Vad jag förstått är det så att lastbalanseringen i bästa fall verkligen drar ner varje fas för sig så att det hela tiden blir maximal billaddning utan att huvudsäkringarna går.
Mitt tips för att vara lite framtidssäkrad är att som minst sätta upp en laddare som klarar 11kW =16A trefas, vilket så gott som alla hushåll borde klara åtminstone med lastbalansering och laddning nattetid utan att höja huvudsäkringen vilket ofta är dyrt.
 
W witten skrev:
Hela din argumentation bygger på ett enligt mig överdrivet antagande av effektbehovet för bilen. Många löser detta utan att det blir såna problem som du målar upp.
"Som man ropar får man svar"...

TS grundfråga var ju att han vill ha 8 kW laddning, att 3,6 verkade "för lite" för hans behov.
 
Mitt problem var som sagt att huvudräkningen löste om jag laddade bilen när ugnen var på. Ganska länge löste jag det genom att sänka laddströmmen till 5a när jag använde ugnen. När jag kollade upp hur förbrukarna låg fördelade så fans det potential för överbelastning innan ens bilen kopplades in. Bilen blev sista tuvan. Efter att ha flyttat varmvattenberedaren var det aldrig några problem. Det gällde då en laddhybrid. Men samma är applicerbart på en elbil. Mesta tiden använder man bara en bråkdel av tillgänglig effekt. Skulle det visa sig att säkringar löser så kan man lära sig vilka prylar som inte fungerar samtidigt med laddning. Eller så kan man skaffa en laddare med lastbalansering så slipper man fundera på det. Men det kan mycket väl fungera utmärkt redan från början.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Lellemars skrev:
Vad jag förstått är det så att lastbalanseringen i bästa fall verkligen drar ner varje fas för sig så att det hela tiden blir maximal billaddning utan att huvudsäkringarna går.
Mitt tips för att vara lite framtidssäkrad är att som minst sätta upp en laddare som klarar 11kW =16A trefas, vilket så gott som alla hushåll borde klara åtminstone med lastbalansering och laddning nattetid utan att höja huvudsäkringen vilket ofta är dyrt.
Mig veterligen kan laddboxen ge bilen en maximal ström att ladda med. Bilen måste hålla sig under detta på alla faser. Det finns inte i protokollet en möjlighet att skilja mellan faserna. Men om jag har fel och det finns en laddare som fungerar så är jag intresserad av att veta mer.
 
W witten skrev:
Det borde vara tillräckligt för de flesta att dimensionera sin anläggning så att det finns ca 3 kW över till bilen under natten även under de värsta dygnen under ett år. Finns det inte det skulle man nästa behöva säkra upp oavsett.
Det kan ju vara så att man vill slippa huvudsäkring går, då kan en balanserare vara mer lönsamt än att höja huvudsäkring...
 
J JohanLun skrev:
Det kan ju vara så att man vill slippa huvudsäkring går, då kan en balanserare vara mer lönsamt än att höja huvudsäkring...
Absolut, jag har själv effektvakt och förespråkar det starkt om man inte är ute efter att snåla på installationen.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Mig veterligen kan laddboxen ge bilen en maximal ström att ladda med. Bilen måste hålla sig under detta på alla faser. Det finns inte i protokollet en möjlighet att skilja mellan faserna. Men om jag har fel och det finns en laddare som fungerar så är jag intresserad av att veta mer.
Såna boxar är jag rätt säker på att det inte finns. Det är den mest belastade fasen som är styrande. Annars skulle det krävas att alla bilar kunde ta olika mycket från olika faser.
 
  • Gilla
norrlanningen
  • Laddar…
Hej,

Kanske någon som kan hjälpa mig här. Köpte en ABB terra 11kw + installation från Bauhaus under Black Friday. Elektrikern var här idag och kopplade in allt + en ABB b23 effektmätaren för lastbalansering.
Elektrikern hade inte installerat en ABB box tidigare men följde inkopplingsschemat. Hursomhelst, jag ser att effektmätare endast visar momental belastning om 4W..vilket inte ändras även om jag sätter på spis osv. Känns som att det är något fel?

Ringde elektriker och han sa att det stämmer men litar inte helt på det svaret, borde rimligtvis vara 3-5000W beroende på belastning?

Mvh,
Mikael
 
Japp INST med alla 3 faserna visar 3-5W.

Accumulerad förbrukning "reg" efter 7h är 0,01kw
 
N norrlanningen skrev:
Japp INST med alla 3 faserna visar 3-5W.

Accumulerad förbrukning "reg" efter 7h är 0,01kw
Jag tror nog att den elektriker som kopplade in din box troligen inte har en aning om hur den fungerar. Vänd dig till säljare eller tillverkare så har du större möjligheter att få hjälp. Det är stor skillnad på att koppla in en "apparat" och veta hur den fungerar och ska användas.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Sitter strömtransformatorerna på inkommande ledningar?
 
Pratade med ABB och de trodde den var inkopplad så den bara mäter din egen effektförbrukning.

Mig veterligen så är det inga transformatorer?

En dum fråga. Inkommande el sitter på fastigheten sedan har jag ett fristående garage med egen elcentral, där har vi kopplat in laddboxen. I samband med installationen drog vi ny kabel mellan fastighet och garage samt ersatte gamla 10a säkringen (för garaget) som sitter i inkommande elcentralen med en 3fas 16A. Effektmätaren sitter på garagets elcentral men elektrikern sa att det är inget problem då den känner av hela kretsens förbrukning. Stämmer detta verkligen?

Tack,
Mikael
 
N norrlanningen skrev:
Effektmätaren sitter på garagets elcentral men elektrikern sa att det är inget problem då den känner av hela kretsens förbrukning. Stämmer detta verkligen?
Har du några bilder på hur det är kopplat? Om garagets central är matad från husets central kan du inte mäta förbrukningen i huset med en mätare som i sin helhet sitter i garagets central.
 
Du måsta ha strömtransformatorer på de ledningar du vill mäta effekten på. Dvs inkommande matning.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.