W witten skrev:
Självklart är det en nackdel. Men om det är den enda faktorn som får dig att stryka den från listan vill jag berätta att många laddar sina Teslor med jättebatterier med enfas utan problem. Det är vanligt att det är det som erbjuds i garage.
Säkert rimligt, jag kör mycket sällan så långt så det är riktigt, jag ska inte stryka den från listan men det är trist om de inte har det. Men du har rätt, att stryka den om detta är enda nackdelen är fel...

Har den snabbladdning så kan man väl räkna med att undantagsvis göra resor på 30-40 mil. Kommer dragkrok till denna så ser det ut som en mycket bra bil.

Jag håller med om att man inte ska ha panik för laddning hemma, få gör 30 milsresor flera dagar i följd, därmed hinner man ladda bilen utan problem eftersom resan före och efter sannolikt är kortare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
I teorin så kan man steglöst justera hur mycket en bil ska kunna ladda med. Men hur det fungerar från bilens sida vet man ju inte, en möjlig modell är att det är fixa steg. Iaf så skulle ju det öppna upp möjligheten till att ladda med 20A*230V = 4.6kW.

Det finns även laddare som kan använda 2 faser. Jag såg någon siffra på att man kunde få ut 25A*270V=6.75kW då. Tydligen klarade Tesla-laddare upp till 275V.

Men jag tror det enklaste är att nöja sig med 3.7kW-laddning.
 
W witten skrev:
Det här är väl kul, eller vad tycker ni! Speciellt att tänka på är att det dessutom handlar om 10 år gammal batteriteknik.

Renault uppdaterar gamla Zoe – siktar på 100 000 mil (vibilagare.se)
Kunde de inte efterskänka batterierna när bilarna blir 5 år eller 10.000 mil, en Zoe med lossköpt batteri skulle jag kunna tänka mig, men batterihyran på en risig Zoe med kort räckvidd är ju knapp hälften av var tex privatleasing av tex en MG ZS landar på om jag förstår saken rätt.

Kul marknadsföringsgrej, men vem vill ha en refreshad Zoe. För miljön är det vettigt men ännu bättre om man bara kan fortsätta köra utan att byta ut saker i bilen. Jag skulle nog överleva utan en update. :D
 
J JohanLun skrev:
Kunde de inte efterskänka batterierna när bilarna blir 5 år eller 10.000 mil, en Zoe med lossköpt batteri skulle jag kunna tänka mig, men batterihyran på en risig Zoe med kort räckvidd är ju knapp hälften av var tex privatleasing av tex en MG ZS landar på om jag förstår saken rätt.

Kul marknadsföringsgrej, men vem vill ha en refreshad Zoe. För miljön är det vettigt men ännu bättre om man bara kan fortsätta köra utan att byta ut saker i bilen. Jag skulle nog överleva utan en update. :D
Jo visst, helt klart att som kund köpa den är nog mindre lockande på grund av det du säger. Det blir i slutändan en prisfråga och det står det inget om i artikeln.
 
W witten skrev:
Jo visst, helt klart att som kund köpa den är nog mindre lockande på grund av det du säger. Det blir i slutändan en prisfråga och det står det inget om i artikeln.
På tal om laddare så är väl Zoe den som vad jag förstår har "sämst" implementation av laddfunktionen i bilen?
 
Nu är ju inte livet enkelt - det enda som förbrukar ström i en villa på natten är inte elbilsladdningen ...

Men om man hittar en bil som är perfekt på allt utom laddningen, ja då får man väl se vad som går att göra åt laddningen.

Din elservis på 3 x 20A går troligen ganska enkelt att höja till 3 x 25A. En installationskostnad troligen en ökad löpande utgift i högre abonnemangsavgift.

Att gå högre upp (3 x 35A, exempelvis) kräver utbyte av en del material (mätarskåp, ...), troligen av kabeln in till huset etc, så där sticker kostnaden. Däremot är 35/50/63A ungefär samma steg i utrustning- men olika i månadsavgift.

Men ärligt talat, varför är det idag 3 x 20 och inte 3 x 16? Svaret: Troligen för att Du behöver detta. Annars hade ju 16 varit billigare än det Du har idag. För inte är Du väl så dum att Du betalar för något Du inte behöver idag?

Så om Du nu lägger på en betydande elförbrukare till - billaddningen - ja då är det inte konstigt om Du behöver höja huvudsäkringen. Ofta kanske huset har något större marginaler på natten än på dagen, men det är inte självklart. Värmen behövs dygnet runt - när vi har den kallaste månaden och de kallaste nätterna också. Men på dagen, när vi kör ugn, spis, tvättmaskin och lite andra maskiner som "drar el" så bidrar dessa maskiner faktiskt till husuppvärmningen, så att elementen/värmepumpen kan dra av lite.

