Låter fint det. Lite konstigt med fel kopplingsschema dock, och varför skicka med ett motstånd med detta uttag?
Båda kablarna kommer komma från en multiswitch.
 
F
Hakar på denna tråden med några basic frågor.

#1 Vad är PVR?

#2 Skall ha både viasat och canal digital och vill ha möjlighet att ansluta 4st TV-apparater. Har ett patchskåp med en 50mm slang upp på vinden så det är nog inga problem åt det hållet men sen har jag ett stjärnnät ut till uttagen (TV/Radio) med 16mm slang med kombinerat en koaxial och två Cat5e.

Förstår att jag måste byta till uttag med SAT uttag men behöver jag två SAT-uttag eller räcker det med ett och klarar jag mig i sådana fall med en koaxial till varje uttag?

Om jag fattat rätt så skall jag ha 2st (quad eller Quattro???)LNB och till detta skall jag då ha 8st koaxialkablar sen tillkommer ytterligare en koaxial från den vanliga antennen för dom marksända gratiskanalerna.

Vad kopplar jag in detta i för switch och kan denna switch vara placerad på vinden?

Hur många koaxialer kommer det ut från denna switch?

Och hur får jag ut detta till uttagen?

Om nån svarar så skriv så enkelt att tom en mekanikkonstruktör förstår så är chansen större att jag inte kommer tillbaka med ännu dummare frågor.
 
Innan vi grottar ner oss i detaljer:

1: PVR är en sat box som kan spela in, dessa har ju i regel 2 inbyggda mottagare och därför behövs det för dom flesta boxarna på marknaden dubbla koax kablar.

Är du säker på att du ska ha CD o ViaSat på alla TV apparaterna? Det kommer att kosta massor i abo samt att du behöver 2 boxar vid varje TV.
 
F
Nimajneb skrev:
Innan vi grottar ner oss i detaljer:

1: PVR är en sat box som kan spela in, dessa har ju i regel 2 inbyggda mottagare och därför behövs det för dom flesta boxarna på marknaden dubbla koax kablar.

Är du säker på att du ska ha CD o ViaSat på alla TV apparaterna? Det kommer att kosta massor i abo samt att du behöver 2 boxar vid varje TV.
Ok, då är jag med på PVR Det är inte aktuellt med det nu, har en DVD med HD och jag tänkte ha kvar den tills den självdör, utan möjlighet att titta på en kanal och spela in en annan så kommer den då endast att fungera som pause-knapp.

Jag är helt säker på att jag inte skall ha CD och ViaSat på alla apparater men jag har en box med två kortplatser som skall kunna ta både CD och ViaSat sen så behöver jag ett abbonemang från båda (jag kan inte leva utan F1 och frun måste ha allsvenskan så vi åker på båda två) och då får jag troligtvis en box från varje så där har jag för två apparater, nu tror jag eventuellt att jag kan tjata över frun till motorsport istället för fotboll men det kan ändå vara värt att framtidssäkra för bägge tycker jag. Resten är bara framtidssäkring men det kanske är onödigt?

Klarar jag mig med en koax till ´"tvåkortsboxen" (den har bara en tuner) men behöver då naturligtvis två koaxer om jag har en CD-box och en Viasat-box?

Nu kan du grotta ner dig i detaljerna....
 
2korts box behöver inte betyda att man kan köra cd o viasat samtidigt. det bör du säkra först. finns inte viasats f1 sändningar i boxer utbudet? kan vara ett alternativ till förenkling
 
F
Nimajneb skrev:
2korts box behöver inte betyda att man kan köra cd o viasat samtidigt. det bör du säkra först. finns inte viasats f1 sändningar i boxer utbudet? kan vara ett alternativ till förenkling
Den klarar både Viasat och CD, fick den av en kompis som flyttade till lägenhet, den är bara 3 månader gammal.
 
Nimajneb skrev:
2korts box behöver inte betyda att man kan köra cd o viasat samtidigt. det bör du säkra först. finns inte viasats f1 sändningar i boxer utbudet? kan vara ett alternativ till förenkling
Viasat Motor finns endast på Viasat, vad gäller markbundet eller satellit.
 
ThomasLindgren skrev:
Viasat Motor finns endast på Viasat, vad gäller markbundet eller satellit.
Finns viasatMotor bara via satellit?!

Då lär det inte dröja länge innan det är tillbaka på tv6.

