma sak om jag haft ett sånt hus.

Men nu ska vi inte kapa den här tråden med sånt!
 
Fartland Fartland skrev:
Var det inte väldigt billigt inköpspris? En miljon för en ganska rejäl markplätt med brygga i ån. Möjlighet att ta sig ut i havet med båten. Inte helt långt ifrån Åhus och Kristianstad. I en del av Sverige jag trodde var attraktiv.
Kul att han räddade huset på ett snyggt sätt i stället för att riva och smälla upp någon överdesignad gipslåda.
När det har varit en industri på en fastighet så kan det vara så att det finns ett och annat i backen. Bara tanken på det och en framtida sanering kan påverka prisläget.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
När det har varit en industri på en fastighet så kan det vara så att det finns ett och annat i backen. Bara tanken på det och en framtida sanering kan påverka prisläget.
Hennke85 Hennke85 skrev:
När det har varit en industri på en fastighet så kan det vara så att det finns ett och annat i backen. Bara tanken på det och en framtida sanering kan påverka prisläget.
Potatismjöl, sanera?
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Han bor ju ensam och behöver bara ett sovrum. Sovrummet är är å andra sidan rejält tilltaget, i stort sett hela övervåningen, så behöver han i framtiden ett eller två rum till är det ju relativt lätt att sätta upp några väggar.
Precis vad jag tänkte! Och tomten kanske inte är liten heller, så det kan ju gå att göra utbyggnad om det behövs?

(Edit: och då kan man ha badrum/sovrum/tvättstuga där så att BBR uppfylls)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.