Kanske svär jag nu i kyrkan - elbilar skall ju gå på luft och grönt samvete, varför skulle elnätet påverkas av att mer energi skall tas ut ur de två hålen i väggen? Svar: För att verkligheten inte är som på TV-reklamen. Skall mer energi tas ut ur elnätet behöver elnätet göras kraftigare. Det gäller hela elnätet; ända från elverket/kraftverket som behöver byggas ut, via kraftledningarna ner till den sista kabeln fram till "laddboxen" (se där - sista biten från elcentralen till anslutningen var det självklart att bygga ut, varför skulle systemet bakom tidigare ha varit onödigt kraftigt (=dyrt) så att det nu bara går att ta ut mer utan att behöva betala för det?)

Men sedan - om den där perfekta bilen är anpassad för elnätet i "nästan hela Europa" genom att jobba med enfas 230V (Det är vi som envisas med 3 klena huvudsäkringar i stället för en rejäl som är uddafåglar), tja då finns det "motmedel".

Om man köper en transformator 400 / 230V så kan man ta ström från 2 faser och tratta ut i bilen som "enfas". 2 x 20A/400V = 1 x 34A/230V. Då kan Du alltså ladda bilen med 32A, men det blir inte värst mycket kvar för huset under laddtiden. Dessutom behöver huset ha en väldigt "udda" fördelning under denna laddtid. 3 x 20A möjliggör uttag av 13,8 kW, 1 x 25A + 2 x 5A möjliggör 8 kW, så under den tiden laddningen drar fullt blir kvarvarande effekt som huset kan använda minskad med 40%
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det finns även laddare som kan använda 2 faser. Jag såg någon siffra på att man kunde få ut 25A*270V=6.75kW då. Tydligen klarade Tesla-laddare upp till 275V.
Med en transformator inkopplad mellan faser kan man med 20 a säkringar få ut 400 * 20 = 8 kW enfas. Det finns sådana lösningar. Men det är en tung och dyr lösning.
 
S Soltorp40 skrev:
Nu är ju inte livet enkelt - det enda som förbrukar ström i en villa på natten är inte elbilsladdningen ...

Men om man hittar en bil som är perfekt på allt utom laddningen, ja då får man väl se vad som går att göra åt laddningen.

Din elservis på 3 x 20A går troligen ganska enkelt att höja till 3 x 25A. En installationskostnad troligen en ökad löpande utgift i högre abonnemangsavgift.

Att gå högre upp (3 x 35A, exempelvis) kräver utbyte av en del material (mätarskåp, ...), troligen av kabeln in till huset etc, så där sticker kostnaden. Däremot är 35/50/63A ungefär samma steg i utrustning- men olika i månadsavgift.

Men ärligt talat, varför är det idag 3 x 20 och inte 3 x 16? Svaret: Troligen för att Du behöver detta. Annars hade ju 16 varit billigare än det Du har idag. För inte är Du väl så dum att Du betalar för något Du inte behöver idag?

Så om Du nu lägger på en betydande elförbrukare till - billaddningen - ja då är det inte konstigt om Du behöver höja huvudsäkringen. Ofta kanske huset har något större marginaler på natten än på dagen, men det är inte självklart. Värmen behövs dygnet runt - när vi har den kallaste månaden och de kallaste nätterna också. Men på dagen, när vi kör ugn, spis, tvättmaskin och lite andra maskiner som "drar el" så bidrar dessa maskiner faktiskt till husuppvärmningen, så att elementen/värmepumpen kan dra av lite.

Kanske svär jag nu i kyrkan - elbilar skall ju gå på luft och grönt samvete, varför skulle elnätet påverkas av att mer energi skall tas ut ur de två hålen i väggen? Svar: För att verkligheten inte är som på TV-reklamen. Skall mer energi tas ut ur elnätet behöver elnätet göras kraftigare. Det gäller hela elnätet; ända från elverket/kraftverket som behöver byggas ut, via kraftledningarna ner till den sista kabeln fram till "laddboxen" (se där - sista biten från elcentralen till anslutningen var det självklart att bygga ut, varför skulle systemet bakom tidigare ha varit onödigt kraftigt (=dyrt) så att det nu bara går att ta ut mer utan att behöva betala för det?)

Men sedan - om den där perfekta bilen är anpassad för elnätet i "nästan hela Europa" genom att jobba med enfas 230V (Det är vi som envisas med 3 klena huvudsäkringar i stället för en rejäl som är uddafåglar), tja då finns det "motmedel".

