Ja eftersom vi inloggade så kan vi efter förmåga svara på snurres nästa fråga.
Digital koaxialkabel finns inte utan det är någon som skall göra sig märkvärdig. Däremot finns det många sorters kvaliteter och dimensioner på kablar. Vill du ha bästa hanterbara kabel för hemma bruk så skulle jag rekommendera en trippelshilded Rg6 GT. Duger bra till både sattelit och Tv-antenn signal. En dålig kabel har ofta tunnare strumpa och ej koppar i
mittledaren. Läs dämpvärdena på kartongen, lägst= bäst
Quatro LNB fungerar på alla satteliter. Kvaliteten avgörs av flera faktorer
främst brustal (skrytvärde) skall vara lågt. Dock skall kors polaristation vara så hög som möjligt dvs
hur mycket LNB klarar att undertrycka den andra polaristationen.
Förstärkning är oftast 55 db förutom till Viasat som ofta har högre värde.
Dosorna som du säger har funktionen att:surprised:m du fört in både sat och Tv-antenn signal i samma kabel ( genom multiswitc eller Combiner, Diplexer)) så måste du få ut bägge signalerna ( på varsin kabel) vid TV-Sat uttaget.Detta gör att de kan köra boxer och sat och det samtidigt.
Likadant med Fm ( lägre Frekvens)
även där behöver du plocka ut FM-signalen, för att kunna mata in den i stereon.
Om radio utgången är onödig? svaret är oftast. JA
Om det finns uttag med bara sat-utgång ? Nej inte vad jag vet.
Ta då bara kablarna rätt in i <tunerna på satboxarna.

Mvh Kurt N

Hej Magnetis !

Jag kan bara hålla med.
Vet dock inte om alla vill betala vad ett Invacom kostar.
Men visst erkänt bra kvalitet kostar lite extra.
Det första Lnb vi satte upp kostade 6000 kr och var stort som en termos.
Kan dock¨inte minnas några värden på det.
Parabolen var 220 cm.
Ps vad tycker du om dynamisk kontrast? DS

Mvh Kurt N

M
Dynamisk kontrast.., ja vad ska jag svara., ibland ett sätt att förvirra hjärnan, även om jag själv bara blir irriterad.. Men jag är inte säker på om du menar förändra ett fast förhållande som jag själv bestämmer, eller idiotin att kontrasten ändras under olika ljusförhållanden i t.ex en film. Det råder lite begreppsförvirring kring ordet, så jag känner mig osäker på hur jag ska svara dig.

magentis.

Hej Igen Magnetis !

Ja det var en väldigt dum fråga av mig. Ber om ursäkt för det.
Vad jag menade var att det finns inte något som kan specificeras som dynamisk kontrast.Skillnaden mellan svart och vitt borde ju bara kunna bli ett, men inte i platt_TV branschen. ( men hög blir den när man skall sälja platt TV)
Precis lika litet som att går det att få en dämpning på 0.2 på ett LNB.'
Bara man sätter dit kontakten så får man mer dämpning. Men nog skall dom uppge fantasi värden i alla fall.

Kurt N

M
kurtn skrev:
Hej Igen Magnetis !

Ja det var en väldigt dum fråga av mig. Ber om ursäkt för det.
Vad jag menade var att det finns inte något som kan specificeras som dynamisk kontrast.Skillnaden mellan svart och vitt borde ju bara kunna bli ett, men inte i platt_TV branschen. ( men hög blir den när man skall sälja platt TV)
Precis lika litet som att går det att få en dämpning på 0.2 på ett LNB.'
Bara man sätter dit kontakten så får man mer dämpning. Men nog skall dom uppge fantasi värden i alla fall.

