60 877 läst · 299 svar
61k läst
299 svar
Guide för att bygga ett enkelt Sat/TV nätverk
Du behöver alltså 6 quattro-lnbs och en multiswitch 25/8. Hittar inte mer ingångar än 17 ingångar hos Spaun, kanske finns som jag inte ser dock. Annars kan man väl koppla ihop flera switchar.
Tack Thomas.
Det är precis därför jag är lite rådvill.
Skulle 2 såna här funka med ett gäng 2/1 switchar?
http://www.spaun.de/?lang=en&modul=products&product=842426&productname=SMK17129F
Hur man sen ska ställa in allt i boxarna vågar jag inte tänka på just nu. lol
Då är man ju hyfsat garderad för framtiden, fins ju möjlighet att köra 6 twin boxar.
Det är precis därför jag är lite rådvill.
Skulle 2 såna här funka med ett gäng 2/1 switchar?
http://www.spaun.de/?lang=en&modul=products&product=842426&productname=SMK17129F
Hur man sen ska ställa in allt i boxarna vågar jag inte tänka på just nu. lol
Då är man ju hyfsat garderad för framtiden, fins ju möjlighet att köra 6 twin boxar.
Hur kan det någonsin bli enklare att tråckla ihop:plisken skrev:
6 lösa switchar, 1 antenn splitter, 1 antennförstärkare och 6 combiners istället för att få all funktionalitet i en enda box???????????
@ Nimajneb
Om switchen ovan bara behöver 1 kabel / lnb så har du förstås rätt.
Jag säger inte att du har fel, bara det att jag har svårt att förstå detta, lol
Men när jag tittar på den så verkar det som att det är 2 sat * 4 som gäller, dvs hög, låg, V, H.
Och då behöver jag typ flera av denna som ska kopplas ihop med switchar innan stb.
Ungefär samma procedur alltså, & till en dyrare kostnad, lr har jag fått hybris?
Men när jag tittar på den så verkar det som att det är 2 sat * 4 som gäller, dvs hög, låg, V, H.
Och då behöver jag typ flera av denna som ska kopplas ihop med switchar innan stb.
Ungefär samma procedur alltså, & till en dyrare kostnad, lr har jag fått hybris?
Fyller på i tråden
Varifrån får man billiga sat/radio/tv uttag ? Duger det med såna här http://cgi.ebay.de/VIALUNA-DSE654-4-fach-Antennendose-2dB-ClassA-AP-UP_W0QQitemZ350185676533QQihZ022QQcategoryZ85439QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262?_trksid=p1742.m153.l1262
Varifrån får man billiga sat/radio/tv uttag ? Duger det med såna här http://cgi.ebay.de/VIALUNA-DSE654-4-fach-Antennendose-2dB-ClassA-AP-UP_W0QQitemZ350185676533QQihZ022QQcategoryZ85439QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262?_trksid=p1742.m153.l1262
Jag köpte ett sånt till PVR-boxen och två vanliga. Får inte skruvarna att ta ordentligt på PVR-uttaget, men det är nog bara för att jag är ovan och det är extra knepigt med två kablar. Har använt ett av de andra uttagen utan problem iaf.jyrgeb skrev:
????? jo poletten har nog inte trillat ner ännu.plisken skrev:@ Nimajneb
Octo behöver 8 sladdar / LNB o varje LNB kostar typ 1200kr!
Tips, läs tråde i lugn o ro från början så ska du se varför man har en multis om man har många tuners och/eller sat positioner.
Har du kollat min länk? 1 octo lnb c:a 400Kr.
Har du tagit dina priser från en svensk åf nu?
Kanske inte top notch men med en sunkig db7020, 1 force 1199, 1 sagem hd pvr, 1 sagem hd
så känns det som att min lösning är mer kostnadseffektiv & i nuläget tillräcklig.
Anledningen till mina inlägg här var ju att proffs som du te.x skulle kunna förklara för mig
fördelarna & vinsten i kr på ett lättfattat sätt med en mutiswitch.
Problemet är ju att det inte finns en 25 / 8 switch.
Jag kan inte hitta nån iaf.
Så än har inte poletten trillat ner.......
Ps jag läser alltid en tråd till fullo innan jag postar!!! Ds
Pps har nog fått hybris Dds.
Har du tagit dina priser från en svensk åf nu?
Kanske inte top notch men med en sunkig db7020, 1 force 1199, 1 sagem hd pvr, 1 sagem hd
så känns det som att min lösning är mer kostnadseffektiv & i nuläget tillräcklig.
Anledningen till mina inlägg här var ju att proffs som du te.x skulle kunna förklara för mig
fördelarna & vinsten i kr på ett lättfattat sätt med en mutiswitch.
Problemet är ju att det inte finns en 25 / 8 switch.
Jag kan inte hitta nån iaf.
Så än har inte poletten trillat ner.......
Ps jag läser alltid en tråd till fullo innan jag postar!!! Ds
Pps har nog fått hybris Dds.
Här har du 75 stycken multisar från 50Eur att välja på
http://www.idealo.de/preisvergleich...st.count=50¶m.resultlist.sortKey=minPrice
Finns ingen anledning att underdimensionera.
http://www.idealo.de/preisvergleich...st.count=50¶m.resultlist.sortKey=minPrice
Finns ingen anledning att underdimensionera.