Om man köper en transformator 400 / 230V så kan man ta ström från 2 faser och tratta ut i bilen som "enfas". 2 x 20A/400V = 1 x 34A/230V. Då kan Du alltså ladda bilen med 32A, men det blir inte värst mycket kvar för huset under laddtiden. Dessutom behöver huset ha en väldigt "udda" fördelning under denna laddtid. 3 x 20A möjliggör uttag av 13,8 kW, 1 x 25A + 2 x 5A möjliggör 8 kW, så under den tiden laddningen drar fullt blir kvarvarande effekt som huset kan använda minskad med 40%
detta verka vara väldigt komplext :thinking: och dyrt. Tycker att jag borde leva med 3,7KW då behöver jag inte lastbalansera heller... men kanske bra att ha för framtiden:thinking:
 
N naderiano skrev:
detta verka vara väldigt komplext :thinking: och dyrt. Tycker att jag borde leva med 3,7KW då behöver jag inte lastbalansera heller... men kanske bra att ha för framtiden:thinking:
Det är klokt att inte ta ut problemen i förskott. Installera laddaren och se om det räcker för dig och fungerar utan att säkringar löser. Men var beredd på att du kanske måste flytta vissa laster. Jag var tvungen att flytta på varmvattenberedaren för att kunna ladda bilen samtidigt som ugnen var på efter att ha skaffat en 3,7 kW laddare.
 
S Soltorp40 skrev:
Nu är ju inte livet enkelt - det enda som förbrukar ström i en villa på natten är inte elbilsladdningen ...

Men om man hittar en bil som är perfekt på allt utom laddningen, ja då får man väl se vad som går att göra åt laddningen.

Din elservis på 3 x 20A går troligen ganska enkelt att höja till 3 x 25A. En installationskostnad troligen en ökad löpande utgift i högre abonnemangsavgift.
Det är väl en bra kompromiss med en lastbalansering. Då går inte huvudsäkringen och skulle man vara absolut tvungen att ladda fullt nån enstaka gång så får man väl stänga av elpannan och låta bli att tvätta och laga mat just den kvällen... :D

Vi har effektavgift istället för olika avgift för olika huvudsäkring, frågan är om det är bättre eller ej. Det blir ju väldigt dyrt om man momentant drar mycket ström.
 
Vad avser "lastbalansering"?

Är det att flytta runt olika apparater mellan faserna så att det balanserar inkommande ström?

Eller är det att stänga av någon förbrukare så att strömmen räcker till någon annan?

Om det senare, och man väljer att stänga av värmen eller varmvattenberedaren, vilket väl är det vanligaste, så kan det bli svalt i huset om man skall ladda bil i 5 timmar.

För som jag skrev förut: Om man har nästan 14 kW in i huset nu, men väljer att lägga 8 av dem på att ladda bilen, så blir det bara 6 kvar för huset. Prova att stänga av elvärmen till 6 kW en kall vinternatt när det är -25 ute. Gör detta i 5 timmar.

Det viktiga jag vill framhålla är att "Om man har 4 potatisar, och det behövs minst 3 för att bli mätt på middagen, men ger bort 2 potatis till grannen - då blir man inte mätt". Funkar en dag, men om man gör så varje dag vecka ut och vecka in så kommer det att märkas på livremmen...

Vi har av tradition i Sverige haft så hög elstandard att vi inte behöver hålla kölapp till om man får starta tvättmaskinen nu, eller om man måste vänta tills diskmaskinen blir klar. Men framtida generationer kanske vill ta ett steg ner och lägga sin tankemöda på sådant i stället för att kunna lägga den på uppgifter som för utvecklingen vidare.
 
Tror att det avser nedprioritering av elbilsladdningen ifall man behöver elen hemma (tvättmaskin mm). Men jag är tyvärr inte sakkunnig i detta ämne.
 
S Soltorp40 skrev:
Vad avser "lastbalansering"?

Är det att flytta runt olika apparater mellan faserna så att det balanserar inkommande ström?

Eller är det att stänga av någon förbrukare så att strömmen räcker till någon annan?

Om det senare, och man väljer att stänga av värmen eller varmvattenberedaren, vilket väl är det vanligaste, så kan det bli svalt i huset om man skall ladda bil i 5 timmar.

För som jag skrev förut: Om man har nästan 14 kW in i huset nu, men väljer att lägga 8 av dem på att ladda bilen, så blir det bara 6 kvar för huset. Prova att stänga av elvärmen till 6 kW en kall vinternatt när det är -25 ute. Gör detta i 5 timmar.

Det viktiga jag vill framhålla är att "Om man har 4 potatisar, och det behövs minst 3 för att bli mätt på middagen, men ger bort 2 potatis till grannen - då blir man inte mätt". Funkar en dag, men om man gör så varje dag vecka ut och vecka in så kommer det att märkas på livremmen...

Vi har av tradition i Sverige haft så hög elstandard att vi inte behöver hålla kölapp till om man får starta tvättmaskinen nu, eller om man måste vänta tills diskmaskinen blir klar. Men framtida generationer kanske vill ta ett steg ner och lägga sin tankemöda på sådant i stället för att kunna lägga den på uppgifter som för utvecklingen vidare.
Hela din argumentation bygger på ett enligt mig överdrivet antagande av effektbehovet för bilen. Många löser detta utan att det blir såna problem som du målar upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det borde vara tillräckligt för de flesta att dimensionera sin anläggning så att det finns ca 3 kW över till bilen under natten även under de värsta dygnen under ett år. Finns det inte det skulle man nästa behöva säkra upp oavsett.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.