P ptk skrev:
Effektmätare; är det samma som en "Energimätare 3 fas Modbus RS485" jag fått i en av offertarna?
Ja den kan användas för lastbalancering. Trodde dock de var mbus varianten man brukade använda.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det verkar ju dumt att göra. Bättre att sälja elen man producerar på dagen och ladda när elpriset är som lägst på natten. För de allra flesta fall verkar den produkten vara överdesignad.
Producerar man mer el än vad huset använder är det en klar fördel. Om man är hemma på dagen
 
Det verkar ju inte vara en klar fördel av exemplen ovan att döma. Då tjänar man tvärt om (på vardagar) på att sälja den el man producerar på dagen och köpa någon annans överskott på natten och ladda bilen med.

Skillnaderna verkar förvisso ofta vara ganska små, men stora nog för att jag alltjämt ska tycka att produkten jag kommenterade är överdesignad.
 
G Grottan skrev:
Behöver man lastavkänning så känns Easee lösningen rapplig med en lös "modul" i elcentralen som är ansluten med väggvårta och kommunicerar med laddbox via en molntjänst. Då känns både GARO och CTEC (Chargestorm) som mer genomarbetade lösningar med en energimätare som kommunicerar seriellt direkt till laddboxen
Tibber verkar ha en ny/annan produkt för lastbalansering, den verkar tyvärr också gå via molnet vilket jag antar gör att lösningen dessutom knyter upp en till tibber. Den nya lastbalanderaren använder han porten, och mitt elbolag kommer byta till kompatibla mätare men utrullningen kan ta ända till 2025. Undrar om man ska dra ett mail till easee och pulse för att se om styrningen måste vara molnbaserad?
 
Kanske lite orelevant men jag har skaffat en MG ZS EV som kan ladda med 7,4 KW. Har en liknande central som ovan (20A 3 fas) och har tänkt att köpa en Easee laddbox (eller liknande) men har jag förstått detta rätt: För att kunna ladda med 7,4 KW så behöver jag 1 fas med 32A som jag inte har annars blir det 3,4 KW långsamladdning... ?
 
Nej det räcker med 10A trefas.
 
Det är väl så att även 3-fas räknas som "långsamladdning", ingen hemladdbox har snabbladdning, då är kontakten "utbyggd". Jag har bara PHEV med enfasladdning. Jag tror de lite billigare elbilarna ofta har 3-fasladdning, men inte alltid snabbladdning, det kan vara ett tillval. Oavsett, en "vanlig" laddbox kopplad med 3 fas och 10A per fas kommer nog funka bra för normal hemmaladdning och fylla ditt batteri under en natt.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
N naderiano skrev:
Kanske lite orelevant men jag har skaffat en MG ZS EV som kan ladda med 7,4 KW. Har en liknande central som ovan (20A 3 fas) och har tänkt att köpa en Easee laddbox (eller liknande) men har jag förstått detta rätt: För att kunna ladda med 7,4 KW så behöver jag 1 fas med 32A som jag inte har annars blir det 3,4 KW långsamladdning... ?
Du behöver veta om det är enfas eller trefas som gäller. Om bilen kan ladda med tre faser räcker det med 10 a. Om det å andra sidan bara använder en fas måste det vara 32 a för att få den effekten.
 
  • Gilla
naderiano
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det räcker med 10A trefas.
Inte om bilen bara kan laddas med enfas.

N naderiano skrev:
Kanske lite orelevant men jag har skaffat en MG ZS EV som kan ladda med 7,4 KW. För att kunna ladda med 7,4 KW så behöver jag 1 fas med 32A som jag inte har annars blir det 3,4 KW långsamladdning... ?
Ja (y)
 
  • Gilla
Skogskatten och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du behöver veta om det är enfas eller trefas som gäller. Om bilen kan ladda med tre faser räcker det med 10 a. Om det å andra sidan bara använder en fas måste det vara 32 a för att få den effekten.
Bilen kan endast laddas med 1-fas. Antar att jag behöver 32A då
 
N naderiano skrev:
Bilen kan endast laddas med 1-fas. Antar att jag behöver 32A då
Kan det vara möjligt att MG ZS EV bara har enfasladdning???

Den verkade trevlig men då rök den från prospectlistan...
 
fast det kostar bara 2280/månad :love:
 
N naderiano skrev:
fast det kostar bara 2280/månad :love:
Jo, satt jag inte fast i en Passat GTE skulle jag vara intresserad av de intro-privatleasing-priser som verkar gälla på några bilar just nu. För de priset så håller jag med, då får den ladda långsamt. Ska jag köpa en privat så skulle jag vilja ha trefasladdning och dragkrok. Blir spännande när fler börjat använda dessa nya små men på pappret mycket lovande elbilar.
 
Jag googlade lite och fick uppfattningen att det var trefas ombordladdare. Men det är inte direkt någon information de skyltar med.

Som enhetspolis får jag spader av effekt angiven i kelvinwatt och ström i ar. Försök att använda korrekta enheter.
 
  • Gilla
  • Haha
elmontören och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan det vara möjligt att MG ZS EV bara har enfasladdning???

Den verkade trevlig men då rök den från prospectlistan...
Självklart är det en nackdel. Men om det är den enda faktorn som får dig att stryka den från listan vill jag berätta att många laddar sina Teslor med jättebatterier med enfas utan problem. Det är vanligt att det är det som erbjuds i garage.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.