Skickar med en bild men säger nog inte alltför mycket.

Har för mig det sitter en transformator, ser i alla fall ut som en spole, brevid säkringarna i huvudcentral en.

/Mikael

• Elektrisk huvudcentral med säkringar, energimätare och möjlig transformator vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen dörr visar säkringar och en digital display, samt kablar på en vägg.
    Skapa konto
N norrlanningen skrev:
Har för mig det sitter en transformator, ser i alla fall ut som en spole, brevid säkringarna i huvudcentral en.
Om den visar momentanförbrukning och den inte rör sig från 4 W så kan den givetvis inte mäta husets förbrukning. Vad för kablar går till och från den? Ökar effekten på mätaren när laddaren är igång? Har någon missförstått syftet med mätaren? Den kanske är inkopplad för att mäta laddarens förbrukning.

Typ så här kan de se ut.
Tre strömtransformatorer med tunna rödsvarta sladdar fästa med buntband.
Skapa konto

Den tunna sladden som sitter med buntband. Vad är det?

Mätaren på bilden är knappast avsedd att användas med strömtrafo utan kopplas som normalt i direktmätning. Tunna kabeln kan ju vara för modbus via RS485 också typiskt i de här fallen.

Den tunna sladden är mobus kabeln från effektmätaren till laddboxen.

Som Avemo skriver tror jag att de har kopplat den. Den enda kabeln ut från effektmätaren är den till laddboxen, så rimligtvis mäter den endast laddboxens effekt. Jag har inte fått bilen ännu så har inte kunna prova om detta stämmer.

/Mikael

Då har ju inte installatören alls förstått syftet med effektmätningen. Eller också förstår han inte alls hur man mäter effekt. Med tanke på uttalandet så gissar jag på det andra. Det är väl på grund av den stora kompetensen dessa elektriker besitter som de måste anlitas va?

Som sagt, installationen ingick i priset så är nog billigaste upphandlade bolaget. Betalade extra för effektmätaren + dragning av tre-fas till garaget...

Men tänker jag rätt att effektmätaren borde ligga efter de tre huvudsäkringarna i elcentralen och mäta total last dvs hus +garage+laddbox?

/Mikael

/Mikael

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ja, om syftet med den är att kunna begränsa laddeffekten om du har mycket annan last. Som det är nu kandi ju bara använda den för att se laddeffekten.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
N norrlanningen skrev:
Som sagt, installationen ingick i priset så är nog billigaste upphandlade bolaget. Betalade extra för effektmätaren + dragning av tre-fas till garaget...

Men tänker jag rätt att effektmätaren borde ligga efter de tre huvudsäkringarna i elcentralen och mäta total last dvs hus +garage+laddbox?

/Mikael

/Mikael
Du har ju gott om plats att sätta mätaren upptill i mätarskåpet där den kan sitta. Du bör ha lite tillgodo pga det ytterst taffliga jobbet du fått så att de kan göra om utan kostnad. Egentligen verkligt bedrövligt att det står så dåligt till med både förståelse av systemet och det rena utförandet av installationen

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Plats finns det men då måste vi även dra modbus kabel från garaget till huvudcentralen samt givetvis flytta mätaren. Skall prata med installatören för att se vad de säger. Med tanke på att när jag frågade om det var normalt att effektmätaren bara visade 5w så svarade de att det inte var konstigt.

/Mikael

Det är knappast något annat att välja på än att flytta mätaren dit och kommunikationskabeln mellan mätare och box. Ja förutsatt om du ska ha någon nytta av den till begränsningsfunktionen.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nej det måste göras...men stör mig på att det hade inte varit något problem att dra modbus kabeln samtidigt som nya elkabeln. Nu blir det svårare att dra den i efterhand.

Tack för all hjälp!

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
O
GK100 GK100 skrev:
Ja förutsatt om du ska ha någon nytta av den till begränsningsfunktionen.
Samma begränsningsfunktion finns hos många värmepumpar. Om elektriker inte kan reda en installation som den i tråden kan man fundera hur de skulle koppla om de kommer ut till en anläggning där det redan sitter en uppsättning mättransformatorer. Eller för den delen det mindre uppenbara fallet då den ena effektbegränsningen använder direktmätning och den andra hänger på trafos. Frågan är om det ens går att använda begränsningsfunktionen i båda samtidigt, det är inte självklart.

Jodå, det är inget problem. Varför skulle inte det gå?

O
D Daniel 109 skrev:
Jodå, det är inget problem. Varför skulle inte det gå?
Jag tänker mig att om två av varandra oberoende reglerloopar mäter samma ström och sedan gör justeringar baserat på antagandet om tillgänglig effekt i förhållande till övrigt förbrukning skapar ett "race condition" som resulterar i ett instabilt system. Om jag inte minns fel fick vi testa att koppla samman två konkurrerande PID-regulatorer i en labkurs på universitetet och sen se hur de hamnade i självsvängning och flippade ut fullständigt. Men du tror alltså inte det är ett problem här i verkligheten? Är systemen för långsamma eller reglerlopparna för dumma, eller hur resonerar du?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.