45 715 läst · 319 svar
46k läst
319 svar
Gruppbeställning z-wave?
Så oerhört jobbigt/snurrigt/irriterande/frustrerande detta blev! Hade tänkt sätta mig ikväll och lägga in min order precis som ni andra... Planen var ett tiotal dimrar och fem-tio wall plugs men nu blir det väl troligen inget alls. Trist på den fina rabatten men ännu tristare att Fibaro plötsligt känns lite mer tveksamt att satsa på.
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Enligt Gröna Hus som är generalagent för Fibaro (tror jag) så står de att de ska få in dem 10/12, men det kanske är old news ...
http://webshop.gronahus.se/product.html/insatsbrytare-1x3kw?category_id=38
http://webshop.gronahus.se/product.html/insatsbrytare-1x3kw?category_id=38
Nytt konto då jag fortfarande vill ha de grejjer jag beställt till bra pris via interaktiva hem. Men jag börjar bli tveksam jag med.
Interaktiva hem skriver att det finns oseriösa aktörer som fortsätter att sälja. Finns det någon i Sverige förutom just interaktiva hem som säljer Fibaros produkter? Kasta sten i glashus eller? (Med tanke på att de säljer sakerna i sin paketkonfigurator). Kollade runt men hittade ingen annan med brytare/dimmer i lager.
Sen verkar det lite skumt att de skickar ut fakturor innan leveranserna, för det får man väl inte via klarna? (https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/invoice?fee=0) "Fakturan skickas i samband med leveransen.".
Långa leveranstider - det är ett rätt nytt bolag med låg omsättning förra året (200kkr). Ändå listar de att de ha "alla" Z-Waveprylarna i lager, även de med utländsk kontakt. Har de verkligen grejjerna i eget lager, eller är det någon grossist i Europa som de helt enkelt speglar sitt lager mot? m.nu som alla pratar om bör väl vara större och de har inte några av sakerna med andra kontakter i lager. Eller har de växt massor så de kan finansiera eget lager? De har ju i princip inga omdömen på prisjakt och skulle de vara stora och ha växt borde de väl ha iaf några omdömen?
Eller är det så att de måste skicka ut fakturorna först och få betalt via klarna (tror att handlarna får betalt någon dag efter att fakturorna har skickats) för att kunna ha råd att köpa in prylar som motsvarar nästan hela förra årets omsättning?
Klarna tar ju risken i sådana fall, men lite konstigt är det.
Interaktiva hem skriver att det finns oseriösa aktörer som fortsätter att sälja. Finns det någon i Sverige förutom just interaktiva hem som säljer Fibaros produkter? Kasta sten i glashus eller? (Med tanke på att de säljer sakerna i sin paketkonfigurator). Kollade runt men hittade ingen annan med brytare/dimmer i lager.
Sen verkar det lite skumt att de skickar ut fakturor innan leveranserna, för det får man väl inte via klarna? (https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/EID/sv_se/invoice?fee=0) "Fakturan skickas i samband med leveransen.".
Långa leveranstider - det är ett rätt nytt bolag med låg omsättning förra året (200kkr). Ändå listar de att de ha "alla" Z-Waveprylarna i lager, även de med utländsk kontakt. Har de verkligen grejjerna i eget lager, eller är det någon grossist i Europa som de helt enkelt speglar sitt lager mot? m.nu som alla pratar om bör väl vara större och de har inte några av sakerna med andra kontakter i lager. Eller har de växt massor så de kan finansiera eget lager? De har ju i princip inga omdömen på prisjakt och skulle de vara stora och ha växt borde de väl ha iaf några omdömen?
Eller är det så att de måste skicka ut fakturorna först och få betalt via klarna (tror att handlarna får betalt någon dag efter att fakturorna har skickats) för att kunna ha råd att köpa in prylar som motsvarar nästan hela förra årets omsättning?
Klarna tar ju risken i sådana fall, men lite konstigt är det.
Så vad ska man ta istället nu? Jag har bland annat beställt 3st Fibaro 2x1,5kW och 2st 3kW. Att man sedan har ett gäng sedan tidigare som visserligen fungerar precis som man vill gör ju att man inte riktigt vet hur man ska göra. Det blir ju inte fler såklart innan det är fixat men hur ska man göra med de man redan har?
Vilka puckar är bästa ersättaren i kombination med HC2? Hur vet man om Aeon, Qubino eller Phillio Tech är säkrare? Det här i kombination med en hel del andra saker gör ju att man börjar tvivla lite på hela grejen med Z-wave faktiskt. Känns som att man som konsument är någon form av försökskanin med sitt hem och sin familj som insats. Detta framgår ju inte riktigt av Fibaros marknadsföring om man säger så. Eller är vi i Sverige bara väldigt oroliga över oss eftersom att det bara verkar vara säljstoppat här?
Vilka puckar är bästa ersättaren i kombination med HC2? Hur vet man om Aeon, Qubino eller Phillio Tech är säkrare? Det här i kombination med en hel del andra saker gör ju att man börjar tvivla lite på hela grejen med Z-wave faktiskt. Känns som att man som konsument är någon form av försökskanin med sitt hem och sin familj som insats. Detta framgår ju inte riktigt av Fibaros marknadsföring om man säger så. Eller är vi i Sverige bara väldigt oroliga över oss eftersom att det bara verkar vara säljstoppat här?
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Jag har 8 st Fibaro dimmers och 2 st 2*1,5 switchar liggande på hyllan som jag kommer installera. Dock kommer jag kontakta leverantören och förhöra mig om hur det blir med ev. reklamation men avvakta med att skicka tillbaks tills det finns ersättningsprodukter.
Jag har redan flera Fibaro dimmers installerade och för mig är det mycket värt att ha allt homogent. Stora fördelar med Fibaro dimmers är att man kan köra utan nolla och har tillgång till dubbel- och trippeltryck.
Jag har redan flera Fibaro dimmers installerade och för mig är det mycket värt att ha allt homogent. Stora fördelar med Fibaro dimmers är att man kan köra utan nolla och har tillgång till dubbel- och trippeltryck.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Tror iofs att detta uppkommit för att de kollat på just Fibaros produkter. Skulle du undersöka varenda elektrisk produkt som säljs i Sverige så skulle det inte bara ta sjukt mycket tid, många skulle stoppas också ...
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
Ni som kör Vera eller HC, tänk på detta vad gäller Qubinos dimmer:
HC2: Fungerar att dimmra, energimätning visas ej. Ansluten temperatursensor visas, men uppdateras inte. Binära ingångar fungerar, men uppdateras endast vid pollning
Vera: Allt utom temperatursensorn fungerar utan problem
HC2: Fungerar att dimmra, energimätning visas ej. Ansluten temperatursensor visas, men uppdateras inte. Binära ingångar fungerar, men uppdateras endast vid pollning
Vera: Allt utom temperatursensorn fungerar utan problem
Medlem
· Västra Götaland
· 652 inlägg
En skillnad jag ser mellan Qubinos och Fibaros insatsbrytare är att det är möjligt att mata Fibaros med separat spänning och skicka ut en annan till motorn, lampan etc. Det har jag ex. använt mig av till min garageportsmotor (drivs med 24V, impuls till motor är 12V). Kommer även behöva detta i min värmepump.