Hur många har Viasat via Sat idag i Sverige typ 0,000000003% av hushållen? Finns väl ingen som vill sponsra en sådan kanal. Dom gav ju med sig i höstas så nu har dom under vintern fösökt lura en massa stackare att skaffa VisaSat Satellt abo...

fsn: en kabel per tuner, men tänk på att snart vill du ha en pvr med dubbla tuners till rummet där du gluttar mest på TV mao dra 2 coax dit.
Du behöver 2 quattroLNB , en 9/8 Multiswitch samt passande uttag.
 
Jag är inne på samma tema som "fsn"
jag har fått draget CET home i vårat hus,med coax tv/radio och dubbla nätuttag.
Kör med boxer just nu,men funderar på sat bara för att få se F1 på viasat motor,
lär jag byta ut vägguttaget mot ett med tv/sat/radio eller bör man göra nåt mer för att man ska kunna köra satellit?
Tyvärr så har vi åxå bara enkel coaxkabel så de blir ingen pvr-box.

mvh Kim
 
Är inte ett CET nätverk till för IP TV. Har för mig att telia har kanalen i sitt utbud.
 
Nimajneb skrev:
Finns viasatMotor bara via satellit?!

Då lär det inte dröja länge innan det är tillbaka på tv6.

Hur många har Viasat via Sat idag i Sverige typ 0,000000003% av hushållen? Finns väl ingen som vill sponsra en sådan kanal. Dom gav ju med sig i höstas så nu har dom under vintern fösökt lura en massa stackare att skaffa VisaSat Satellt abo...
Viasat Motor finns via satellit, bredband eller kabel. Viasat har nog fler abonnenter än man tror via satellit. Vi skaffade det just eftersom Canal Digital inte gick att få in här och för att Viasats kanalutbud passar oss bättre än vad Canal Digital gör. Synd bara att de inte har Discovery Channel.
 
F
Nimajneb skrev:
Finns viasatMotor bara via satellit?!

Då lär det inte dröja länge innan det är tillbaka på tv6.

Hur många har Viasat via Sat idag i Sverige typ 0,000000003% av hushållen? Finns väl ingen som vill sponsra en sådan kanal. Dom gav ju med sig i höstas så nu har dom under vintern fösökt lura en massa stackare att skaffa VisaSat Satellt abo...

fsn: en kabel per tuner, men tänk på att snart vill du ha en pvr med dubbla tuners till rummet där du gluttar mest på TV mao dra 2 coax dit.
Du behöver 2 quattroLNB , en 9/8 Multiswitch samt passande uttag.
Ok var kan jag hitta en sådan multiswitch? Och måste jag verkligen ha 8 koaxer ut om jag bara skall ha 4 TV apparater och inte PVR?
 
fsn skrev:
Ok var kan jag hitta en sådan multiswitch? Och måste jag verkligen ha 8 koaxer ut om jag bara skall ha 4 TV apparater och inte PVR?
Var står i första inlägget.
Inom 24 månader så kommer du behöva minst 5 utgångar. Antingen har du skaffat dig en HD.PVR eller så har CD eller ViaSat sett till att göra din nuvarande box obrukbar. Bättre att dra kablar innan samt att ha tillräckligt med utgångar as well.
Merkostnaden mellan en 9/4 och en 9/8 är liten (kanske även finns 9/6).
 
fsn skrev:
Ok var kan jag hitta en sådan multiswitch? Och måste jag verkligen ha 8 koaxer ut om jag bara skall ha 4 TV apparater och inte PVR?
www.satpro.se har dyra switchar. Jag köpte min från Ebay, finns mängder av varianter till bråkdelen av vad de kostar i Sverige.
http://stores.ebay.de/satcompany
Där kan du välja precis vad du vill ha, en komplett anläggning eller endast en "Multischalter".

Det stället har t.ex. fyra stycken 9/8-switchar:
http://cgi.ebay.de/9-8-Multischalte...3377422QQihZ022QQcategoryZ85431QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/PMSE-HQ-NT-9-8-M...0307446QQihZ024QQcategoryZ85431QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/Multischalter-9-...0534868QQihZ022QQcategoryZ85431QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/9-8-Multischalte...2559016QQihZ024QQcategoryZ85431QQcmdZViewItem
 
Hej!

Jag skall dra ett villa nät åt en kompis nu och har lite frågor. Skall dra ett stjärnnät det skall vara ett uttag i varje sovrum (4st) och ett i vardagsrummet.

Räcker det med 2 16 rör till parabolen 2 till vardagsrum (samma dosa?)och 1 rör till vardera sovrummet?

Jag vet inte exakt vad han skall ha för kanaler och sånt sen men det blir nog något canal plus paket eller liknande....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.