P
harry73 harry73 skrev:
Eller så får man konstatera att det inte är en jättestor bedrift att åka till månen som man tror.

Det krävs inga komplicerade beräkningar och hela färden kan planeras i förväg utan stora överraskningar.
Man klarade det med en gammal tysk v2 raket från 40-talet.
Bedriften var att landa på månen, med två personer, och sen återvända till jorden.

Det var nog nästan i klass med automatiskt sopsortering.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
För att se till att allt kommer fram till en avfallsanläggning, krävs det en viss mängd tvång.
Eller en bättre grundskola.
 
P
M MrDizzy skrev:
2 st 370L 4-facks tunnor + egen batteri micro-tunna, kostnad: 225kr / mån
Egen batteritunna! Yay! Jag kan nog tänka mig att sortera lite mer för att ha en sån.

Det borde finnas ett alternativ med egen tunna för gammal medicin också.
 
harry73
P pmd skrev:
Eller en bättre grundskola.
Där har du troligtvis rätt i. Har ofta tänkt att om vi bara har en bättre skola, kommer fler rösta på miljöpartiet.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
harry73 harry73 skrev:
Mycket exporteras till öst europa och vad som händer därefter är svårt att veta.
Här finns det ett svar för vad som händer:
https://www.romania-insider.com/romania-waste-uk-pollution-bucharest

man kan ersätta UK med vilket land som helst, Bukarest med vilken annan östeuropeisk stad som helst, och all sorters sopor.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Ner man fick datorstrul med apollo 13, kunde man styra kosan manuellt ner till jorden.
Det satt samma typ av styrdator i Command Module som i Lunar Module.
 
P
T tergo skrev:
Sverige återvinner allt mer | Sopor.nu
35% materialåtervinning, alltså. Bättre än så borde vi väl kunna bli?

Väldigt bra utveckling på deponi.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Där har du troligtvis rätt i. Har ofta tänkt att om vi bara har en bättre skola, kommer fler rösta på miljöpartiet.
Det tror inte jag. Jag tror att med en bättre skola så kommer fler att rösta på partier som gör vettiga saker för klimat och miljö.

Men vad jag menade var att med en bra skola så uppfostras kommande generationer till att ta ansvar för vårt gemensamma bästa. Då behövs inte (lika mycket) tvång för att se till att det mesta av skräpet kommer till en avfallsanläggning.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller en bättre grundskola.
Det kommer vi aldrig få, så hoppet står till tvånget.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inköpen gör vi på en konkurrensutsatt marknad. Skräpet anlitar vi en monopolist för att ta hand om. Det vore intressant att se vad som skulle hända om en kommun nånstans släppte sophanteringsmarknaden fri.

Greta Thunberg? Hennes aktivism handlar väl mer om klimat än om sopsortering?
Delar av sophanteringen sker redan på en fri marknad, allt avfall från företag och industrier är fritt att leverera till vilken aktör du vill. Insamlingen av förpackningar sköts av ett bolag som ägs av producenterna, samma med insamling och återvinning av elektronik.
Att lämna ut hushållsavfallet på en fri marknad, skulle bli lika 'bra' som apoteken eller bilbesiktningen imho.

Att jag tog upp Greta handlade om att många demonstrerar med henne för klimatet och klimatfrågan är levande i debatten. Att slippa sortera sina sopor själv har jag inte hört om någon demonstration för, inte heller debatteras ämnet i samhället. Jag tror inte folk i allmänhet har några större problem med att sortera sina sopor.
 
P
Jag tycker att avskaffandet av apoteks- och bilbesiktningsmonopolen har medfört stora fördelar. Det innebär förstås inte automatiskt att ett avskaffande av sophämtningsmonopolet skulle bli lika bra, men det går inte heller att använda dessa båda avskaffade monopol som nån slags dåliga förebilder.

Det vore alltså intressant om någon kommun kunde prova att avskaffa sitt monopol. Då skulle vi få en indikation på hur bra eller dåligt det vore.

Sophämtning och klimat är olika saker. Du skulle lika gärna ha kunnat ta upp invandring eller Melodifestivalen som företeelser som många människor engagerar sig mer i än sophämtning.
 
harry73
P pmd skrev:
Jag tycker att avskaffandet av apoteks- och bilbesiktningsmonopolen har medfört stora fördelar.
Även om det finns fördelar, tycker jag inte att de väger upp till nackdelarna.

Sophämtningsmonopolet är ännu mindre lämpligt att avreglera.
P pmd skrev:
Sophämtning och klimat är olika saker.
Sophämtning och klimat är förstås olika saker, men de har allt med varandra att göra. För att klara klimatkrisen med nuvarande konsumtion och levnadsstandard, behöver vi mer och mer gå till en cirkulär ekonomi. Det betyder att återvinning av det som slängs blir A och Ö för att klara det.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tycker att avskaffandet av apoteks- och bilbesiktningsmonopolen har medfört stora fördelar. Det innebär förstås inte automatiskt att ett avskaffande av sophämtningsmonopolet skulle bli lika bra, men det går inte heller att använda dessa båda avskaffade monopol som nån slags dåliga förebilder.

Det vore alltså intressant om någon kommun kunde prova att avskaffa sitt monopol. Då skulle vi få en indikation på hur bra eller dåligt det vore.

Sophämtning och klimat är olika saker. Du skulle lika gärna ha kunnat ta upp invandring eller Melodifestivalen som företeelser som många människor engagerar sig mer i än sophämtning.
Idén om frival (som det kallas) för privata hushållssopor skulle vara svår att genomföra i stora delar av Sverige. Det kan möjligtvis vara möjligt i storstäderna, men i övriga landet är det dålig resurshushållning att ha 5 olika företag (till exempel) som åker runt samtidigt i samma områden och hämtar sopor, och sedan kör till 5 olika anläggningar som ska ta hand om dessa sopor.
Det finns stora fördelar med att driva sophantering i offentlig stordrift. Inte minst pedagogiskt! Redan nu gör det kommunala självstyret att kommunerna kan välja hur de vill hantera hushållsavfallet inom lagens ramar, vilket gör att en vanlig svennebanan t ex har optisk sortering hemma i villan och flerfackssystem i sommarstugan i en annan kommun*. En kan tänka sig krånglet om frival införs, och jag och grannen inte ens har samma system för hushållsavfall.

*Godkänner ers höghet det exemplet, då?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi har systemet med två fyrfacks tunnor. Jag var skeptisk innan, men nu när jag provat ser jag inga problem med det. Och nej, vi har inte byggt om köket. Restavfall i en soppåse, matavfall i en brun papperspåse som man får gratis och sedan lägger vi allt annat i en kasse som man tar med ut när den blir full. Vid soptunnorna plockar man ur kassen och lägger i fack. Jag lägger inte klisterkuvert i returpappret och river till exempel dessutom bort tejp och plast från kartong för att känna mig lite duktig och att jag gör en insats för miljön. Och det känns bra.

Oavsett vad man tror om människans påverkan på klimatet kan väl alla vara överens om att det är vettigt att vi gör vad vi kan för att hushålla med råvaror och energi.

Flera företag som samlar in avfallet gör att det blir dyrare. Det blir ändå konkurrens genom att kommunerna gör upphandlingar. Det är inte monopol som någon påstod.

Och den dag man kan lägga allt i en tunna för att avfallet sedan effektivt och automatiskt sorteras utan ökad kostnad, ja då kan vi ju införa det. Men tills dess får vi väl vara lite mindre bekväma. Har vi köpt skiten får vi väl ta hand om avfallet.
 
  • Gilla
Bassrunner och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.