Kurt N
Ja du ser.., måste medge att jag kände mig lite dum, för jag har aldrig kunnat få ihop det där med dynamisk kontrast, men nu inser jag ju varför :D
Stämmer helt det du säger om LNB å F-kontakterna. Men tala inte om det för nån, då fördärvar du bara en massa sanningar, å skapar därmed en "evighetstråd".
Jag brukar numera bara nöja mig med lite påpekanden, då de flesta ändå bara är ute efter att titta på 1W å 5E. Å till det duger precis vad skit som helst numera, då signalen är så stark, att nåt finlir inte behövs söder om Treriksröset...

magentis

kurtn skrev:
Dosorna som du säger har funktionen att:surprised:m du fört in både sat och Tv-antenn signal i samma kabel ( genom multiswitc eller Combiner, Diplexer)) så måste du få ut bägge signalerna ( på varsin kabel) vid TV-Sat uttaget.Detta gör att de kan köra boxer och sat och det samtidigt.
Likadant med Fm ( lägre Frekvens)
även där behöver du plocka ut FM-signalen, för att kunna mata in den i stereon.
Om radio utgången är onödig? svaret är oftast. JA
Om det finns uttag med bara sat-utgång ? Nej inte vad jag vet.
Ta då bara kablarna rätt in i <tunerna på satboxarna.

Mvh Kurt N
Innebär detta att jag måste dra 3 kablar till uttaget från multiswitchen om jag vill kunna se sat med inspeningsmöjlighet och markbundna sändningar med en sådan här multiswitch?
http://www.spaun.de/?lang=en&modul=products&product=842375&productname=SMS5602NF

Snurre skrev:
Innebär detta att jag måste dra 3 kablar till uttaget från multiswitchen om jag vill kunna se sat med inspeningsmöjlighet och markbundna sändningar med en sådan här multiswitch?
[länk]
Nej

uttaget splittar upp signalen mellan TV o Sat som multisen har slagit samman. Mao vanlig TV signal går i båda SatKablarna så du behöver en kabel per sat tuner under förutsättning att du har ett uttag med split funktion vilket i princip alla dosor med sat o TV uttag har.

Ok tack för det, och 2 kablar om man har inspelningsmöjlighet i tunern som tidigare påpekat.

Hej,
jag är inne på det som plisken skrev tidigare i tråden men frågan dog ut lite. Jag vill också ha 6 LNBs in och dela ut till 8 utgångar (4 boxar + 1 pvr + 2 reserv för senare utbyggnad).

Problemet är att det inte verkar finnas switchar som tar mer än 17 ingångar. De som man kaskadkopplar verkar mer vara inriktade på att ge fler användare (utgångar) och inte fler LNBs (ingångar).

Är det någon som vet om man t.ex. kan använda en 17/8 multiswitch + en 9/8 multiswitch och sedan en 2/1 diseq-switch efter dessa till varje mottagare eller kommer diseq-switchen på något sätt störa kommunikationen mellan boxen och multiswitchen? Annars borde väl det vara den enklaste lösningen?

Om diseq-switchen stör, finns det isåfall något sätt att styra diseq-switchen externt? Jag menar att det kanske finns någon extra utgång på boxen (hög/låg) som kan styra diseq:en och sedan kör man diseq-protokollet på koax kabeln mot multiswitchen?

Redigerat:
Hugaligen så mycket tekniksnack på dessa 5 sidor.

Kan någon kort svara på vad jag behöver i mitt nybygge till hus.

Kan jag ha ett stjärnnät dit jag drar kablar från en Canal Digital disc med 3 eller 4 LNB så att jag får bild till CD:s HD box (2 kanaler samtidigt) och en kanal till barnens rum med en CD receiver av något slag. Ska också ha en till parabol för att ta emot gratis franska kanaler från Atlantic Bird (2 eller 4 tror jag).

Alltså kan jag dra all kablar från satelitdisk till stjärnnätcentral och koppla vidare därifrån till TV rum och barnens rum?

