Kanske dumsnålt att inte installera en multiswitch då? Speciellt med tanke på att jag har ganska lång distans till satdisken.

Vilken Spaun skall jag då satsa på? Blir i ett första skede Tv på 3 ställen men kan bli fler när barnen blir större!

Tex Spaun SMS 5802NF borde funka bra, ett LNB, 8 receivers

Tack Thomas och Nimajneb för hjälpen! Ovärderligt för en dummie som mig!

Tror nog att både thomas och jag varit i din sits en dag redan, glada amatörer som vill lära sig lite för att saker o ting ska bli bra

En fråga till Nimjneb! Är inne på milan-berlin för att handla, vilken lnb skall jag välja från deras utbud?

Snurre skrev:
En fråga till Nimjneb! Är inne på milan-berlin för att handla, vilken lnb skall jag välja från deras utbud?
Eftersom du har så långt till disken så skulle jag inte ta dom allra billigaste unf 13€, jag hade nog tagit någon av dom i 20€ klassen. Kan inte bedöma kvaliteten då man inte alltid kan lita på dB dämpningen som anges. Man får ju ofta vad man betalar för så det låter kanske dumt att spara in 100kr på LNBt...

Ja utbudet av lnb på just den sajten är inte så bra. Dock mycket bra pris på switchen. Kommer du på någon lnb av bra kvalitet så tipsa mig gärna.

Har precis klickat köp på en Spaun SMS 5802NF

Tror det är samma Switch som jag har och den har funkat kanon, köpte den åxå från MilanBerlin för att dom var så mycket billigare än dom andra. Tror dom hade fler LNBs då för mitt kostade typ 25€ för något år sedan, kommer inte ihåg vad det heter.

Fick förresten strunta i min order från MilanBerlin! Sajten hängde sig när jag beställde switchen, dock fungerade med andra saker så nu är jag inne på länken ovan och priset för switchen ät i stort sett samma.

Hej !
Roligt att läsa era inlägg.
Om du kör Canal Digital så funkar bara multiswitchen på 1 eller A
eftersom de inte har disqc commando på sina mottagare.
Dvs de kan inte växla till b eller 2 ( standard configuration är a eller 1)
Vill du se Till ex Tv6 eller lokala Tv4 så behöver du antennsignal ner till box. Detta får du genom att koppla in Terrest signal i multiswitchen.
Du måste då ha ett uttag som skiljer Tv och Sat signal åt sk TV-Sat uttag.
Finns även för dubbla sat ut namn: Gad 64 Triax.
Gör inga snik varianter med kablar och Lnb.
Sätt in en switch med 9 in dvs viasat samt Canal Digital och marknät samtidigt. Skall du bara ha Canal Digital så sätt på ett LNB med Terrest ingång direkt på huvudet. ( Finns även Octo LNB dvs 8 ut samtidigt)
Och ta till lite på tallriken så räcker signalen till en bra bit kabel. 50 mtr.
Har du kortare kabelsträckor finns det special kabel som går i 4 i ett ´16 rör. Jag är tyvärr dålig på de sajter ni hänvisat till. Men jag kan lite om vilka leverantörer som har bra grejor i Sverige. Och aldrig BILTEMA koaxialkabel, då är det bättre med ett resår.
Satte upp första parabolen 1986 och sedan har det rullat på.

Mvh Kurt N

Vilken kabel och lnb rekommenderar du då samt storlek på disken?

Vad är det för skillnad mellan vanlig koaxialkabel och digital? Hur vet man att det är en koaxialkabel av bra kvalité och har det någon betydelse?

Är olika quattro lnb anpassade för olika satelliter eller fungera alla? Hur urskiljer man en bra lnb från en dålig?

Har sett att dosorna jag hitta har 4 utgångar, 2 sat, 1 tv och 1 radio. Behöver man tv- utgången om man har multiswitch? Känns inte radioutgången onödig?
Om inte tv-utgången är nödvändig, finns det dosor med bara 2 satutgångar?

Hej Igen!
Svaret på vad jag rekommenderar för LNB samt kabel och storlek på disk är följande:

LNB
MTI Supreme - Quatro LNB värden
Kvalitets LNB från MTI - Supreme Line.
Brustal 0,2 dB. Förstärkning 62 dB. Korspolarisation 25 dB.
Quattro har 4 separata utgångar - låga bandet - höga bandet -
vertikal pol - horisontell pol. Används till MF-nät/kabel-TV.
Obs har 62 db förstärkning vanligt LNB har 55 db.
Kabel, enkelt svar: RG6GT Trippelshielded kabel från Macab.
Ger bra värden och tål det mesta.
Parabol 80 cm kvalitetsparabol. Dvs tål väder och vind samt två tunga LNB
utan att fladdra. Givetvis med sidmatning altermativt dubbelmatning.
Nu räcker ditt mf nät en bit, dvs till en lång kabellängd.
Variationerna kan göras många.
Jag räknar givetvis på nätet först. Dvs innan jag handlar räknar jag ut vilken material som behövs. Detta för att det skall hålla godkänd norm.
Man testar inte, det är för dyrt som yrkesman, man vet innan
vad som behövs.

mvh Kurt N

M
Ang data på LNB, alltså inte nån kritik mot ovanståend LNB.
De flesta data som anges idag, kan inte klassas som annat än "värdelöst vetande", då alla värden i de flesta fall anges helt utan mätvärdes-referenser. D.v.s det finns inget som säger hur det är mätt, vilket gör att det går att ljuga med sanningen hur mycket som helst. Bara en som sak som att vi bor i ett relatvit kallt klimat, ändå finns inget temp-område angivet, inte heller om min eller max, eller om det är medelvärden. Är det medelvärden, ja då kan ju LNB:t prestera hur dåligt som helst i vissa fall...

Dom enda som har vettiga/riktiga värden angivna är SMW å Invacom,, vad jag nu kommer på, båda erkända kvalitets LNB:n.
Det finns säkert fler tillverkare, men i de allra flesta fall, så är datan som uppges av noll å intet värde...

Här är förresten nästa generations LNB från Invacom: http://www.globalinvacom.com/products/fibre.php

magentis.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.