FredrikR FredrikR skrev:
Inga problem med krypkörning tycker jag.
[video]

Klart du beh.. villhöver en 35FC. 😉
Tack för videon Fredrik - uppskattas. Min större maskin är lite okänslig på låga varv, men det handlar ju bara om att träna upp muskelminnet så är det inget problem. Här ser det ju inte ut att vara några problem alls.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag har ju FC på den större maskinen och utan det vore det en average-joe.
Missade att du redan hade 18V FC. Upplever du storleken som begränsande och är därför ute efter en smidigare? Själv hade jag nog nöjt mig med en maskin med FC-funktionerna, men har aldrig känt på 18V:aren.

Oavsett vad andra säger om vridmomentet så är 35:an för klen för att t.ex. dra en 5x90-skruv i botten och det gäller nog 12V borrskruvdragare i allmänhet, så det är ingen kritik mot just Boschen, den är stark för sin storlek. Men i de fallen är 12V slagskruvdragare j-vligt smidigt, även om den inte är användbar till något annat än skruvning.

C cpalm skrev:
Missade att du redan hade 18V FC. Upplever du storleken som begränsande och är därför ute efter en smidigare? Själv hade jag nog nöjt mig med en maskin med FC-funktionerna, men har aldrig känt på 18V:aren.

Oavsett vad andra säger om vridmomentet så är 35:an för klen för att t.ex. dra en 5x90-skruv i botten och det gäller nog 12V borrskruvdragare i allmänhet, så det är ingen kritik mot just Boschen, den är stark för sin storlek. Men i de fallen är 12V slagskruvdragare j-vligt smidigt, även om den inte är användbar till något annat än skruvning.
Det sitter oftast ett 4Ah batteri på 18V60FC-maskinen för det är vad jag har fler av och det räcker väldigt länge, men i vissa lägen blir den kombon lite tung och osmidig. Så ja, det handlar i huvudsak om att ha något som är smidigare. För större skruv har jag en 18V slagskruvdragare så det spelar ingen roll om 12Varn inte orkar allt. Har även mindre batterier men tröttnar lite på att de tar slut fort.

Men, villhöver är nog nyckelordet här. Av alla skruvdragare jag haft är 18Varn den bästa utan tvekan.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Fick lov att testa då jag vill minnas den tuggar på bra.
6x100.
Skjutmått mäter en stor skruv på ett träbord. Fötter skymtar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter en stor skruv mot ett träbord. Precision, verktyg, mätinstrument, arbetsbänk, ingenjörsvetenskap.
Skapa konto

Med 3.0Ah batteri.

...det får man väl vara nöjd med.

Har iaf bett Amazon att skicka en. Lite besviken över att den inte kommer imorgon redan, men onsdag får väl duga denna gång.

• Älska
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Excenteradaptern är den jag använder absolut mest till FC:n. Det finns också denna adapter som extra tillbehör för den som är blådåre. Livsfarligt.

https://amzn.eu/d/auRW08b

Svart och röd Bosch rörskärare för metall. Ergonomiskt handtag, sidostöd, justerbar skärdjupsknapp.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Slagverket har jag till 18voltarn, funkar skitbra….inget jag behöver till denna maskin….

Sittställning
MathiasS MathiasS skrev:
Amazons reklam-AI bombarderar mig med notiser om 12V FC maskinerna och jag börjar sakta överväga att ge efter för frestelsen.

Jämför då 15FC med 35FC och tycker att skillnaderna inte är helt uppenbara?

Väger ungefär lika mycket, verkar ha samma storlek osv. 35an snurrar lite snabbare på högre växel och har aningen högre vridmoment specifiserat.

Borstlös motor anges på 35 men inte 15, men jag är inte säker på att det stämmer, insexfäste anges 15 ha men inte 35an, men på bilderna ser det ut som båda har det, även utan FC-tillbehöret.

Vilken köper man? Den ska användas som komplement till min 18V-60FC.
Jag hade köpt 35. Jag har den vanliga 35 och den är väldigt mycket bättre än 15. Det märks en stor skillnad i verkligheten.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns också denna adapter som extra tillbehör för den som är blådåre. Livsfarligt.
Vad är det som är farligt med den?

R roli skrev:
Den slår väldigt hårt på ett sätt som inte alls känns nyttigt för maskinen, ens på den större 18Vmaskinen. Men det verkar hålla och slagverket är förvånansvärt effektivt

Sittställning Sittställning skrev:
Jag hade köpt 35. Jag har den vanliga 35 och den är väldigt mycket bättre än 15. Det märks en stor skillnad i verkligheten.
35an kommer på onsdag.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Du måste bara ha den och det kostar pengar. 😄

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du måste bara ha den och det kostar pengar. 😄
Nja, har redan två borrhammare, en Hilti och en DeWalt med dammsugare så det får räcka.....

Sittställning
MathiasS MathiasS skrev:
35an kommer på onsdag.
Bra val! Stolt över dig 🤝

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu har jag hunnit använda maskinen EN gång och direkt behövdes offsett-adaptern.....:) Lite meck med bänkbelysningen i köket och då var det ju trevligt med den lättare maskinen.

Till det finliret fungerade maskinen iallafall utmärkt och känsligheten på lågfart osv var utmärkt.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.