Soccerdude... Det måste väl finnas switchar som tar typ 8 LNB, har du kollat Spauns produktkatalog?
Ess: CDs HD box fixar inte annat än CD kanaler. Ska du köra franskt så behöver du ytterligare en receiver, tyvärr. Hade jag varit dig och tänkt lite långsiktigt hade jag satsat på en central med en 9/8 Switch (2 sat plus marksänt in samt 8 möjliga mottagare ut).
Vill du vara enkel så dra kablar direkt från resp LNB till resp receiver men systemet blir svårt att skala upp. Normalt ska man tänka på att man förr eller senare behöver minst en Koax och en data anslutning i varje rum. Men i ditt fall behöver du tom 3 koax till TVrummet om du ska ha både HD och fransosen där.

Nej, inte vad jag kan hitta. Det är om man på något sätt kan kaskadkoppla dessa på "andra hållet", men det är iaf ingen som framgår tydligt eller som jag sett någonstans. Jag är lika förvånad som du...

De flesta jag har sett som kopplar in många LNBs använder ett virrvarr med kaskadkopplade diseq-switchar. Det jag mest är intresserad av att veta är om man kan ha en diseq-switch mellan en multiswitch och mottagaren eller om mottagaren alltid måste vara direkt kopplad till multiswitchen för att det ska funka?

Det jag funderar på lite nu är att jag kanske inte behöver de mer obskyra satteliterna till alla mottagare i huset, utan att man kunde ta en 9/8 multiswitch med quattro LNBs till CD och Viasat och sedan twin LNBs till de övriga och koppla dessa med 2st 4/1 diseq-switchar där en av ingångarna är en utgång från multiswitchen. Men då måste jag ändå veta om man kan ha en diseq-switch efter multiswitchen....

Hmmm, funkar det så, nu blev jag osäker. Kan en twin ta in allt på en sattellit (H/L band, V/H pol) och skicka vidare till 2 mottagare via en diseq? Isåfall borde man väl kunna koppla in 2 x quattro + 4 x twin till en 17/8 switch och det ska funka???? Kanske med restriktionen att endast 2 mottagare kan se på samma sattelit kopplad till en twin samtidigt?

Klurigt det här med sat-nät. :)

Redigerat:
J
Även jag skulle vilja ha en switch men för 6lnb+terrestial och 12 utgångar (6pvr). Är det nån kinky kaskadkoppling som gäller i mitt fall ?

Hej,
Svarar på min egen fråga, jag var i kontakt med EMP Centauri och undrade hur jag skulle gå tillväga för att koppla 6 satellit positioner (6 quattro LNBs) till 8 utgångar och svaret är att man ska använda en speciell typ av diseq-switch mellan multiswitchar och receiver, se svar nedan. Tror också man kan använda denna lika väl som den han refererar till:
http://www.emp-centauri.cz/products.php?page=products&id_kateg=5&id_pkateg=45&id=61
som bl.a. finns att köpa här:
https://www.ewerk-onlineshop.de/_py...lter-EMP-P-162-IW-option/a-25430-1-68-69-0-0/

---------------------
Dear customer,

solution for your need is a combination of several multiswitches and special DiSEqC 1.1 switches. You can arrange 3 pcs of 2-quatro LNB multiswitches, or 2 pcs of 3-quatro LNB multiswitches. In any case, multiswitches must have 8 user outputs. Those outputs should be connected to DiSEqC 1.1 switches P.169-TW, one for each user.
See product info at our website:
http://www.emp-centauri.cz/products.php?page=products&id_kateg=5&id_pkateg=45&id=213

jyrgeb skrev:
Även jag skulle vilja ha en switch men för 6lnb+terrestial och 12 utgångar (6pvr). Är det nån kinky kaskadkoppling som gäller i mitt fall ?
Du skulle med andra ord kunna köra 2st 13/12 switchar alt. 1st 17/12 + 1st 9/12 med en av de angivna diseq-switcharna för varje utgång (2 per pvr). terrestial kopplar man bara till en av dom så har man med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.