Nimajneb skrev:
Jag har också läst tråden i lugn or ro men är orolig för att jag kommer att beställa fel grejor.
Jag har idag ett helt vanligt Canal Digital familjepaket men vill i framtiden även kunna se Viasat. Behöver man 2 lnb då eller räcker det med en med 4 coaxuttag?
Ni förespråkar en Spaun och en sådan vill jag köpa.
Håller på att renovera så det är läge att bygga in allt nu i detta skede. Nämnas bör kanske att min parabol sitter ca 40 m bort så en förstärkare av något slag bör man väl ha? Något att tänka på om man vill kunna se HD.tv?
Kommer i ett första skede att vilja kunna se tv i 3 olika rum, men det kan i framtiden bli tal om fler när ungarna blir lite större.
Lista om någon orkar allt vad jag behöver, gärna med länkar, allt från Lnb, switchar, vägguttag, antal kablar samt annat jag ej tänkt på. Antar att jag behöver kanske även en ny satdisk och mottagare?
Snurre: För att se Viasat o CD behöver du 2 LNB riktade mot olika satellitgrupper. (Thor o Sirius).
40m avstånd till disken är ovanligt och skulle kanske kräva en större (90-120cm) disk än normalt.... väldigt osäker här så här behövs erfarna installatörers synpunkter.
Att köra CD o Viasat samtidigt kan bli lite knepigt, inte så många receivers fixar detta men dom finns
Grundregeln är en kabel per tuner och kör du tex CD HD-PVR box som kräver 2 kablar samt en Viasat box som kräver ytteligare en kabel så drar antalet tuners iväg snabbt. Inga problem eg men du måste förbereda och iaf dra rören NU och inte försöka efter renoveringen, samt att det vore synd att köpa en multiswitch med för få utgångar.
Spontant skulle jag säga:
Köp
2 Quatro LNB
En Spaun 9/8 Multiswitch ev 9/12 (http://www.spaun.de/?lang=en&modul=adigs&category=xSw32)
När det kommer till väggurtagen så kolla med firman som du köper switchen av vad dom har på lager.
Bra kablage!
40m avstånd till disken är ovanligt och skulle kanske kräva en större (90-120cm) disk än normalt.... väldigt osäker här så här behövs erfarna installatörers synpunkter.
Att köra CD o Viasat samtidigt kan bli lite knepigt, inte så många receivers fixar detta men dom finns
Grundregeln är en kabel per tuner och kör du tex CD HD-PVR box som kräver 2 kablar samt en Viasat box som kräver ytteligare en kabel så drar antalet tuners iväg snabbt. Inga problem eg men du måste förbereda och iaf dra rören NU och inte försöka efter renoveringen, samt att det vore synd att köpa en multiswitch med för få utgångar.
Spontant skulle jag säga:
Köp
2 Quatro LNB
En Spaun 9/8 Multiswitch ev 9/12 (http://www.spaun.de/?lang=en&modul=adigs&category=xSw32)
När det kommer till väggurtagen så kolla med firman som du köper switchen av vad dom har på lager.
Bra kablage!
Tack för svar!
Ok, så det är ovanligt att man har både CD och Viasat med parabol? Eller de som gör så har oftast 2 recivers? Kan ju i och för sig kvitta om det är en eller två kanske, tänkte bara ha det förberett i fall man skulle vilja ha det så.
Om jag har förstått det rätt så måste jag dra hela 8 coax-kablar mellan satellit och multiswitch?
Kan eventuellt flytta parabolen närmare men kan bli fult. Som jag har det nu så går kabeln direkt från parabolen till min reciever utan skarvar och vi har bra störningsfri bild. Men kanske man förlorar signal via multiswitchen?
Kan man komma undan kostnader för extra kort och recievers genom att dra kablar till 2 eller 3 ställen med en och samma reciever? Anledningen är att recievern är tänkt att stå i vardagsrummet och vill kunna ha möjlighet att se TV i köket som man kanske inte gör samtidigt som TV´n går i vardagsrummet. Sovrummet blir kanske knepigare då man kanske inte gärna vill lämna sängen för att byta kanal.
Vilka LNB är bra? Har du någon länk till någon tysk firma som har de väggurtag jag skall ha? Är det lönt att även importera kabel?
Ok, så det är ovanligt att man har både CD och Viasat med parabol? Eller de som gör så har oftast 2 recivers? Kan ju i och för sig kvitta om det är en eller två kanske, tänkte bara ha det förberett i fall man skulle vilja ha det så.
Om jag har förstått det rätt så måste jag dra hela 8 coax-kablar mellan satellit och multiswitch?
Kan eventuellt flytta parabolen närmare men kan bli fult. Som jag har det nu så går kabeln direkt från parabolen till min reciever utan skarvar och vi har bra störningsfri bild. Men kanske man förlorar signal via multiswitchen?
Kan man komma undan kostnader för extra kort och recievers genom att dra kablar till 2 eller 3 ställen med en och samma reciever? Anledningen är att recievern är tänkt att stå i vardagsrummet och vill kunna ha möjlighet att se TV i köket som man kanske inte gör samtidigt som TV´n går i vardagsrummet. Sovrummet blir kanske knepigare då man kanske inte gärna vill lämna sängen för att byta kanal.
Vilka LNB är bra? Har du någon länk till någon tysk firma som har de väggurtag jag skall ha? Är det lönt att även importera kabel?