5 907 läst · 76 svar
6k läst
76 svar
GSR 12V-15FC eller 12V-35FC
Tack för videon Fredrik - uppskattas. Min större maskin är lite okänslig på låga varv, men det handlar ju bara om att träna upp muskelminnet så är det inget problem. Här ser det ju inte ut att vara några problem alls.FredrikR skrev:
Missade att du redan hade 18V FC. Upplever du storleken som begränsande och är därför ute efter en smidigare? Själv hade jag nog nöjt mig med en maskin med FC-funktionerna, men har aldrig känt på 18V:aren.MathiasS skrev:
Oavsett vad andra säger om vridmomentet så är 35:an för klen för att t.ex. dra en 5x90-skruv i botten och det gäller nog 12V borrskruvdragare i allmänhet, så det är ingen kritik mot just Boschen, den är stark för sin storlek. Men i de fallen är 12V slagskruvdragare j-vligt smidigt, även om den inte är användbar till något annat än skruvning.
Det sitter oftast ett 4Ah batteri på 18V60FC-maskinen för det är vad jag har fler av och det räcker väldigt länge, men i vissa lägen blir den kombon lite tung och osmidig. Så ja, det handlar i huvudsak om att ha något som är smidigare. För större skruv har jag en 18V slagskruvdragare så det spelar ingen roll om 12Varn inte orkar allt. Har även mindre batterier men tröttnar lite på att de tar slut fort.C cpalm skrev:Missade att du redan hade 18V FC. Upplever du storleken som begränsande och är därför ute efter en smidigare? Själv hade jag nog nöjt mig med en maskin med FC-funktionerna, men har aldrig känt på 18V:aren.
Oavsett vad andra säger om vridmomentet så är 35:an för klen för att t.ex. dra en 5x90-skruv i botten och det gäller nog 12V borrskruvdragare i allmänhet, så det är ingen kritik mot just Boschen, den är stark för sin storlek. Men i de fallen är 12V slagskruvdragare j-vligt smidigt, även om den inte är användbar till något annat än skruvning.
Men, villhöver är nog nyckelordet här. Av alla skruvdragare jag haft är 18Varn den bästa utan tvekan.
Fick lov att testa då jag vill minnas den tuggar på bra.C cpalm skrev:Missade att du redan hade 18V FC. Upplever du storleken som begränsande och är därför ute efter en smidigare? Själv hade jag nog nöjt mig med en maskin med FC-funktionerna, men har aldrig känt på 18V:aren.
6x100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Med 3.0Ah batteri.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 819 inlägg
Excenteradaptern är den jag använder absolut mest till FC:n. Det finns också denna adapter som extra tillbehör för den som är blådåre. Livsfarligt.
https://amzn.eu/d/auRW08b
https://amzn.eu/d/auRW08b
Logga in
Skapa konto
Jag hade köpt 35. Jag har den vanliga 35 och den är väldigt mycket bättre än 15. Det märks en stor skillnad i verkligheten.MathiasS skrev:Amazons reklam-AI bombarderar mig med notiser om 12V FC maskinerna och jag börjar sakta överväga att ge efter för frestelsen.
Jämför då 15FC med 35FC och tycker att skillnaderna inte är helt uppenbara?
Väger ungefär lika mycket, verkar ha samma storlek osv. 35an snurrar lite snabbare på högre växel och har aningen högre vridmoment specifiserat.
Borstlös motor anges på 35 men inte 15, men jag är inte säker på att det stämmer, insexfäste anges 15 ha men inte 35an, men på bilderna ser det ut som båda har det, även utan FC-tillbehöret.
Vilken köper man? Den ska användas som komplement till min 18V-60FC.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 819 inlägg
Nu har jag hunnit använda maskinen EN gång och direkt behövdes offsett-adaptern..... Lite meck med bänkbelysningen i köket och då var det ju trevligt med den lättare maskinen.C cpalm skrev:
Till det finliret fungerade maskinen iallafall utmärkt och känsligheten på lågfart osv var utmärkt.